Vilhelmsens vilde vision
65 kommentarerSocialistisk Folkepartis formand, erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen, er kommet i problemer. Ikke fordi hun som så mange andre politikere har sagt noget, hun ikke mente, men fordi hun sagde præcis, hvad hun mente.
Hun gav i et interview med Kjerteminde Avis og efterfølgende gentaget og uddybet i interview med både Ekstra Bladet og TV2 News udtryk for bl.a. disse for almindelige mennesker sikkert så opsigtsvækkende synspunkter
- Det er et problem, at virksomhederne tænker for meget på at ville skabe vækst, så de kan blive mere værd. (“Hvis virksomhedsejeren for eksempel ikke har som mål, at hans virksomhed skal være i så stor vækst med det mål, at en kapitalfond skal få øje på den.”)
- Det skal virksomhederne lade være med og i stedet tænke på “fællesskabet”. (“Hvis vi alle så på fællesskabets interesser i stedet for den enkelte virksomheds eller den enkelte persons, ville meget være anderledes.”)
- Virksomhederne skaber iøvrigt ikke vækst nok, og det er, fordi de gerne vil af med den nuværende regering. (“De borgerlige partier og deres støtter i erhvervslivet har en interesse i, at det ikke skal lykkes for den røde regering.” og “Vores initiativer får ikke lov til at komme i gang, og derfor kalder jeg det, at det er pustet kunstigt op. [...] Jeg kan ikke sige andet end, at der tilsyneladende er en stor modbevægelse til, at det ikke skal lykkes for os at komme igennem med rigtig mange af de gode investeringer og initiativer, vi har lavet. [...] Det er et politisk spil, vi har gang i.”)
Overfladisk anskuet kan det i første omgang virke svært helt at finde ud af, hvad det præcis er, den lærer- og pædagoguddannede politiker har af tanker om erhvervspolitik og erhvervslivets virksomheder. Disse skaber ikke vækst nok, men er ud fra profithensyn for optagede af at ville skabe netop vækst–men samtidigt er det iøvrigt partipolitiske hensyn, der driver virksomhedernes økonomiske dispositioner. Stiller man som krav, at politikeres udsagn skal være meningsfulde, virker det umiddelbart som om, at man i Vilhelmsens tilfælde kunne komme på overarbejde, og torsdag kunne TV2′s Henrik Qvortrup da også citere en unavngiven ministerkollega for, at Vilhelmsen har fået “en offentlig hjerneblødning”. Derfor har Vilhelmsen nu udsendt en “præcisering” af, hvad hun mener–hvilket, som en sammenligning viser, er stort set præcis det modsatte af, hvad hun adskillige gange gav udtryk for så sent som samme dag. ”Mine udtalelser om årsagen til lav vækst og arbejdsløshed var desværre uklare”, siger hun nu.
Men en sådan tilgang–fortolkningen af det som “vrøvl”, en “fejl” og “uklarheder”, der kræver en “præcisering”–antyder, at Vilhelmsen skulle være kommet for skade at sige noget hun ikke mente, men det er der ingen grund til at tro. Den slags forestillinger–at det er uacceptabelt, at virksomheder prøver at skabe vækst; at det er forkert, hvis de ikke gør det på den måde, som politikerne gerne have; at erhvervslivet konspirerer imod politikerne–er såmænd jævnt almindelig folklore på store dele af venstrefløjen og i højere kurs, desto længere ud man kommer. Er man i tvivl, kan man såmænd blot læse, hvordan man på Modkraft.dk diskuterer kapitalisme og SF–eller debatsiderne og kommentarsporene på Politikens og Informations internetudgaver–hvor de trives i fuld flor.
