Hvad vil Venstre egentlig? (Andet end at være med)

Af Peter Kurrild-Klitgaard 27

Er der nogen, der kan finde hoved eller hale i, hvad landets største parti egentlig mener?  Tilsyneladende mener man på en og samme tid både det ene og det stik modsatte og gør begge dele og noget helt tredje.

Tirsdag indgik SR-regeringen og Folketingets største parti, Venstre, en aftale om en såkaldt “vækstpakke”.  Det er der i de fleste henseender ikke særlig megen grund til at beskæftige sig med indholdet af, for selvom der er ialt godt 100 punkter, er de fleste ganske små.  Men ser man på indholdet, og sammenholder man det med hvad særligt Venstre ellers har sagt og gjort de senere år, kan man kun tænke på partiets gamle slogan “Venstre ved du, hvor du har” med en vis trist munterhed.

For her er “vækstpakkens” vigtigste indhold: Energiafgifter sænkes lidt og indkomstskatten stiger med 0,28 pct.point.

***

Altså en “vækstpakke”, hvor skatten på arbejde øges. Med andre ord lægger Venstre stemmer til præcis det modsatte af, hvad man sagde for få uger siden: At man ville gå efter at sænke skatten i bunden. Ved den lejlighed forklarede man, at det ville man nu (på dét tidspunkt) i stedet for at sænke topskatten, som man ellers ikke så længe før havde været tilhænger af.  Den højere indkomstskat skal så gå til at finansiere en sænkning eller afskaffelse af et par energiafgifter–som Venstre (og Konservative) selv var med til at gennemføre sammen med venstrefløjen ved energiforliget i 2012.  Et energiforlig, der skabte eller øgede en række afgifter med V’s & K’s støtte, og hvis idémæssige ophav såmænd var VK-regeringen–ikke længe efter at Lars Løkke Rasmussen på valgnatten havde sagt, at Venstre ikke ville lægge stemmer til at gøre det dyrere at være dansker.

Er der nogen, der kan finde hoved eller hale i, hvad landets største parti egentlig mener?  Tilsyneladende mener man på en og samme tid både det ene og det stik modsatte og gør begge dele og noget helt tredje.  Det giver muligvis mening–i et univers hvor cirkler er firkantede, op er ned, rød er blå, og politik eksisterer i en dimension fuldstændigt adskilt fra den virkelighed resten af menneskeheden befinder sig i.

***

Og hvad er netto-konsekvenserne?  At sænke PSO-afgiften og afskaffe “forsyningssikkerhedsafgiften” er isoleret godt for borgerne, erhvervslivet og samfundsøkonomien i almindelighed–men når det sammenholdes med en stigning i indkomstskatten og snesevis af småjusteringer, er netto-resultatet et stort, larmende i-n-g-e-n-t-i-n-g.  Nogle har forsigtigt gættet på, at der vil blive skabt ca. 1.000 arbejdspladser.  Over en seks-årig periode.  Vi lader det billede stå et øjeblik og sender en venlig tanke til de middelstore provinsarbejdspladser af den størrelsesorden, der lukker i disse år.

Mere forsigtige økonomer sætter netto-effekten til sådan cirka nul.

***

Så hvorfor?  Hvorfor går Venstre med til noget, der på den ene side signalerer intet andet end selvmodsigelser, og på den anden side har i bedste fald ekstremt lille effekt? Det kan næppe være, fordi man substantielt synes, at det er det rigtige–for hvordan kan man give det mening i forhold til alt andet, man siger og gør?  Der er vel så to andre, oplagte muligheder.

Den ene er baseret i Venstres akutte problemer.  At partiet og dets leder er så underdrejede, at man har sat 10-15 pct.point til i meningsmålingerne over halvandet år.  At man nu nappes i haserne af ikke bare Socialdemokraterne men også Dansk Folkeparti, og at man frygter en yderligere negativ spiral.  Dér er det–ihvertfald hvis spørger politikerne selv eller de politiske kommentatorer for hvem alt er “spin”–godt at være med på TV og tale om “resultater”, uanset hvor få og små eller ringe disse end er.

