Grundlovs-revision i respirator?

Af Peter Kurrild-Klitgaard 48

Hvad var det mest bemærkelsesværdige indhold i ministrenes taler grundlovsdag i år?

Intet.  Eller rettere, at de slet intet sagde om, at grundloven var “forældet”, “umoderne” eller “trænger til revision”.  Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) berørte ikke emnet, og det gjorde hendes partifælle, Folketings formand, Mogens Lykketoft heller ikke.  Indenrigs- og økonominister Margrethe Vestager (RV), hvis parti ellers længe har presset på for en grundlovsrevision, sagde nu ikke en lyd derom.  Hos Socialistisk Folkeparti skulle man vist helt ned i tredje eller fjerde geled for at finde politikere, der talte om emnet.

Det er bemærkelsesværdigt, fordi situationen var en ganske anden de sidste mange grundlovsdage, hvor ledere fra S, SF og RV ellers har kørt emnet frem i første række.  Det er så meget desto mere bemærkelsesvædigt, fordi netop den nuværende regering i dens fælles grundlag har slået fast, at man ønsker at nedsætte en grundlovskommission m.h.p. at vurdere et eventuelt “behov” for en revision.

Så her havde vi den oplagte dag til at retfærdiggøre, at man vil gøre noget så drastisk som at ændre på grundloven, og så … lader man chancen helt forpasse.  Noget nær enstemmigt ovenikøbet.

Det ligner noget, der er mere end et tilfælde.  Men hvad er det så?  Umiddelbart byder der sig to muligheder til.

Den ene er, at regeringen reelt arbejder på højtryk på sagen men endnu ikke er klar, og derfor ikke ville risikere, at emnet fik for meget fokus nu og her.  Det er der bare ikke meget, der tyder på.

Den anden mulighed er, at man har lagt idéen i mølposen: At en grundlovsrevision er, hvad man kunne kalde et politisk “overskudshandling”–og at overskud ikke just er, hvad regeringen har.  Processen er lang, indviklet og demokratisk krævende: Udover en grundlovskommission med alt, hvad det vil omfatte, vil en succesrig ændring kræve vedtagelse i to Folketing, samt at et flertal af vælgerne, der tilsammen udgør mindst 40 pct. af samtlige vælgere, stemmer for ved en folkeafstemning.  Falder et sådant grundlovsforslag, vil det være “æg i ansigtet”, på dem, der har sat processen i gang, og kan som sådan let være et politisk kamikaze-togt.

Og her er så fakta: Der findes ikke én stor og vigtig sag, der interesserer vælgerne, eller som presserende nødvendiggør en grundlovsrevision.  Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti har alle afvist en grundlovsændring, og Liberal Alliance har signaleret modstand imod stort set alle de konkrete forslag, der tidligere er luftet fra regeringspartierne.  Dermed bliver det–ligesom i 1939–overordentligt svært at få nok vælgere til stemmeurnerne.  Især når man som regering ikke på et eneste tidspunkt siden valget har ligget med en føring i meningsmålingerne.

Et godt gæt er, at man ikke skal forvente at se regeringen bruge mange kræfter på dette emne, før dens meningsmålinger ser bedre ud.

48 kommentarer RSS

  1. Af Ib Christensen

    -

    Den altafgørende grund til, at regeringen har skrinlagt en grundlovsrevision er, at man ved en sådan ikke kan komme uden om en stillingtagen til planerne om at omdanne EU til en økonomisk union og dermed i realiteten til en forbundsstat. Det ønsker vælgerne ikke, derfor gennemfører man Danmarks omdannelse til en delstat i EU uden at ændre grundloven og uden overhovedet at spørgs vælgerne gennem en folkeafstemning.

  2. Af K Larsen

    -

    Grundloven er blevet moderne.
    Der hvor vi havde den til at beskytte Demokratiet, er den nu til, for at tækkes suverænitet, om styrkelse af INDFLYDELSE overfor handel, og måske magt.
    Så hvem er vi, i det der hedder borgere i et samfund, der ikke har indflydelse, da Demokrati i følge lovgivningen er forbeholdt regeringen ?

    Er det så svært at forstå : Giv alle der vil medlemsskab af FN og Menneskerettigheds domstolen, adgang til OS.

    Ha Ha, vi har jo løst dit problem !

  3. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Jeg har et, mener jeg selv, temmelig alvorligt spørgsmål i folkestyrets, dvs demokratiets navn.

    Og det er:

    Ved Folketingets afstemninger, så kan det lade sig gøre, at disse sker med et fravær af tingets medlemmer på op mod 60-70 udeblevne- MEN hvorfor kan eller skal disse medlemmer, med evt. lovlige forfld, ikke stemme forlods .. debatter og emner kører dog altid i meget lange periode, så det kan vel ikke kun være aht til de sidste runder i Folketinget, før en afstemning, der kan være afgørense.

    Det sker alt for ofte, mener jeg. Og så er det egtl meget få i DK, der har noget at skulle have sagt i sidse ende. Det duer ikke, da vi kun har disse 179 stks til at repræsentere os.

    Og – jeg vil gerne vide, hvad ‘min folketingskandidat’ stemmer i hvert enkelt tilfælde, hvor der også har været afstemning, så jeg kan være sikker i min sag, da jeg som andre har mine kæpheste mere eller mindre.

    Så – kan nogen venligst svare her, så vil jeg vfære taknemmelig? Mvh BHL

  4. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Gert Vinther – 8.6. – 12:12

    Rigtigt! Emnet er Grundloven og en evt. ændring – men blå og rød stue har haft så travlt, også ifølge Kurrild, med at holde deres politiske taler, så de kan beholde magten nu eller måske straks være så heldige at få den.

    Men – vi danskere skal være langt mindre tilbagelænede i mange flere spørgsmål, så der tænkes nyt – ellers vil det vante tilsande og frihed og demokrati være en by i Rusland, dvs den rene tågesnak.