Ja, de trives såmænd i de store dele af Socialistisk Folkeparti, der hverken er ministre eller folketingsmedlemmer, som man kunne se fornylig, da Vilhelmsens håndplukkede højre hånd og ny næstformand for partiet, Peter Westermann, forlangte “et opgør med kapitalismen”. I et forslag til nyt principprogram, gravede Westermann dybt ned i den marxistiske klasseanalyse og retorik fra før Murens fald og talte om “fremmedgørelse”, “kapitalens” koncentration og faldende profitrate, “den besiddende klasse”, klassekamp og kapitalismens undergang:
“Miljømæssig, social og kulturel bæredygtighed kan ikke opnås uden et opgør med kapitalismen. Kapitalismens profitjagt tager ikke hensyn til naturgrundlaget. Kulturel forskellighed ensrettes af normalisering, og kommercialisering og manglen på selvbestemmelse over eget arbejde gør mennesker fremmede for sig selv og deres samfund. Borgere gøres til forbrugere. Uligheden vokser. I den kapitalistiske samfundsstruktur indebærer markedskræfterne en tendens til centralisering og monopolisering. Ejere af kapital er optaget af at få pengene til at yngle. Derfor bliver den økonomiske magt koncentreret i stadig færre og stadig større virksomheder. På denne måde er “fri konkurrence” en økonomisk ustabil og selvdestruktiv tilstand. [...] Vores samfund er præget af interessemodsætninger, der hovedsageligt knytter sig til menneskers forskellige position i forhold til produktionsstrukturen. Den besiddende klasse dominerer og udnytter de arbejdende klasser, og kapitalen samles i stadig færre hænder.”
Så Vilhelmsens udtalelser var egentlig ikke “uklarheder”, der behøvede en “præcisering”. De var simpelthen hendes og partiets indre marxistiske ideologi, der fik lov til at boble op–fra “basis” til “overbygning”, så at sige. Om det hele så var ment som lidt “rødt kød” til baglandet, eller bare som udtryk for dårlig realpolitisk dømmekraft, er svært at sige for en udenforstående, men at det er sådan, man tænker i dele af regeringspartiernes bagland, er næppe noget, man skal være overrasket over–hverken i erhvervslivet eller blandt journalister. Det er såmænd afspejlinger af en velkendt ideologi.
Update: Ralf Pittelkow er heller ikke i tvivl om, at Vilhelmsen mente, hvad hun sagde (her og her).
65 kommentarer RSS feed
Jeg synes da, problemstilling er til at få øje på. Regeringens initiativer skaber jo tydeligvis ikke flere arbejdspladser. Det kan skyldes, at erhvervslivets besparelser og øgede indtægter blot overføres til egenkapital eller bruges til belønning af direktører og bestyrelsesmedlemmer.
Det kan selvfølgelig være svært at se for politikere og journalister, som kun færdes på Christiansborg.
Måske man skulle nedsætte sig som spinatimportør?
Den nuværende regering har trampet så meget rundt i de herværende bede at der næppe er ét blad tilbage at sælge…
Kvinden har jo ret, i noget af det hun skriver…
Det er måske ikke helt fejlagtigt, at der ligger grus i den
kapitalistiske model..
Ved den uregulerede kapitalistiske model, vil vi omsider gå tilbage til samfund, som mest af alt ligner trælleri, og
stavnsbinding. vi ser det i USA iøjeblikket, hvor 1%, sidder
på 50% af kapitalen, der er stigende ulighed, hvor flere og flere tabes.
Men kunne jo sagtsens leve med at færre, ejer mere, men det
vil i sidste ende, skabe en ustabilitet, som vi oplevede i det forrige århundret, hvor vi netop kæmpede, for et mere
retfærdig samfund, hvor slaveriet blev ophævet. Nu går vii
med raske skridt tilbage til, det slaveriligende samfund,
vi fjernede os fra,dog med finansmonguler som det nye herrefolk..
I den kapitalistiske model ligger, at grådighed bliver
hyldet, mere end anstændighed gør det, og det er og bliver
ulempen ved modellen, man ikke ser på produktet kvalitet eller personal hensyn, men blot går efter økonomisk maksimering.
VILHELMSENS VÆKSTPLAN KORTSLUTTER! – når vækst skaber gæld.
Beskæftigelse og produktion er ikke kun værdier, men også en gæld,når værdier og vækst ikke kan afsættes, fordi prisen er for høj på vare og beskæftigelse.
KAPITALISME! – er et ligevægt imellem indtægt og udgifter. ELLER! demokrati i luksusfælden, som i kommunismens fald.
En totalitærsocialist ER og bliver, hvad han/hun er.
Du kan også give en cirkushund kjole og hat på og lade den gå rundt på bagbenene og skubbe en lille barnevogn foran sig.
Men det er stadig en hund.
Hvor er det dejligt at vi har det gode gamle SF tilbage, som klart viser at 20% af stemmerne på venstrefløjen ikke er regeringsdueligt!
PKK.