Den anden er den misforståelse, som stort set alle andre partier end Enhedslisten og Liberal Alliance lider under: At det er vigtigere at være med end, hvad man opnår.  En velkendt variant af det ræsonnement (der også flittigt bruges som undskyldning af De Konservative) gav Venstres næstformand, Kristian Jensen, onsdag morgen i Berlingske og Radio 24Syv: Partiet var gået med i aftalen om at hæve indkomstskatten med 0,28 pct.point, fordi regeringens udspil var, at man gerne ville hæve indkomstskatten med 0,4 pct.point.  På den måde forhindrede man, at tingene blev endnu værre–og på den måde kan en Socialdemokratisk-ledet regering tilsyneladende få borgerligt-liberale partier til at gå med til hvadsomhelst–bare man spiller ud med noget, der er meget værre.

27 kommentarer RSS

  1. Af Jantelov og topskat | Magt og Marked

    -

    […] givet at Venstre netop for få uger siden har indgået en rammeaftale med SR-regeringen om at hæve selvsamme bundskat med 0,28 […]

  2. Af kaj christensen

    -

    Lars Løkke Rasmussen sætter endnu en gang rekord i løftebrud. Nu skylder han på kontoen for politisk troværdighed, som i nogen tid har stået på minus.

  3. Af John Vedsegaard

    -

    For mange år siden, kæmpede Venstre for at skabe tålelige forhold for landmænd.
    Sjovt nok nogenlunde samtidig med Socialdemokratiet havde sin kamp, for at skabe tålelige forhold for arbejderne.

    Disse funktioner er for længst opfyldt.

    Derfor er sådanne partier uden ideologi, de har intet andet at kæmpe for end deres egne fede indtægter som politikere, altså er de blevet til levebrødspolitikere der sidder i hver sin kaffeklub uden egentlig at lave noget anvendeligt.

    Hvilket selvfølgelig gælder langt de fleste politikere i folketinget.

  4. Af Michael Sørensen

    -

    Bundskatten hæves, grøn check nedsættes (hvis man får sådan en). Svineri!!! Endnu engang skal vi betale for, at nogle politikere hellere vil forære vores penge til ligegyldige krige i Irak og Syrien eksempelvis. Priserne er skyhøje her i landet, skatter og afgifter skyhøje. Vi skal også betale for den stigende flygtningestrøm. Landsforræddere!!!

  5. Af Søren Revser

    -

    Bent Nielsen: Nej så hellere fortsætte som Venstre med at købe vælgerne(boligejerne) med alskens tilskud. Vor Herre bevares.
    Nej fri os endeligt for endnu et tabt årti baseret på at bruge andre menneskers penge. Du kan sgu selv betale for istandsættelsen af dit sommerhus.

  6. Af Bent Nielsen

    -

    Hvad vil Kurrild-Klirgaard? ud over at puste til populistisk “politikerlede”. Hvad med selv at stille op og prøve at få gennemført , hvad han tror han kan, i stedet for at befinde sig sikkert på sidelinien og ikke løbe nogen risiko. Politik er som bekendt det muliges kunst. Behersker man ikke den, kan man alliere sig med protestpartier som Enhedslisten og Liberal Alliance – og ikke få noget gennemført. Eller som de konservative prøve at fiske lidt stemmer ved “at stå fast” og heller ikke opnå noget. At bundskatten det næste år marginalt hæves, betyder da på ingen måde, at Venstre ikke efter næste valg kan nedsætte den betragteligt. Hvis altså der er nok stemmer bag en sådan aftale. Det indgåede forlig forhindrer på ingen måde, at det gennemføres efter et valg. Men det kræver, at partier som LA og KF også er villige til at indgå kompromis i stedet for at stædigt holde fast på egne krav. Det er jeg ret sikker på, de nok skal være i stand til. Kurrild-Klitgaard kan så arbejde på at blive opstillet som kandidat og måske blive valgt ved næste valg. Så kan vi vente spændt på, hvad han er i stand til at få gennemført under forhandlinger i virkeligheden i stedet for “at kloge sig” godt beskyttet fra sidelinien, hvor man jo aldrig finder ud af, om fremsatte teorier ville blive gennemført, hvis en teoretisk analytiker skulle til at optræde “i virkeligheden” og afprøve det muliges kunst.