    Hvis vi ikke strammer an, så kommer der heller ikke nye tiltag, nye ansigter i de politiske foreninger – og dermed chance for at kunne vælge bedre politikere. Et håb i hvert fald om dette.

    @Krister Meyersahmm 6.6. 15:52.

    Meget enig.

  5. Af Arne Rud

    -

    @s sørensen. – Biende Mand fanger Bør.

  6. Af s sørensen

    -

    Klitgår mener fornuftigt nok at folk skal holde sig til emnet- tilfældigvis røde meninger- men arne rud´s (tilfældigvis borgerlige bidrag nedenunder til “debatten”) accepteres!@Lisa

    Ahlqvist, 7. juni 2012 kl. 23:37. – En socialdemokrat går rundt med en direktør i maven, men Søren Pind er en kommende statsminister.
    Skrevet af Arne Rud, 8. juni 2012 kl. 05:26

    Højesteretsdommere tjente mere som erhvervsadvokater end som dommere, men fejede aldrig noget ind under gulvtæppet; flyt Højesteret til Viborg, Grundloven er Jyske Lov i Jydens Land, jyder vælger en regering med en justitsminister og formand for retsudvalget.
    Skrevet af Arne Rud, 8. juni 2012 kl. 09:33

    Sømandshjem i Kalundborg, Nyborg, Fredericia og Esbjerg har brug for, at røgalarmer er lovpligtige i alle boliger byenom li´som i Norge og Sverige. Præmier til brandforsikringer i Skåne, Halland og Blekinge er halv så store som her til lands, hvor Lærerstandens Brandforsikring er billigst.

    Et fælleskontor for anmeldelser af skader til forsikringer i Kolding, der ligger tæt ved Jelling, der ligger midt i landet, vil også halvere præmier på forsikringer landetom.
    Skrevet af Arne Rud, 8. juni 2012 kl. 15:07

  7. Af Arne Rud

    -

    @PREBEN F1 JENSENH, 8. juni 2012 kl. 10:26. – Der var ingen indbrud på Bornholm og Fanø i julen 2009, men to i Esbjerg, sømandskoner ligger sig aldrig imellem.

    Sømandshjem i Kalundborg, Nyborg, Fredericia og Esbjerg har brug for, at røgalarmer er lovpligtige i alle boliger byenom li´som i Norge og Sverige. Præmier til brandforsikringer i Skåne, Halland og Blekinge er halv så store som her til lands, hvor Lærerstandens Brandforsikring er billigst.

    Et fælleskontor for anmeldelser af skader til forsikringer i Kolding, der ligger tæt ved Jelling, der ligger midt i landet, vil også halvere præmier på forsikringer landetom.

  8. Af Gert Vinther

    -

    Emnet er: Grundlovsrevision eller ej. Ikke for eller imod rød eller blå stue. 🙂

  9. Af Søren Revser

    -

    @PREBEN F1 JENSENH

    Tja nu er store dele af den Danske befolkning jo blevet plyndret og berøvet som aldrig før under VKO’s rædselsregime. Hvordan har du det egentlig med det?

  10. Af PREBEN F1 JENSENH

    -

    Rettet udgave…..

    F 1: Frihed er måske et begreb der ikke siger den typiske dansker noget, nu hvor den røde propaganda og TV-stationernes/fordummelsesindustriens hjernevask har kværnet løs i fire årtier.

    Men lad os huske hinanden på at et frit land med frihed til borgerne bl.a. betyder at man er fri for diktatur og tyranni, at man ikke skal trues, undertrykkes, feminiseres og udplyndres af et totalitært system……. at man er fri for at bedrevidende, emsige, nidkære og nævenyttige kommissærer invaderer ens hjem, familieliv, arbejdspladser og virksomheder i tide og utide……. at man er fri for at “systemet” begraver en under et bjerg af forbud og påbud, krav og regler og lovsjusk, bøder og straffe for ingenting, at man er fri for at “systemet” ikke gider tage hensyn til hvad befolkningen har af ønsker og meninger, osv.

    I et frit land med frie borgere er der ytringsfrihed og et ægte og direkte folkestyre, ordentlig velfærd, et velfungerende sundhedsvæsen, et retfærdigt retssystem, lov og orden, et rimeligt og ret lavt skattetryk, og familiens enhed, sammenhold og tryghed angribes og undergraves ikke af staten og partierne. Osv. I et sådant samfund vil de allerfleste have det godt. 🙂

    I det ufrie samfund derimod er borgerne underkastet alle mulige former for bedrag, udnyttelse og uretfærdighed, og millioner af dem vil blive hårdt ramte ofre for skatteplyndring, indvandring, løntrykkeri, massefyringer, arbejdsløshed, kriminalitet, familieopløsning, retsløshed, ensomhed, sygdom, ulykke og social elendighed. 🙁

    Eller måske vil hele deres land og samfund gå under i et ragnarok af konflikter, økonomisk bankerot, ondskab og forræderi.

    Hvis vi vil undgå at blive kvalt og slugt af politiske kvælerslanger, forklædt som humanister, folkevenner, feminister og næstekærlige verdensfrelsere, bliver vi danskere nødt til at gå i gang med at genopbygge vores demokrati.

    Vil vi ikke gøre en indsats for ytringsmulighederne og folkestyret, ryger vi ned i afgrunden.

    Hurtigere end de fleste forestiller sig.

  11. Af PREBEN F1 JENSENH

    -

    F 1: Frihed er måske et begreb der ikke siger den typiske dansker noget, nu hvor den røde propaganda og TV-stationernes/fordummelsesindustriens hjernevask har kværnet løs i fire årtier.