Jeg er helt enig i din fremstilling og mening. Det som Wilhelmsen oplever i disse år, hvor arbejdspladserne fosser ud af landet, er at der er to ting som presser virksomhederne: Krisen og fagforeningerne, her først og fremmest 3F. De fører sig frem på alle niveauer, og det er også deres medlemmer der først bliver fyret. Herhjemme er forståelsen for konkurrenceevnen ikke nået længere end til skåltalerne. Derfor fortsætter denne udflytning, hvis virksomhedsejerne har deres virksomhed kær. Ellers må de dreje nøglen om. Så Wilhelmsens udmelding kommer på det helt rigtige tidspunkt, for de virksomheder, der måske var i tvivl indtil nu. Det behøver de ikke, at være længere. Rådet til dem må være, at få flyttet så meget som muligt i tide. Som DIs direktør spåede, hvis intet sker, så indhenter fattigdommen os. Min spådom er, at intet vil ske, som for alvor vil flytte flertallets holdning til de nye og barskere tilstande, som skal til, for at vi kan komme helskindet ud af velfærdsstatens altopslugende favntag.
Nej, nej og atter nej. Der ligger ikke andet i det med penge, kapital, marked, køb og salg osv. end at folk gerne vil tjene nogle penge, så de kan forsørge sig og sine, eller evt. nå frem til at vælte sig i luksus.
Er markedet ureguleret, får vi røverkapitalisme, monopoler, ågerrenter, gorilla-incasso, statslig plyndring, svindel, slaveri og afpresning.
Men reguleres markedet af et velfungerende folkestyre….. et ægte, oplyst og direkte demokrati….. så undgår vi de fleste af disse ulykker og forbrydelser.
Desværre synes befolkningen nu at være så bedøvet og fordummet af lange TV-serier osv., at den tror at demokrati er en selvfølge. Eller noget som ANDRE tager sig af.
Derfor er tyranniet, undertrykkelsen, velfærdsstatens kollaps og den helt store kommunistiske udplyndring af danskerne nok kun et spørgsmål om tid.
Er du ikke en smule hård, PKK?
Den visdom Vilhelmsen udgyder, stammer jo fra 4-5 årtiers åndrige rundkredssamtaler blandt vældig klåge pædagokker og skolelærere, typer som pr. tradition ved ALT. Så mange års dybsindige drøftelser mellem hashrygende, selvgode mennesker med bare bryster og fedtet hår, kan da umuligt være det rene vrøvl?
Så mange møder og drøftelser må bestemt være udmøntet i den højere visdom?
Herligt at konen forløb sig, så vi stadig kan genkende disse rødgardister, og ved hvor de er, ganske lige så fikst som da Per Clausen proklamerede sin trang til revolution.
“Erhvervs- og vækstminister”!!! Ha, ha, ha, – Det svarer til at lade Brian Sandberg eller Jønke være Justitsminister og en islamist Kirkeminister!
HVOR dumme kan danskerne blive ved med at være?
At de såkaldte borgerlige partier plus DF og LA ikke stopper alt – ALT samarbejde med denne håbløse regering er uforståeligt. Lad dem sejle deres egen sø – i værste fald helt til september 2015 (Gud forbyde det – for så er Danmark på græske tilstande).
TAK Peter K.Klitgård fordi du tager denne nye sag op (der er mange i rækken)! Pittelkow har også skrevet om hende i “Den korte avis”.
Ufatteligt at det her skal fortsætte – Vi har aldrig haft en værre regering – ALDRIG.
Mellem Den Helder i Holland op til Skagens tilsandede Kirke ved landets ende ligger strandbyggernes land, digebyggernes og andelsbyggernes land.
Danmarks første Brugsforening lå i Thisted, Verdens første Andelsmejeri i Hjedding ved Varde, Unge hjems Højskole ved Zions kirke i Esbjerg, Ribe og Tønder konkurrerer om at være landets mest foreningsrige by i forhold til antal af indbyggere, en festival i Tønder er festlig, folkelig og fornøjelig og Husum har fisketorve med fiskevogne med alt godt fra havet. Frederiksstad har kanaler som Venedig og byen er en fristad, der gerne deler kirker med andre religiøse mindretal.
Langs Drivvejen med drivhuse bygger jyder høfder, slesvigere diger og frisere er mestre i kystsikring, men der mangler et Institut for Kystsikring ved Universitetet i Ribe og Esbjerg.