  7. Af Jan Petersen

    -

    Overskriften ……. “Hvad vil Venstre egentlig? (Andet end at være med)” ….. kan også vendes til …… “Hvad vil befolkningen egentlig? (Andet end at være med)”

    Pr 1. november 2014 SKAL alle borgere over 15 have digital adgang (borger.dk). Når alle borgere over 15 pr 1. november 2014 har digital adgang, vil det være utrolig nemt at indføre direkte demokrati (folkeafstemninger) istedet for repræsentativt demokrat i som nu.

    Tør Venstre involvere HELE befolkningen i den demokratiske beslutningsproces …… om ikke andet …… så blot i vejledende afstemninger? Men, så kan enhver da i det mindste selv se, hvor de “repræsentativ valgte” går helt ud i hegnet i forhold til befolkningen !

  8. Af Anders Schoubye

    -

    Kurrild, du har ret i stort set alle pointer.
    Men til billedet mangler den interessante udskydelse af prestigeprojektet, Kriegers Flak.

    Det er ikke længe siden, at særlig R, V og S udråbte dette monstrøst dyre vindmølleprojekt til god forretning. Hvordan kunne de mene, at grøn omstilling med havvind er rigtig god økonomi? Nu slår de knuder på sig selv, for at rulle det tilbage!

    At det nu udskydes og sikkert senere annulleres må være godt for dansk økonomi.

  9. Af Søren F. Hansen

    -

    @PKK
    Er nu ikke meget for at forsvare Venstre i øjeblikket, men når Venstre siger de vil lette skatten i bunden, giver det god mening med det forlig. Først og fremmest fordi det især er i bunden, der fyres med brænde og grænsehandles så det sprøjter.

    Derudover vil Venstre jo lette skatten i bunden via beskæftigelsesfradraget, der som bekendt kun tilkommer dem i arbejde. Hvis beskæftigelsesfradraget stiger markant efter valget, vil lavtlønnede i arbejde få en markant skattelettelse, samt evt spare tusindevis årligt i brændeafgifter (PSO), mod at marginalskatten stiger 0,28 pct point.

    Jeg mener derfor man konkludere at Venstre med en rød regering in mente, logisk og konsekvent forfølger de mål, de har annonceret, med det foreløbige forlig (der som bekendt langtfra er vedtaget endnu)

  10. Af Preben Jensen

    -

    Undskyld, men mit seneste indlæg er ikke kommet på??

  11. Af Søren Revser

    -

    Gert Lassen FOLKELISTEN.DK: Man kan slå sig noget så grueligt, hvis man saver den gren over man selv sidder på. Og de ville i øvrigt aldrig kunne klare sig selv ude i virkeligheden.

  12. Af Gert Lassen FOLKELISTEN.DK

    -

    Tiden er kommet hvor der indføres begrænsning for hvor længe alle i taburet ryttere kan sidde i Folketinget, Regionerne, EU osv.
    Fremover hedder det maksimalt 2 perioder, hvorefter i sendes tilbage ud i den virkelige verden så i kan få mulighed for at få fingeren på pulsen igen og ikke mindst for at give jer mulighed for at genopbygge jeres mistede troværdighed, renommé, integritet osv.

    Træd ned fra skamlen og lad nye kræfter og ikke mindst friske kræfter komme til.

    Det er sund fornuft @folkelisten
    http://www.folkelisten.dk
    #dkpol

  13. Af Jan Petersen

    -

    Det ligner til forveksling det vanlige politiske svindel og bedrageri. Når politikere lover 1000 nye job over en seks årig periode, så ved man, de sidder og klapper sig selv på lårene af grin. Endnu en gang politisk soduko hvor alle ….. efter lange seje forsøg ….. endelig fandt ud af at løse den simpleste udgave af legen 1 til 9.