    Men lad os huske hinanden på at et frit land med frihed til borgerne bl.a. betyder at man er fri for diktatur og tyranni, at man ikke skal trues, undertrykkes, feminiseres og udplyndres af et totalitært system……. at man er fri for at bedrevidende, emsige, nidkære og nævenyttige kommissærer invaderer ens hjem, familieliv, arbejdspladser og virksomheder i tide og utide……. at man er fri for at “systemet” begraver en under et bjerg af forbud og påbud, krav og regler og lovsjusk, bøder og straffe for ingenting, at man er fri for at “systemet” ikke gider tage hensyn til hvad befolkningen har af ønsker og meninger, osv.

    I et frit land med frie borgere er der ytringsfrihed og et ægte og direkte folkestyre, ordentlig velfærd, et velfungerende sundhedsvæsen, et retfærdigt retssystem, lov og orden, et rimeligt og ret lavt skattetryk, og familiens enhed, sammenhold og tryghed angribes og undergraves ikke af staten og partierne. Osv. I et sådant samfund vil de allerfleste have det godt. 🙂

    I det ufrie samfund derimod er borgerne underkastet alle mulige former for bedrag, udnyttelse og uretfærdighed, og millioner af dem vil blive hårdt ramte ofre for kriminalitet, familieopløsning, retsløshed, ensomhed, sygdom, ulykke og social elendighed. 🙁

    Eller måske vil hele deres land og samfund gå under i et ragnarok af konflikter, ondskab og forræderi.

    Hvis vi vil undgå at blive kvalt og slugt af politiske kvælerslanger, forklædt som humanister, folkevenner, feminister og næstekærlige verdensfrelsere, så bliver vi danskere nødt til at gå i gang med at genopbygge vores demokrati.

    Vil vi ikke det, ryger vi ned i afgrunden.

  12. Af Arne Rud

    -

    Højesteretsdommere tjente mere som erhvervsadvokater end som dommere, men fejede aldrig noget ind under gulvtæppet; flyt Højesteret til Viborg, Grundloven er Jyske Lov i Jydens Land, jyder vælger en regering med en justitsminister og formand for retsudvalget.

  13. Af Gert Vinther

    -

    Hold emnet levende:

    Jeg håber inderligt at PKK og andre bloggere vil holde dette og relaterede emner levende og nærværende. Og jeg håber faktisk at denne debat kommer højest op på mediefladen – og bliver der til vi har fået et værdigt samfund tilbage. Jeg er lige som Steen Thaulow Olsen bekymret for, at “toget er kørt” allerede. Des mere grund er der til at råbe vagt i gevær. Og jeg køber hverken udsagn som: “det nytter jo ikke noget, hvad kan jeg gøre?” (Det sagde man også, da en udenrigs fjende inviterede sig selv for 72 år siden. Denne gang er fjenden indenrigs), eller: “jeg har jo ikke noget at skjule!” (næ, det har jeg heller ikke; men derfor insisterer jeg dog stadigt på at bestemme selv, hvem der opholder sig på / i min ejendom, eller på min harddisk). “Jamen, det er jo for sikkerhedens skyld!” Ja, det var det også, da Nazityskland rykkede ind i Danmark. Total frihed og total sikkerhed er hinandens modsætninger, der aldrig kan forenes. Livet har alle dage været risikabelt, men næst efter livet er friheden det dyrebareste vi har. Stå op og forsvar den. NU.

  14. Af Arne Rud

    -

    @Lisa Ahlqvist, 7. juni 2012 kl. 23:37. – En socialdemokrat går rundt med en direktør i maven, men Søren Pind er en kommende statsminister.

  15. Af Lisa Ahlqvist

    -

    Jens Hansen, 7. juni 2012 kl. 12:58

    Når man som Søren Pind ofte selv på TV og i læserbreve taler ned til sine politiske opponenter o.m.a., og ikke altid lige pænt, må han forvente lidt modstand. Han går ikke selv af vejen fra at bruge langt voldsommere ord, end jeg nogensinde kunne få mig selv til at bruge.

    Ellers bør Søren Pind selv finde en mildere tone i sine angreb på anderledes tænkende.

    Og når en kendt politikere skriver om Grundlovsdagen, må denne erkende, at det derfor især også drejer sig, eller mere i særdeleshed handler om den Grundlovssikrede ytringsfrihed.

    Og den gælder for alle her i dronningeriget, inkl Søren Pind og alle andre.

  16. Af s sørensen

    -

    Skrevet af Peter Kurrild-Klitgaard , 7. juni 2012 kl. 09:20;

    Du skal ha pundus for at deltage i debatten…Men jeg ser nu mogens lykketoft(efter din mening ikke deltagelse i debatten som værende en rigtig stor formand værdig, der derved ønsker at samle Danmark uanset fløje-en værdig formand altå modsat hvad vi har set disse sidste mange år!Direkte modsat forhenværende borgerlige formænd-hvis ide´re drejede sig om den politiske borgerlige(mindretals repræsenterede Danske lønmodtagers uinteresser dagsorden!)uanset omkostninger og hvad sagen ellers drejede sig om!
    Vigtigst af alt er dog grundloven ubetydelig og dens retningslinier har ingen real indflydelse. Derfor koncentrer de borgerlige energier på noget der betyder noget og har mening! Mener du at den Danske befolkning vil acceptere dronningens indblandning i noget som helst politisk? Så er du godt nok også borgerlig! Grundloven er en historisk formalitet! Opløs den gerne sammen med kongehuset! Og indfører noget bedre og større! Altså grundloven er ligegyldig-men kongehusets opløsning vil være fornuftigt og vi kunne opnå noget relavant både politisk og økonomisk. (nej det gavner ikke Danmark i sammenhæng at hun er ven af en diktaturist mellemøst konge(r(-over hele verden,bahrain sidste uge,i morgen syriens nye konge assad!)
    Du siger…
    “Det er vist kun en borgerlig der mener at grundloven har real mening i Dagens Danmark andet en som en retningslinie af nogenlunde-men ikke helt-anstændig humanistisk opførelse! Måske ikke i den borgerlige smag at være ordentlige mennesker- De kan jo kun tænke på sig selv- tag det som en kultural dag, for basale rettigheder for lønmodtagere…når det behager heller ikke…hvad så med en fridag for lønmodtagere?”