En anden ting er, at det fremover bør være klart for enhver tænkende dansker, at når feminister, radigale, kommunister og pladderhumanister får lov til at bestemme og fremture, så er landet og samfundet på vej ud i en dyb sump af økonomiske og sociale ulykker samt idioti og ondskab.
Denne regering bliver mere og mere af en joke. Man fyrer den eneste fornuftige SF minister, tidligere DKP formand og regeringens eneste rigtige kapitalist – Ole Sohn – og sætter dette inkompetente tågehorn ind.
Den ene dag er hun ude med at hun vil have skabt “grønne jobs” uagtet at det koster ca 3 job i andre erhverv når det offentlige vil skabe 1.
Regeringen vil øge anlægsloftet med 2 mia for at skabe 2000 jobs (dvs 1.000.000kr/job)
Nej lille uvidende Annette Wilhelmsen – du behøver ikke være paranoid. Den store stygge kapitalmagt er ikke ude på at tabe penge så jeres geniale initiativer vil mislykkes. Det klares glimrende af jeres egne tåbeligheder.
Vi kan takke ôslem og Joachim for at velfærdsdebatten kom på til overfladen, for ellers ville tåber som Annette Wilhelmsen have gjort større skade.
Det er komplet
Der er kun en ting at sige:
Mange politikere er som pauker, jo hulere de er, desto højere lyder de.
Ilona Bodden.
Jeg savner virkelig folk som Ole Sohn, Thor Möger og Astrid Krag.
Man behøver jo ikke være politisk enig med alle, men det var da en fordel ved dem, at de havde en klar forståelse af, at uden et velfungerende erhvervsliv vil vi være ilde stedt.
Vilhelmsen derimod er ganske enkelt en charlatan. Tom luft.
Eksemplerne på Vilhelms udtalelser og PKK’s analyse illustrer vel egentlig meget godt hvordan SF er fanget mellem deres socialistiske ideologi og deres centrale plads i regeringen. SF mangler rigtigt lederskab der bekender kulør, men har i stedet valgt strategien at følge med radikale og socialdemokraterne, som har en anden dagsorden. Det er sørgeligt for SF og formentlig også demokratiet at en formand som Vilhelmsen ikke har visioner og mod nok til at sige tingene ligeud.
Hold da op, ingen skal komme og sige vi er udstyret med verdens dygtigste politikere. Begge blokke er utroligt gode til at forklare hvor hårdt de arbejder og arbejdede for DK, men i virkeligheden rykker vi os kun ned af diverse lister, imens vi er “åh så lykkelige” gaab.
Anette Anette Anette – noget siger mig, at de näste år bliver särdeles sväre for dig og din regering. Du retter en kämpe kanon mod dem som faktisk sörger for at vi har råd til denne dejlige velpolstrede velfärdsstat med sine Karinaer og Roberter. Jeg må sige, ligemeget hvor meget du präciserer og träkker tilbage, så er jeg dybt chokeret at landets väkst minister endsige hvilken som helst minister udtaler sig med så lidt omtanke. I am the growth minister of Denmark – hold nu op, niveauet og ambitionerne for dette land er rystende lavt !
“…da Vilhelmsens håndplukkede højre hånd og ny næstformand for partiet, Peter Westermann…”
Uha uha. Mon ikke de kan bruge et par år eller ti på en rundbordsdiskussion om det retteligt burde være højre eller venstre?
B-R-E-A-K-I-N-G
35 gidsler og 15 gidselstagere er blevet dræbt, da Algerisk militær amatøragtigt angreb gas-anlægget. Uden tvivl ægget af Frankrig.
——————-
Baggrund: Såkaldt AQ i Magreb (AQIM) er blevet styrket efter at Gaddafi er væk. Dokumentation:
aftenposten.no/nyheter/uriks/Veteran-kan-sta-bak-angrepet-7093757.html
Gasanlægget blev besat i protest mod Frankrig og bl.a Danmarks indblanding i Mali. Danmarks uansvarlige handling har dermed kostet norske liv.
@Søren Cramer Nielsen
“Eksemplerne på Vilhelms udtalelser og PKK’s analyse illustrer vel egentlig meget godt hvordan SF er fanget mellem deres socialistiske ideologi og deres centrale plads i regeringen.”