    Kunne så være meget interessant at vide hvor mange nye fremmede kontanthjælps modtagere, løntrykkere og kulturberigere de selv samme politikere har tænkt sig at importere over de næste 6 år …… 60.000 eller 100.000 eller flere?

    Jeg stopper her, inden jeg brækker mig ned over tastaturet ….. !

  14. Af Hans Hansen

    -

    Partierne, og dermed også Venstre, mener jo at der ikke skal være transparens for befolkningen under forhandlinger, det dermed bliver svært tilgængeligt, at følge logik IHT kompromis.

    Naturligvis giver sådan noget anledning til konspirationer, og medfører generel mistænksomhed til politikerne. Det er imidlertid politikernes synspunkt, for ifølge dem, så er transparens ikke hensigtsmæssig. At befolkningen ikke må vide hvad der egentlig foregår.

    Jeg lægger ikke fingrende imellem når jeg påstår, at politikerne ikke fatter det indlysende. De tænker således ikke på, eller tillægger det ikke betydning, at befolkningens repræsentanter har moralsk pligt til fuld transparens.

    Følgerne er derfor deres problem. De vil fortsat mistænkeliggøres, lige indtil den dag befolkningen ikke længere vil finde sig i de repræsentatives arrogance.

    Som svar på spørgsmålet, så nej. Ingen andre end de indvolverede politikere ved hvilke resultater man kommer frem til. Meget giver ingen mening uden transparens, og uden transparens ingen, eller lille befolkningstillid.

  15. Af Preben Jensen

    -

    Moderne dansk politik er vist mest en blanding af hykleri, fup og humbug…….. tilsat idioti, kynisme og forræderi.

    Men det er nok hvad man skal forvente når familieklubber og snævre sammenspiste kliker står for udvælgelsen af kandidater. Så bliver det politikerbørn og pampere der kommer til fadet. Parlamentet bliver en blanding af kvikke sinker, uvidende barbiedukker og snedige rævepelse, og nærmest ingen af dem forstår eller interesserer sig for almindelige menneskers problemer. Selv bader og vader de i penge, fordele og privillegier, og hele politikerstanden kan ende som en sekterisk, selvglad og selvoptaget samling af mangemillionærer der har mistet jordforbindelsen og har glemt alt om at de er valgt til at varetage befolkningens og fædrelandets interesser.

    Det er vel derfor der føres en politik der nedriver rets- og velfærdsstaten sten for sten og fører Danmark mod uhyggelige spanske og græske tilstande, eller noget endnu værre.

  16. Af Maria Due

    -

    Ak, det er så sørgeligt.

    Det daglige rend af journalister på Christiansborg og politikere på de sociale medier må høre op. Politikerne skal ikke agere, som om de befinder sig i underholdningsbranchen, og de må holde op med at dyrke den hovsa- og zapperkultur, der har sneget sig ind. De må i det hele taget kræve mere af sig selv og de unge, der opstilles og forsøge at opføre sig ordentligt og hæderligt, så at de ikke bliver rollemodeller for alverdens Karl Smarter og svindlerpak. Så ud med alle de spindoktorer. Vi er dødsens trætte af form uden indhold, og det ville have tjent Lars Løkke Rasmussen bedre, hvis han havde afvist at lade sit “style”.

    Demokratiet viser i disse år meget tydeligt sine svage sider, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan man blandt andet i det unge USA i slutningen af 1700-tallet anså det for at være en vulgær foreteelse og krævede af sine politikere, at de i den virkelige verden havde vist, at de i større stil kunne handle ansvarligt og skabe resultater. Man ville kun vide af voksne og erfarne politikere, og længe ønskede man heller ikke partier men måtte indse, at der alligevel var en udbredt tendens til “klubdannelser”.

    Det er muligt, at vi skal til at vænne os til, at partiernes strukturer og traditionelle handlemønstre bliver anderledes, men i alle tilfælde synes det at være på høje tid, at flere af dem fra grunden gennemtænker deres partiprogram. Jeg bliver for eksempel så træt så træt, hver gang Lars Løkke Rasmussen affyrer sit mantra om, at alle er velkommen i Danmark, hvis de vil bestille noget. Landet er allerede overbefolket.