    Jeg foreslår, at Du i fremtiden holder Dig til emnet.
    Skrevet af Peter Kurrild-Klitgaard , 7. juni 2012 kl. 09:20
    Det er da så afgjort at holde sig til emnet,hvad du siger og din politiske dagsorden. Du behøver ikke at være Hr. Ask i DR for at forstå hvad du ville og siger. Jeg forstår det da udmærket. Dansk i over 23 år sammenlagt, de første 18 i sammenhængende første leveår, de 22 år(andre) i udlandet fraregnet!

    Dine ord er altså dine ord! At jeg og andre ikke forholder sig til emnet-jeg læste lige de andre igennem for at se hvorfor de ikke holder sig til emnet- og fandt ud af til min utrolige overraskelse at det var fordi de var uenige med dig. Nå ja, sådan fungere demokratiet vel, når men ikke er en mogens lykketoft der forsøger at samle men en borgerlig der forsøger at splitte. Ja kære mor har mange navne, ikke at forholde sig til emnet et af dem!

  17. Af Peter Rasmussen

    -

    Overordnet set er jeg ikke nervøs for Grundloven – den er så svær at ændre, da den dels skal til folkeafstemning hvor 40% af de stemmeberretigede skal sige JA, dels skal den vedtages af to forskellige Folketing før og efter et folketingsvalg. Politikerleden hindre nok første del, og p.t. er det vel tvivlsom om nogen regeringskonstalation kan overleve to valgperioder og genfremsætte sine forslag.

    Men, det er jo heller ikke noget problem – politikerne og Folketingen har jo fundet masse af veje udenom Grundloven, enten legale eller mere dubiøse, men de er blevet vedtaget som et lovgrundlag.

    Jeg håber (for at følge lidt op på Steen Thaulow Olsen indlæg), at regeringen tvinges ud i en folkeafstemning omkring noget med EU som de ikke kan undgå og hvor befolkningen kan samles i et massivt NEJ – ikke som signal mod forslaget (men også gerne det) men som et “protestsignal” overfor politikerne – at befolkningen generelt er trætte af dem (uanset blå eller rød), at de træder mere og mere på befolkningen, at demokratiet har udviklet sige til et “pseudo demokrati”, at folkestyret har udviklet sig til et “pseudo folkestyre”, at menneskerettighederne har udviklet sig til “pseudo menneskerettigheder”, at de sige ét og gør noget andet, at de lyver mere og mere (hvem turde købe en hest af en dansk politiker på Hjalleup Marked), at de vel næppe kan blive mere utroværdige.

    Der trænges gevaldigt til et dansk, et europæisk forår – en total oprydning og tilbage til Grundloven.

  18. Af Steen Thaulow Olsen

    -

    Tillykke til Peter Kurrild-Klitgaard for endnu et vedkommende og velskrevet blogindlæg og til de skribenter, der har forstået den nuværende situation i Danmark. Friheden, eller det, der er tilbage af den, er under stærkt pres over hele Verden og Danmark er ingen undtagelse. I USA kan man nu likvidere amerikanske statsborgere udelukkende på ønske fra præsidenten og de almægtige CIA og FBI. Guantanamo eksisterer stadig. I Danmark har vi “terror”-lovene (i citationstegn fordi de misbruges til alt andet end terror) og alle mulige påfund fra myndigheder, stat, Skat (især den nye skatteminister er helt ekstrem) og det eneste, vi åbenbart kan se frem til, er nye angreb på Grundloven, der allerede er godt gennemhullet og den frihed, som nu er stærkt begrænset. Det er derfor at jeg er begejstret for at folk som Peter Kurrild-Klitgaard og Jacob Mchangama gang på gang påpeger hvad det er, der er ved at ske- for det må da efterhånden være ved at være tydeligt for alle. Spørgsmålet er så nu: Hvad kan vi EGENTLIG gøre for at vende udviklingen i tide? Og helt ærligt- det svar, der presser sig på herfra er at jeg tror, det er for sent. Allerede den dag, Hitler fik gennemført sine undtagelseslove i Tyskland, var det for sent. De nutidige lignende love (The Patriot Act i USA og Terrorlovene i Danmark) ER nu gennemført og kan misbruges efter forgodtbefindende af “ansvarlige” politikere og efterretningsfolk, PET osv. Og der er flere og mere på vej. Som flere har skrevet så er den private ejendomsret under trussel nu, pga Skats ret til at gå ind på privat grund uden kendelse hvis de ser en stige eller andet, der kan tyde på at noget håndværkerarbejde er i gang. Men sagen er jo den at med den brandbeskatning, der er på ejendomme (ejendomsværdiskat, grundskyld osv) er der jo ikke nogen, der i realiteten kan blive ved med at eje en ejendom eller lade den gå i arv, for før eller senere vil skattevæsenet få ram på dem, da man er nødt til at blive ved med at tjene penge hele livet for at kunne holde på sin ejendom. Og det er der jo meget få, der er i stand til. Dette er blot et eksempel på at den frihed, vi tror vi har, ikke eksisterer, i dette tilfælde den private ejendomsret. Der er mange andre eksempler- for eksempel kan man ikke få et arbejde uden at have en bankkonto.. politiet kan afkræve ID af en på gaden uden videre og man kan blive tilbageholdt efter forgodtbefindende.. skatteregler kan bøjes som skattevæsenet synes det og borgere har ingen rettigheder overfor Skat. Hvis man føler sig uretfærdigt behandlet af enten Skat eller Politiet kan man klage. Gæt hvem der behandler klagerne..
    Jeg kunne fortsætte i en uendelighed om manglen på frihed og reelle rettigheder. Men mit indlæg bliver vist temmelig meget længere end det er i forvejen så..