Det tror jeg ikke, du har ret i. Den tidligere fagforeningsformand og erhvervsminister, Ole Sohn, fik fx følgende afskedsord med på vejen, da Vilhelmsen fyrede ham som minister:
“Vi er da ærgerlige over, at han stopper. Vi har haft et glimrende samarbejde med ham,” siger Jens Klarskov, der er adm. direktør for Dansk Erhverv” (Børsen, oktober 2012)
Problemet her er ikke, om man er rød eller blå, men om man er kompetent eller ej.
Og Vilhelmsen har så tydeligt demonstreret, at hun aldeles intet ved om et område, hun er minister for.
Hvis Vilhelmsen havde nøjes med at tale om de borgerlige partier så havde hun ret.
Regeringen har haft et godt samarbejde med erhvervslivet, og Ole Sohn er blevet rost for sit flotte samarbejde af erhvervslivet.
De borgerlige partier og kommentatorerne ønsker ikke det bedste for Danmark. Der og kun der har Vilhelmsen ret.
Regeringen har afskaffet VKs iværksætterskat og fedtafgift til stor glæde for erhvervslivet.
Nu vil de borgerlige også have afskaffet deres egen lov vedr. virksomheders mulig for at få dækket advokatudgifter, når de vinder en sag mod skat.
Vil de også medvirke til finansieringen?
Jeg tror, at de vil fyre offentlig ansatte
Erling Olsen sagde vel det bedste, der er sagt om det danske folketing og politikere:
’Det er forunderligt at få lov at virke et sted, hvor alle mennesker er et repræsentativt udsnit af befolkningen; men hvor der ikke er ét normalt menneske’.
Desværre så har danske politikere ofte den fatale tilbøjelighed til at springe i vandet, for så at fastslå, at de ikke kan svømme.
Se blot Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen, større klovn findes vel næppe, der har så lidt følelse og kontakt med virkeligheden. Fejlen ved mange af de røde – for ikke at sige de fleste – de bliver hængende i deres naive ideologi, som vi har set, hvad fører til.
Ifølge Dario Fo har vi da lov at håbe:
’Eftersom der findes stammende talere, triste komikere og skaldede frisører, kunne der vel også findes dygtige politikere’?
Selvfølgelig har AW ret i at erhvervslivet har lavet en konspiration om at holde væksten kunstigt nede for at genere regeringen og især SF. Israel er også involveret.
PKK-skribenten er en sørgelig ronkedor, der bilder sig ind at verden kun bliver bedre, hvis den bombes tilbage til Charles Dickens tid, og den gang H. C. Andersen skrev om den lille pige med svovlstikkerne. Et godhjertet menneske burde derfor tage ham ned til floden og give ham et bad og lidt frisk hø, så vi ikke skal plages af hans muffige dunster fra 1700-tallets slutning.
Sagen er jo den supersimple, at Peter Westermann har fuldstændig ret. Røverkapitalismen og Adam Smiths deistiske økonomi blev med sølvkugler, hvidløgsranker og en pæl gennem hjertet lagt i graven i 1929.
Vi mangler bare, at PKK-skribenten også forstår det. Kan han ikke det, så må han lære det udenad, ellers må vi vel konstatere, at der nok er lys på førstesalen, men ingen hjemme.
t. petersen skriver det sædvanlige nonsen: ’Sagen er jo den supersimple, at Peter Westermann har fuldstændig ret. Røverkapitalismen og Adam Smiths deistiske økonomi blev med sølvkugler, hvidløgsranker og en pæl gennem hjertet lagt i graven i 1929’.
Dette ville være en dejlig ting, hvis stikker og kontrolsamfundet forsvandt, mere ansvar lagt over på den enkelte borger, bl.a. dette at forsørge sig selv og sine, og ikke overlade dette til andre.
I 2012 har vi lånt ca. kr. 250 mio. i døgnet. I 2013 – siges der – vil vi kun låne kr. 100 mio. i døgnet. Vi bruger årligt over 300 milliarder kroner på offentlig forsørgelse. Borgernær service koster årligt 367 milliarder kroner.
Små 200.000 danskere modtager kontanthjælp, og vi samtidig har åbnet dørene for 44.000 østeuropæere uden uddannelse, plus de vanlige nassende muslimer, hvor både indvandring og familiesammenføring er eksploderet, der pt. koster mere end 100 milliarder om året.