  17. Af Lea Thomsen

    -

    De vil drifte. Det er åbenbart alle midterpartiernes hedeste drøm. Man må konkludere, at de mener, samfundet som det ser ud netop nu, er perfekt.

  18. Af Bjørn Sørensen

    -

    Venstre har fulde overtaget udsagnet at der er ikke noget at komme med.

    Jeg indså for 30 år siden at danskerne havde låst sig fast i den opfattelse at vi har verdens bedste velfærdssamfund, og de er ikke til at hugge eller stikke i fordi de er åndeligt forstenet. Ungdomsoprørerne, 68-erne forstenede ligesom i biblen fordi de kun kan kigge bagud. De har ingen intellektuel aktivitet og har ingen ideer om hvordan vi kommer videre.
    Så længe sklerosen og åndelige koma er så udbredt skal vi ikke forvente mirakler.
    Amerikanerne kalder det SOS, same old shit. Ak ja kært barn har mange navne.

    At der skal andre boller på suppen hvis vi vil skabe fuld beskæftigelse, er indlysende, men den demokratiske realitet er at flertallet er afhængig af systemets godgørenhed. 30% af arbejdstyrken er invalide eller invalideret af systemet. Langtidsledige mister arbejdsevnen fordi deres kvalifikationer forældes og de mister den daglige disciplin så ingen vil ansætte dem.
    Mange langtidsledige kombinerer indkomstoverførslen med sort arbejde, hvilket gør dem bedre stillet end hvis de havde et fuldtidsarbejde. Det er ligesom i den kommunistiske verden hvor man lærte at “kombinere” som de kaldte det.

    Indtil videre er der ikke politisk vilje til at løse landets problemer og man dalrer bare derud af med lappeløsninger.

    Vi ved jo hvordan det gik med det Romerske Rige som også dalrede derud af i nogle hundrede år, hvorved riget blev udmarvet, og der gik 1000 år før Europa kom i gang igen.

    Indtil videre er vi i færd med det samme, og det forstenede EU gør det ikke bedre, hvorfor det konsoliderer forfaldet.

  19. Af P Christensen

    -

    Mon ikke den “vækstpakke” snarere har haft til hensigt at “vækste” Venstres tilslutning i meningsmålingerne ?
    Men igen-igen får personskatteyderne et gok i nøden.
    Hvordan skal der dog komme vækst derfra ?
    Ovenikøbet ser man “socialdemokraterne” (ironi anvendt) øge bundskatten endnu en gang.

  20. Af T. Sørensen

    -

    Dette såkaldte velfærdssamfund, er ikke andet end en abnorm omfordelingsmaskine. Et enkelt lille bitte eksempel: Vi er netop lige nu i Frankrig og gik på apoteket her. Min kone er ordineret nogle smertestillende piller, som er meget dyre, men er ikke tilskudsberettiget af Sundhedsstyrelsen i Danmark. Her i Frankrig fik vi udleveret præcis de samme piller også mod at aflevere recept, men til en pris af 246 kr mod en pris i Danmark på 505 kr. I Frankrig opererer man ikke med medicintilskud eller kopimedicin. Medicin i Danmark er meget dyrere pga af medicintilskud. Skrot tilskudene. Betal medicinens reelle pris og undgå det gigantiske administrationsapparat og spar masser af kroner – skattekroner. Der er masser af andre eksempler på en vildtvoksende administration, som udhuler de væsentlige områder, som angår folks hverdag.

  21. Af Ole Skovgaard

    -

    Nu skal man jo ikke kun være negativ for der er trods alt positive elementer i aftalen, men nogen enorm vækst plan er det bare ikke. Vi må håbe på at opsvinget bider sig fast for denne vækst pakke svarer til en kick start af en Puch Maxi med vådt tændrør og rullende på 2 fælge uden dæk. Det meste af de positive er de energi afgifter som skulle stige lodret opad nu stiger lidt mindre Hurraa Hurraa.