  19. Af Gert Vinther

    -

    @ PKK; og andre; nemlig. lad os holde os til om Grundloven skal revideres eller ikke. Ikke diskutere alle mulige andre aktuelle politiske emner eller do. retninger. Det handler om vort fælles fundament. Det, jeg fornemmer er, at der blandt nuværende (og mange forhenværende) politikere på Borgen er en utidig kløe i visse legemsdele (nej, det var fingrene!) for at fjerne de dele af samme Grundlov, der er beregnet til at beskytte borgerne mod magtmisbrug, samt at værne om vore frihedsrettigheder. Og det skal de ikke komme til at slippe godt fra uden sværdslag. Èn ting er, hvad de de facto gør og påtænker at gøre uden om Grundloven, noget andet er at legitimere det!

  20. Af Peter Kurrild-Klitgaard

    -

    Jeg vil gerne bede Lisa Ahlqvist, Preben F1 JensenH og alle andre om a) at holde sig til blog-postens emne, og b) holde en nogenlunde ordentlig tone.

  21. Af Jens Hansen

    -

    Lisa Ahlqvist skriver: ’Måske er den lukne herremand fra Venstres top (har de virkelig intet bedre?) blevet vildt forarget over flg hovne og arrogante ordforråd’. ( Det staves lunkne, og der skal punktum efter flg.; men jeg går ud fra, du må mene iflg.)
    What ever – siden du påstår, du er tosproget. Man kan sige om Søren Pind, hvad man vil; men har i hvert fald ordforrådet og magter det danske sprog bedre end så mange andre – ingen nævnt ingen, ingen glemt.
    Efter det sprog du bruger, forstår jeg faktisk ikke, du ikke er udelukket fra de fleste blogs – det er ikke et videre pænt og høfligt dansk. Dansk er et fattigt sprog; men man behøver ikke at nedgøre det yderligere; men det har selvfølgelig noget med alm. dannelse at gøre, hvad vel – desværre – mange venstreorienterede ikke har, eller ved hvad er!
    Jeg har skimmet flere af dine indlæg, det samme – faktisk – uforskammede misundelige nonsens.
    Nu forventer jeg den sædvanlige skraldespand; men du kan spare dig, på dit niveau bevæger jeg mig ikke – så der vil ikke komme nogen reaktion fra min side.

  22. Af PREBEN F1 JENSENH

    -

    PS: Jeg har forsket lidt i hvad der foregår af kriminalitet indenfor et ret lille område på få kvadrat-km. Det viser sig at der er mange flere overfald på danskerne end de største medier omtaler. En dansker kan blive banket til ukendelighed, uden at overfaldet nævnes med eet ord af TV-stationerne. 🙁

  23. Af PREBEN F1 JENSENH

    -

    Så vidt jeg kan se er de kolde kendsgerninger, at hundredtusindvis af danskere i de senere år/årtier, (trods megen snak om velfærdsstaten, smørhullet, slaraffenland og verdens lykkeligste folk) har fået deres liv ødelagt af politiske og ideologiske overgreb mv.

    Er der overhovedet tale om en velfærdsstat, når samme stats systemer ØDELÆGGER HUNDREDTUSINDVIS AF BORGERES LIV med alle mulige former for asocial politik og juridiske/bureaukratiske udskejelser?

    Og er der tale om folkestyre når partiernes “eliter” fylder hver eneste borgers liv med formynderi, trusler* og røde verdensrekorder i opkrævning af skatter, gebyrer, bøder, moms, afgifter, prisstigninger, påbud og forbud osv.?

    (*trusler stammende fra erhvervsfjendsk politik, firmakrak, massefyringer, masseindvandring, mangedoblet kriminalitet, import af løntrykkere fra øst og syd, undergravning af nationalstaten/fædrelandet, familiemønstret, retssikkerheden, sundhedsvæsnet og den sociale velfærd)

    Er sandheden ikke at kommunistisk/feministisk politik……. camoufleret som humanisme, tolerance og social tænkning osv……. er i gang med at smadre vores økonomi, frihed, sundhed, kultur og civilisation?

  24. Af Gert Vinther

    -

    Til forsvar af Grundloven

    Vågner, vågner danske helte,
    Springer op og spænder bælte!
    Slår et slag for danskens Grundlov
    Hvor tyranner går på strandrov.

  25. Af Lisa Ahlqvist

    -

    SØREN PIND ER FOR CENSUR OG IMOD YTRINGSFRIHEDEN

    I går satte jeg en kommentar på Søren Pinds helt egen blog om Grundlovsdagen, altså lige ved siden af den ædle, højt kultiverede PKKs blog om Grundlovsdagen ligeså.

    Men der gik ikke mange timer, før Søren Pind vågnede op fra cognac (hvorfor skal han blande os andre ind i, hvad slags cognac han drikker sammen med diverse amerikanske ekstreme højre-orienterede slyngvenner) tågerne og til dåd, var det første han foretog sig, at SLETTE min kommentar, som en anden DDR diktator.

    Og hvad bestod så min “farlige” kommentar af. Joh, faktisk ikke noget særligt, da jeg på en måde bare kopierede Søren Pinds helt egen evindelige og jeg-er-heldigvis-meget-klogere-end-alle-jer-andre-idioter-derude-sætning, nemlig, den berygtede, “Sandheden er…..”, og så fortsætter denne meget liberale Venstreræv, at tale ned til alle sine undersåtter, som er alle vi andre mere eller mindre analfabter og hjerneskadede.

    Derefter tilføgede jeg, selvfølgelig, nogle enkelte, efter min overbevisning, sande sandheder om Venstre og, selvfølgelig osse, om herremanden Søren Pind himself. Der var end ikke et eneste ukvemsord eller grove løgnagtige svinske ord om herremanden. Man må skam da ikke fornærme “demokratiets vogtere”, vel.

    Måske er den lukne herremand fra Venstres top (har de virkelig intet bedre?) blevet vildt forarget over flg hovne og arrogante ordforråd, “Sandheden er……!” og så slettet mit indlæg i skær vrede og frustration.

    Det tror jeg på.