Der er kommet for mange gøgeunger der blot sidder der og skræpper: ’Gi’ os, vi vil ha’, vi har krav på, det er vore ret’. Ligge hjemme på sofaen og lade andre om produktionen og forsørgelsen. Spark dem ud, og giv dem et ansvar!
Jo, Danmark kunne måske blive et rigt og bæredygtigt samfund – igen!
Det er absurd, at maatte hoere paa venstrefloejens snakken om ‘kapitalismens magt’.
I Vesten generelt har man nu i 40 aar reguleret det frie marked – kapitalismen – til et niveau, hvor EU & Amerikansk planoekonomi drukner ethvert initiativ i burokrati, love, overbeskatning, overvaagning og socialistisk doedsejlende projekter, der kun har bragt stilstand og fattigdom i Vesten – helt lig med, hvordan det gik Sovjet og kommunismen – nemlig bankerot!
Vilhelmsen boer saaledes tage ganske anderledes ved laere; – forsoeger man socialistisk, at toejle det frie marked statsligt, gaar kapitalismen samme vej, som kommunismen gjorde det i Sovjet og Oestblokken. Hvis dette er maalet med SSFRs politik – og EUs for den sags skyld, hvor en flok kommunister, ogsaa tegner et doedssystem over Europa; – at det frie marked skal gaa bankerot – saa er vi en forklaring skyldig paa, hvordan vort samfund saa skal se ud…..for hvem der tror, at der er en vej tilbage i kommunisme, er da et fjols! Hertil behoever man kun, at kigge paa Kina, der pt – i deres succesrige proces – koerer i retning af et frit marked styret af kapitalisme – vaek fra kommunisme – i erkendelsen af, at lader man baade de store og smaa virksomheder tage fat, saa er der masser af vaekst og nye arbejdspladser, at hente.
Vil man udaf krisen, skal staten/Borgen saaledes traede ’tilbage’ – saenke skatter og afgifter, og goere det atraktivt, at arbejde. Lade det frie initiativ skabe. Svinge hovedvaegten af den arbejdende befolkning over i privat. Et saadan ‘move’ vil naturligvis foere til en ende paa den fejlagtige politiske magt, Vesten nu har lidt under i aartier. Kun en magt-afgivelse til privat er vejen frem; – en realitet, man dog fra ethvert politisk hold lige nu – kraftigt – kaemper imod, hvilket kun forvaerrer krisen….
Saaledes er det ‘beton-hoveder’ som Vilhelmsen og hendes politiske kolleger i Vesten, der er problemet og ikke det private erhvervsliv.
@t.petersen & Co
1929 og dengangs form for kapitalisme, kan ikke sammenlignes med dagens private-sektor, hvor loen og sociale arbejdsforhold tegner et ‘team-sammenhold’ – virksomhedsinternt – hvor medarbejderer beloennes for deres kunnen.
Det er saa typisk for venstreorienterede, naar kapitalisme naevnes, at tale som var vi stadigt i aarene, hvor boern arbejdede i minerne. En hovedloes pludren.
Giv magten til Enhedslisten ‘folks’, saa kan det maaske endeligt daemre for Jer, hvordan verden ikke skal se ud. Enhedslisten vil nemlig efter faa uger smadre Danmark og Jeres folkepension med.
peter klitgård er kommet i problemer fordi han har sagt noget, han ikke mente, men fordi han sagde præcis, hvad han ikke mente….
“Hvis vi alle så på fællesskabets interesser i stedet for den enkelte virksomheds eller den enkelte persons, ville meget være anderledes.”)”
Gid hvilken drøm, kan hun ikke blive statsminister?
“Virksomhederne skaber iøvrigt ikke vækst nok, og det er, fordi de gerne vil af med den nuværende regering….”
…Jamen dette er jo sandt men dog politisk ukorrekt sålænge aktieejerende sætter dagsorden ialt! De har jo set en længereværende lavtidstand i økonomien og eneste måde at stjæle i fremtiden bliver ved at lade folket føle det idag…Måske skulle men bare overtage alle produktionmidlerne og overlade dem i hænderne af de producerende medarbejder i firmaerne der jo har mere samfundsforståelse? Selvfølgelig skal men da det! Sandt økonomisk fornuft. At lade folket eje hvad de producere, og dele med dem som der ikke er plads til. Idag ejer top 10% 65% af alt værdi i Danmark, vist på tide at -90% bare ejer 65%!