    Det værste ved pakken er dog stigningen i bundskatten, dette vil desværre medføre at hele problemstillingen omkring at det skal kunne betale sig at arbejde og tage et hvilket som helst arbejde vil blive forværret (for flere personer vil det ikke kunne betale sig) og i forvejen er der problemer nok på den front. Stigningen i bundskatten vil yderligere forværre sammenhængs kraften i samfundet. Alt en pakke som ikke ændrer ret meget. Vi må sætte vores lid til et internationalt opsving for politikerne har ikke modet/ viljen til at ville gøre ret meget.

  22. Af niels o

    -

    @ Peter Kurrild-Klitgaard
    – 18. juni 2014 11:33

    Men det står der ikke i artiklen du linker til, hvorfor det ikke er dokumentation.

  23. Af Thomas K. Rasmussen

    -

    Det kan da godt være at der er nogle små lyspunkter i aftalen men ellers er denne såkaldte vækstaftale bare en omfordeling af nogle offentlige penge! Det er uacceptabelt at hæve bundskatten! Det er personskatterne man skal sænke for at få gang i væksten og dermed beskæftigelsen! Virksomhederne lever da af vores efterspørgsel – men hvis borgerne får færre penge til rådighed falder vores efterspørgsel efter varer jo!! Politikerne gør intet ved de store strukturelle problemer – nemlig at vi har verdens dyreste offentlige sektor og verdens højeste skattetryk og at vi har 800.000 personer i den arbejdsdygtige alder som er på overførselsindkomster og fiser den af på vores regning! Den offentlige sektor er de sidste 20-30 år eksploderet med “kolde” hænder trods indførelse af EDB, digitalisering og en kommunalreform som skulle give stordriftsfordele og nedlæggelse af dobbeltfunktioner! Og de uduelige Jobcentre og sociale myndigheder har mere travlt med at klientgøre folk end gøre dem arbejdsmarkedsparate! Over 100.000 østeuropæere arbejder herhjemme på danske overenskomster så hvorfor er det ikke danskere som har disse jobs i en tid hvor der er masser af jobs ved gartnerier, landbrug, hoteller, inden for rengøring m.m.? Simpelthen fordi overførselsindkomsterne inkl. tilskud er alt for høje! Og hvorfor kommer de ledige ikke i nyttejob fra dag nr. 1 når undersøgelser viser at det hjælper på deres motivation til at søge et job? Og hvorfor ser vi aldrig muslimske bistandsklienter blive aktiveret når vi ved at kun ca. halvdelen af den muslimske befolkning i den arbejdsdygtige alder er i arbejde? Slendrian!

  24. Af Otto Kjærgaard

    -

    Jeg vil vove den påstand, at det er det, der kendetegner alle gammelpartierne, det vil sige V,K,R og S (og i øvrigt også SF). De vil ikke andet end være med.
    De prioriterer alle indflydelse højt, men har ikke så meget idé om, hvad de vil bruge indflydelsen til.

  25. Af Berit Rasmussen

    -

    De vil være med, fordi så tror de, at vælgerne tror på dem. Efterhånden er det et skuespil at se på fra flere partiers side. Jeg tør faktisk godt vædde på,, at Bjarne Corydon er med i en venstre regering, hvis det skulle ende sådan efter næste valg!

  26. Af Peter Kurrild-Klitgaard

    -

    @Niels O.: Som det fremgår af artiklen, der linkes til, havde SRSF-regeringen spillet EL og K ud mod hinanden: Kraftigt øget beskatning af generationsskifter sammen med EL eller øget beskatning af samme sammen med K. K’s undskyld ved den lejlighed var netop det: At var man ikke gået med, ville det kunne være blevet højere/værre.

  27. Af niels o

    -

    M.h.t. til det link “undskyldning af De Konservative”, fremgår der ikke her noget om nogen udtalelse fra Konservative, der skulle ligne en undskyldning.

    Tværtimod bør man i artiklen notere sig, at “erhvervsorganisationen DI i kraftige vendinger har opfordret Venstre til at gå med i aftalen.”

Kommentarer er lukket.