    Det kan vi andre skam godt forstå, at denne højkultiverede Søren Pind bliver vred og sur over. For det gør mange af os andre også, hver gang Søren Pind dagligt træder frem på skærmen og ytrer denne nedladende og arrogante, “Sandheden er…………..!”.

    Måske var det bare fordi jeg overtrådte ophavsretten?

  26. Af Arne Rud

    -

    @Peter Kurrild-Klitgaard , 7. juni 2012 kl. 09:20 – Jørgen Banke, skolelæreren far Esbjerg, indførte emneundervisning fra sløjd med en tegning på venstre side og en formskrift på højre side, li´som en lærer bruger en tavle, men Danmark er et skoleskib, hvor søfolk pejler på sort og hvidt horisontenom, skuden skal jo skal i havn.

  27. Af Peter Rasmussen

    -

    @ PREBEN F1 JENSENH, 7. juni 2012 kl. 09:12

    Jer tror vi er meget, meget tættere på “…. regner de menige borgere for andet end numre, undersåtter og malkekvæg …” systemet end de fleste går og forestiller sig i dagligdagen.

    Det hjælper jo ikke specielt i den anden retning, med en regeringsfilosofi der bygger på grundlaget, at jo “mere ens og lige” vi er, jo bedre – på det område, skal vi jo alle ned på laveste fællesnævner.

  28. Af Peter Kurrild-Klitgaard

    -

    @søren pedersen: “altså, PKK, for at opsummere: Der er ingen grund til en grundlovsændring, og formentlig heller ingen, der påtænker en sådan… Informativt….”

    Jeg foreslår, at Du læser min blogpost engang til, da Du tilsyneladende missede pointen.

  29. Af Peter Kurrild-Klitgaard

    -

    @S. Sørensen:

    “Folketingets formand´s job er jo ikke at komme med politiske beslutninger, som du udmærket ved! […] …nå det behager heller ikke, hvad så med at angribe mogens lykketoft, der ingen indflydelse eller mening har derom? Bingo!”

    Det er ikke vedkommendes “job”–det er faktisk ikke nogens job. Det er dog til gengæld et faktum, at ihvertfald de tre seneste formænd for Folketinget (Ivar Hansen, Christian Mejdahl, Thor Pedersen) ofte benyttede lejligheden til (i taler og på skrift) at kommentere behov eller mangel på samme for en evt. grundlovsrevision. Det samme har tidl. næstformænd for Folketinget som Svend Auken og Niels Helveg Petersen gjort. På den måde ville det bestemt ikke have været overraskende, hvis Lykketoft–på et tidspunkt hvor hans eget parti og egen regering siger, at man vil iværksætte en grundlovsrevision, havde givet emnet et par ord med på vejen. Det er naturligvis hans egen beslutning, men det er lidt påfaldende, at han ikke gjorde det. Det er ikke et angreb på Lykketoft at konstatere det.

    “Det er vist kun en borgerlig der mener at grundloven har real mening i Dagens Danmark andet en som en retningslinie af nogenlunde-men ikke helt-anstændig humanistisk opførelse! Måske ikke i den borgerlige smag at være ordentlige mennesker- De kan jo kun tænke på sig selv- tag det som en kultural dag, for basale rettigheder for lønmodtagere…når det behager heller ikke…hvad så med en fridag for lønmodtagere?”

    Jeg foreslår, at Du i fremtiden holder Dig til emnet.

  30. Af PREBEN F1 JENSENH

    -

    PS: Når “systemet” først begynder at gå til angreb på privatlivet, hjemmets fred og familietraditionerne mv., er der tale om faresignaler som ingen bør ignorere. Det er en udvikling som nemt kan ende med at alle borgere er fuldstændig retsløse overfor et formynderisk, konfiskatorisk, emsigt og nævenyttigt system der ikke regner de menige borgere for andet end numre, undersåtter og malkekvæg. 🙁

    Ikke at være aktiv for at bevare folkestyret, er at vælge vejen mod diktatur, gangstervælde og mange arter af fattigdom.

  31. Af PREBEN F1 JENSENH

    -

    F 1: Nu er det jo sådan at dødens og ondskabens og dumhedens ideologi, kommunismen, er i fuld gang med at trykke Danmark og hele Europa ned i en bundløs sump af vanvid, afmagt, kriminalitet og social elendighed.

    Ganske vist er kommunismen blevet moderniseret, så den nu altid fører sig frem som humanisme, feminisme, menneskerettigheder, godhed, verdensfrelseri, klimaredning, ligestilling og radikale visioner osv. Men det ændrer ikke ved at der er tale om en totalitær og menneskefjendsk ideologi.

    I Sovjet-unionen var der jo ingen ende på rædslerne, selvom forfatningen var spækket med MR.

    Gert Vinther, kl. 13.23 i går har jo ret i sin kritik af at vi danskere er på vej mod et ufrit og diktatorisk samfund hvor alle de enkelte private borgere vil være i klemme, og alle mulige skandaler, overgreb og uretfærdigheder kan blive sat i system.

    De grundlovsændringer visse kliker pønser på, vil med stor sandsynlighed blive til skade for danskerne.

    I forvejen er der flere steder mangel på respekt for både det danske folks værdier og rettigheder, og det er især disse steder at man ønsker at ændre grundloven, så det kan blive endnu lettere at nedlægge Danmark og udnytte/undertrykke/tyrannisere danskerne.

    Skal vi forhindre en total udplyndring af alle økonomiske og nationale/kulturelle/menneskelige værdier, er det nødvendigt med handling og demokratiske initiativer.

    Vores folkestyre foregår efterhånden uden eller udenom og hen over hovedet på folket. Danskerne er ved at blive kørt ud på det sidespor hvor endestationen hedder katastrofe og undergang.

  32. Af Peter Rasmussen

    -

    Jeg er helt enig med Gert Vinther, 7. juni 2012 kl. 06:14 – dog skal det max. være to perioder i Folketinget.