” AT den lærer- og pædagoguddannede politiker”…hvorfor skal denne gruppe altid udsættes for had af mindre begavede borgerlige bloggere der tæller fem øre i egen tegnebog? De videreføre jeres afkom i studierne og magten og garantere deres fortsatte overklasse tendens. Dette er vel fornuftigt nok?
Jeg hoppede af ved dine “kommunistiske konspirations teorier” analyser…har læst dem til sin død og deres intet bidrag til debatten og samfundet som helhed, så mange gange. Ingen anden blogger i Berlingske runger mere falsk i politiske analyser end denne!
Skrevet af Erik Larsen, 17. januar 2013 kl. 14:13
Jamen hvis vi tog dine ord til gode, levet vi allesammen i en evig bevaret grisefest hos pia kjærsgård i Grækenland! Dette er ikke gavnligt for Danmark!
Skrevet af Oscar P., 17. januar 2013 kl. 20:18
Hvis stikker samfundet forsvandt? Du hentyder vist til dine borgerliges brødre og deres misbrug af deres medborgerlige Danske rigtige Danske statsborgere i 1940érne…Dengang de marcheret i nazi uniformer igennem Danmark. 90% af Dnsap kom jo fra de borgerlige-især K men idag hvilken som helst af den borgerlige flok!..Hukommelsen kniber, Hr.. op?
Kære “Oscar P.” lad være med at svare ham! jeg gider ikke mere. Han kommer med det samme om og om igen. Aldrig, aldrig kommenterer han det vi skriver og kommer med hvad HAN mener. Men sine samme, samme sætninger uden nogen form for mening anden end at svine dem han er uenig med (=96%)eller flere.
@Karl Wilders
Nu ved jeg ikke hvilken planet du bor på, men her på Tellus er børnearbejde, også i miner, ikke ualmindeligt. Faktisk har 90% af planetens indbyggere ikke saltet til et æg, selvom der er nok til alle, hvis blot det bliver fordelt.
På Tellus er kapitalismen ikke enerådende. Det har den aldrig været. Faktisk er det kun en begrænset del af Tellus, der i en periode fra midten af 1800-taller og frem til Første Verdenskrig har været kapitalistisk.
På Tellus kan forholdene derfor idag bedst beskrives som både socialistiske, fascistiske, kapitalistiske og religiøse. Kapitalisme som altdominerende system er der ingen der ønsker (bortset fra en lille gruppe kapitalister og fremmedgjorte proletarer, der vel bedst kan betegnes som asociale, psykologiske egoister og perverse sadister, der nærmest nyder at se andre mennesker gå til grunde). På Tellus efterspørger masserne i bred almindelighed større social retfærdighed.
Det kan kapitalismen ikke producere. Den hviler på en fejl, gjort af dens fader, Adam Smith, der mente at det var til alles bedste, hvis den enkelte forfulgte sin egeninteresse. Denne viselighed mente Smith var indstiftet af Gud, hvilket naturligvis betyder at skriver vi Gud ud af ligningen, så er der intet der sikrer det er til alles bedste at den enkelte forfølger sin egeninteresse. Vores erfaringer med kapitalismen viser da også at Gud ikke holder hånden under kapitalismen, eller den er til alles bedste.
Derfor har den økonomiske liberalisme (røverkapitalismen) ingen fremtid, men fremtiden bag sig her på Tellus. Brug af markedsmekanismen som fordelingsinstrument vil vi næppe opgive (den kan anvendes sine steder), men den er ikke egnet til at varetage almene hensyn, og beskytte mennesker og natur mod forurening, rovdrift og udplyndring. Tendensen med øget politisk regulering og kontrol af markedet vil derfor forsætte.
Havde du læst den store filosof, sociolog og økonom her på planeten, Karl Marx, ville du vide, at det kommunistiske samfund er et statsløst samfund. Derfor var det naturligvis heller ikke kommunismen, der gik til grunde, da det statskapitalistiske eksperiment i øst (med al dets stat som forsøg på at undgå den privatkapitalistiske fase på vejen mod kommunisme) brød sammen.
HVORFOR TILBEDES EN POLITIK DER ER LANDSSKADELIG, MENNESKEFJENDSK, ØDELÆGGENDE OG DØDBRINGENDE??…….