    Perioderne skal være “personlige” så man ikke bare kan justere sine personlige synspunkter og stille op for et andet parti – det er jo set med tidligere EL folketingsmedlemmer.

    Ud over det, har politikerne jo fundet utallige “veje rundt om Grundloven”.

    Ofte fremhævet ved Grundloven, er ejendomsrettens ukrænkelighed.

    Dn gælder bare ikke hvis man er landmand, for så skal man nu afsætte min. 10 meter sprøjtefrit areal langs vandløb. Og så må man ikke dyrke andre afgrøder på området. Og endelig har resten af danskerne fri adgang til arealerne, holde skovtur, slå telt op, smide tom emballage o.s.v (er ikke landmand).

    Det gælder heller ikke hvis man er gør-det-selv, for så har Arbejdstilsynet fri adgang hvis stigen står lidt skævt, og SKAT har fri adgang hvis de får øje på en trailer med en to brædder og en pakke søm, foran ejendommen.

  33. Af Arne Rud

    -

    Flyt Højesteret til Viborg, selv Gåsetårnet står på jorden, Grundloven i Jydens Land er Jyske Lov, folk fra Angel hjemførte Romerret og borgerrettigheder fra England. I Jydens Land går præster, forfattere, tegnere og medlemmer af Folketinget frit omkring, spørg Møllehave.

  34. Af Gert Vinther

    -

    ”Demokrati” er blevet en udvandet floskel

    Med udgangspunkt i Oscar P`s udmelding om at vi har et folketing der er sammensat af danskernes valg = så har vi demokrati. Men nej, kun i yderst begrænset omfang; når først politikerne sidder der, så er det slut med danskernes demokratiske indflydelse på noget som helst. De valgte kan gøre nøjagtigt, hvad der passer dem, så længe de beholder et flertal. Men har du og jeg nogen direkte indflydelse på, hvad der bliver lovgivet om? Nixen bixen! Så, hvis der overhovedet skal være tale om en revision af Grundloven, har jeg et par forslag:
    • Alle store lovindgreb med generel konsekvens for befolkningen skal til folkeafstemning. Vi kan samle mindst 10 sammen og holde en fælles afstemning direkte på det enkelte forslag 1 gang om året.
    • Ingen politiker kan sidde i Tinget mere end 3 valgperioder.
    • Politikere skal kunne holdes personligt ansvarlige for deres handlinger.

  35. Af søren pedersen

    -

    altså, PKK, for at opsummere: Der er ingen grund til en grundlovsændring, og formentlig heller ingen, der påtænker en sådan… Informativt….

  36. Af Lisa Ahlqvist

    -

    Oscar P., 6. juni 2012 kl. 16:52

    I et demokrati må flertallet da især også tage hensyn til et mindretal. Ellers bliver demokratiet til et diktatur.

    Men jeg har især noget mod dit bibelske citat, som er særdeles udemokratisk og slet ikke hører hjemme i et demokrati. Jeg forstår udmærket, hvad det betyder, da jeg er to-sproget.

  37. Af s sørensen

    -

    Folketingets formand´s job er jo ikke at komme med politiske beslutninger, som du udmærket ved!

    Det er vist kun en borgerlig der mener at grundloven har real mening i Dagens Danmark andet en som en retningslinie af nogenlunde-men ikke helt-anstændig humanistisk opførelse! Måske ikke i den borgerlige smag at være ordentlige mennesker- De kan jo kun tænke på sig selv- tag det som en kultural dag, for basale rettigheder for lønmodtagere…når det behager heller ikke…hvad så med en fridag for lønmodtagere?…nå det behager heller ikke, hvad så med at angribe mogens lykketoft, der ingen indflydelse eller mening har derom? Bingo!

  38. Af Oscar P.

    -

    Lisa Ahlqvist, tja kan folk ikke læse, så er der ikke meget at gøre. Jeg skrev – hvem der havde valgt de politikere, vi har. I dit tilfælde vil jeg tillade mig at sige: Tavshed er guld.

  39. Af Arne Rud

    -

    Flyt Folketinget til Fredericia, der ligger tæt ved Jelling, der ligger midt i landet, med en landdag i Næstved og Esbjerg, der har altid været ramasjang i Fredericia, som fristad for religiøse mindretal.

  40. Af Krister Meyersahm

    -

    “Der findes ikke én stor og vigtig sag, der interesserer vælgerne, skriver PK-K.

    Det er en rigtig observation. Store spørgsmål og grundlæggende principper interesserer ikke danskerne mere. Fedtafgifter og rygeregler gør. Og, hvad skal vi i øvrigt med en grundlov, når det er de flestes opfattelse, at i et demokrati er det, det aktuelle politiske flertal der bestemmer – alt.

    Der var nu nok ellers et par eller tre elementer i demokratiets spilleregler, vi burde mande os op til at diskutere. Vi burde begrænse de folkevalgtes ubegrænsede ret til skatteudskrivning og låneoptagelse. Og, vi bør også forbyde vore folkevalgte, at sende danske militære styrker på angrebsopgaver på fremmed mark. Det ufravigelige krav bør være, at Danmark eller vore allierede er angrebet først og af regulære styrker – ikke af banditter og terrorister.

  41. Af Lisa Ahlqvist

    -

    Oscar P., 6. juni 2012 kl. 15:23

    Det er den forkerte blog, du er havnet på, Oscar. Hvis du vil debattere religiøse småsager, har den søde Kathrine et par gode blogs.

    Men her er det Grundloven og politik, det drejer sig om.

  42. Af Oscar P.

    -

    Lisa Ahlqvist. Hvem stemmer politikeren ind i Folketinget, det gør Danmarks befolkning. Da vi lever i et demokrati, må man gå ud fra, det er hvad flertallet ønsker.
    Do not judges or you too will be judged. Matthew 7:1.

  43. Af Gert Vinther

    -

    @ Lisa Ahlqvist;

    Meget enig. Vi må håbe, at folket efterhånden rejser sig og slukker for tossekassen, med alle one-linerne i “Nyhederne”, og begynder at tænke deres egne tanker om basale principper, der gradvist bliver afviklet, ind til vi når et: Point-of no-return (undskyld fremmedsproet). Tiden er NU.

  44. Af Lisa Ahlqvist

    -

    DEMOKRATIET ER PÅ VEJ MOD AFGRUNDENS MUR

    Grundlovsdagen og 1. maj bruges numere som et PR Stunt, hvor nogle få politikere blot viser sig frem, for syns skyld. Politikernes ligegyldige taler, stammer formentlig fra sidste års, som de blot har hevet frem af skuffen. Til lejligheden.

    Vores politikere evner næppe at forandre noget som helst, da det forstyrrer deres virke eller evighedssøvn.For det er kun borgerne som vil nyt.

    For siden Facebook, Twitter og alskens anden upersonligt IT plastik ragelse uden indhold, har der overhovedet ingen debat været mellem politikerne og borgerne.

    Politikerne kommer slet ikke borgerne ved længere.

    Det er sådan, at et demokrati synker i grus. Når politikerne med vilje har mistet jordforbindelsen med de borgere, som stemmer dem ind.

    Og jo mere jordforbindelsen svinder mellem politikerne og borgerne, desto mere kontrol kræver politikerne af og om borgerne. Selvom det burde være lige det modsatte.

    Tilstanden i dag i de såkaldte demokratier efter Murens fald, nærmer sig, desværre, derfor med hastige skridt de tilstande, som dengang fandtes på den anden side af Muren – som vi dengang forbandede.

  45. Af Nikolaj Winther

    -

    Det løb mig koldt ned af ryggen, da PKK nævner, at arbejdet muligvis allerede pågår.
    En grundlovsændring kan forholdsvis let “listes” igennem, selvom den omfatter selv store forandringer. Pressen er amatører som alene ser en folkeafstemning som en lejlighed for at sælge nogle overskrifter – så de vil presse på for at det bliver gennemført. De har ingen interesse i – eller rettere komptence til – at analysere og udfordre såvel tekst om de overliggende idéer og problemstillinger.
    I stedet for kan de lave en masse “historisk” mediedækning.
    Og politikerne vil bruge en masse floskler om, at nu bliver danskerne sikret, og også de transkønnede, og nu bliver der rettet op på alle manglerne. Ene af ikke-problemer der bliver “løst”, altimens landets suværenitet – sammen med barnet – ryger ud med badevandet.
    Jeg gyser.

  46. Af Gert Vinther

    -

    Måske bare varm luft?
    Men lad os dog endeligt diskutere en mulig ændring af Grundloven. I min optik skal man være endog MEGET varsom med at søsætte et princip med, man gang på gang ændrer det helt basale regelsæt, der skal gælde for vor måde at indrette vort samfund på, den måde vi kan forvente at skulle agere på over for medborgere og myndighederne, samt ikke mindst være basale menneskerettigheder. Og som PKK henleder opmærksomheden på kan det tænkes, at der allerede er et arbejde i gang i kulissen med henblik på dette. Og så måske ikke. Men der kan desværre konstateres en meget stor vilje til at ændre spillereglerne konstant i disse år. Desværre går de fleste tiltag ud at begrænse vores frihed, skabe mere overvågning, mere administration og lave politisk styring af religiøse emner.
    Som efterskrift til Grundlovsdagen vil jeg godt slå på tromme for at vi nu som folk står sammen om at stoppe politikernes benhårde vilje til at overgå skrækvisionen ”1984”
    For ikke at starte en lang opremsning af udvanding af rettigheder sikrede i både vor egen Grundlov og Menneskerettighederne, vil jeg godt fremhæve et meget problematisk aktuelt problem: Vor ret til privatliv. Det seneste (men desværre stensikkert ikke det sidste) angreb på denne basale ret er indførelsen af DanID. Mange banker har indført den, og forskellige offentlige instanser ligeledes.Så man kan ikke henvende sig til det offentlige på normal 2012 måde, hvis man ikke har lyst til at have hvem-som-helst susende rundt i din harddisk. Ingen af de personer – private som erhvervsfolk – jeg har talt med i den forbindelse har tænkt en eneste tanke over at læse betingelserne for brug af denne facilitet. Java har udviklet programmet bag, og før man kan trykke kør, kan man i betingelserne læse: Herved giver du UBEGRÆNSET adgang for Java til alle dine private filer på den tilknyttede PC-er! Og på toppen af det også til dit web-camera OG din mikrofon. Nuvel har DU, som læser dette tænkt over det totalt urimelige i dette overgreb på din ret til et privatliv? Vi taler faktisk om et almindeligt privat firma, der får adgang til hele din harddisk uden at fortælle om / hvis de faktisk gør det. Og det vel at mærke med Statens velsignelse! Og uden dommerkendelse. Er det skræmmende? Eller skal vi bare sove videre, og lade >magthaverne< om at skære de sidste skiver af Salamien; eller skal vi stå op for vore rettigheder i Grundloven. Hvis DU synes der er noget galt her: Så stil spørgsmål og klag de rette steder. Jeg har rejst sagen over for Forbrugerombudsmanden, der har op taget sagen til behandling. Det bliver spændende at læse dennes konklusion! Men det ville jo nok ikke skade sagen, om flere henvendte sig om den samme sag…

  47. Af Jørgen F.

    -

    …grundloven er det papir de radikale tørrer fingre i, når der ikke er mere ved håndvasken uden for gruppelokalet.

  48. Af Søren F. Hansen

    -

    Måske ændringsforslagene udsættes til bedre tider, da fx et forslag som:

    “Det er forbudt at begå mere end 100 løftebrud, der straffes med fratagelse af ministerpensioner”,

    netop vil kunne samle befolkningen og den høje stemmeprocent.

Kommentarer er lukket.