Der er vist aldrig fremlagt et regnskab over hvad Borgens eller de enkelte partiers politik og dumheder/frækheder/svinestreger har påført danskerne af tab, ubehageligheder, mistede jobs, skilsmisser, kriminelle ulykker, depressioner, sygdomme, kvæstelser og dødsfald.
Men hvis man undersøgte og fandt ud af hvad f.eks. Venstre, Konservative, S eller de Radikale har på samvittigheden, ville mange nok blive overraskede.
Tag specielt de radikale. Deres indvandringspolitik, EU-lefleri, grænsepolitik og kriminalpolitik har kostet danskerne hundredvis af milliarder af kroner og tusindvis af arbejdspladser, plus at partiet har undergravet alt og har forringet velfærden mv., og har påført os en mangedoblet kriminalitet.
Derfor er de radikale skyldige i at utallige danskere har fået deres liv og livskvalitet skadet eller ødelagt. Og mange er blevet invalideret eller slået ihjel som følge af de langtrækkende konsekvenser af de radikales udskejelser og tåbeligheder.
Derfor KAN MAN SPØRGE:
Hvor mange tragedier og dødsfald skal der til, før et parti har diskvalificeret sig selv??
Er det 10 tragedier og 10 dødsfald?
Eller er det 100 tragedier og 100 dødsfald?
Eller er det 1000 tragedier og 1000 dødsfald?
Mit gæt er at de røde dræbersnegle og de velnærede bændelorme allerede har over 500.000 tragedier og over 10.000 dødsfald på samvittigheden.
Alligevel hyldes og beundres de blodrøde og hjerneløse feminister og pladderhumanister stadig af mange venstresnoede. Forstå det hvo der kan.
De 500.000 tragedier og de 10.000 dødsfald kan være alt for lidt.
Hvornår NOK er NOK, vides ikke.
Men at den røde radikale politik og utopi er en slags dødskult og hjernebetændelse, kan der vel ikke være tvivl om?
Det fjollede er 1 at ministeren ikke tør (kan) stå ved sit ord og sine meninger og 2 at de fire oppositionspartier konkurrerer om at få det dementi fra regeringen, som allerede og helt utvetydigt er givet. Regeringen er bestemt ikke for god, men oppositionen er pinligt dårlig. Kom nu i arbejdstøjet, der er behov for en samlet indsats. Takket være konstellationen med S og SF under ansvarets og De Radikales krav (åg) er der muligheder for at føre en fornuftig og samfundsgavnlig politik sammen med oppositionen. Under normale omstændigheder ville de røde partier følge Vilhelmsens instinkter og Enhedslistens erklærede politik, men nu går de jo (heldigvis) ind for økonomisk ansvarlighed. Oppositionen skal nærmest tvinges til at handle fornuftigt, se bare på skatteforhandlingerne, som Venstre ville have tabt på gulvet, hvis nogen ikke havde prikket dem på skulderen, hvad jeg er sikker på, at der var.
Kvinden er rablende gal men sådan er det jo når man aldrig selv har haft et produktivt arbejde men kun haft snablerne i de offentlige kasser. Når regeringen hele tiden pumper nye afgifter og skatter i hovedet på borgerne og erhvervslivet og kun interesserer sig for alle de fattigdomsflygtninge som vælter ind over grænsen så vil der automatisk opstå utryghed i befolkningen og manglende vilje til at turde bruge løs af de penge man evt. måtte have! I forgårs har vi f.eks. lige læst at lille Langeland skal have 700 asylansøgere!! Godheds- og indvandringsindustrien lever fedt men de er jo også offentligt ansatte, men resten af samfundet lider under regeringenserhvervs fjendtlige politik som bevirker store statsunderskud, stigende grænsehandel og at de private arbejdspladser vi lever af fosser ud af landet! Og fornylig så vi i Nyhederne at flere og flere mindre virksomheder bosatte sig lige syd for grænsen!! Problemet er helt enkelt: Vores konkurrenceevne er for dårlig fordi vi har verdens dyreste offentlige sektor og verdens højeste skattetryk!
Alle de 810.000 samfundsnassere i den arbejdsdygtige alder som er på overførselsindkomster fatter jo ikke hvorfra pengene kommer fordi de altid selv har ladet sig forsørge af vi andre som ikke er så egoistiske at vi lader naboerne tage hele slæbet men prøver at bidrage med noget til fællesskabet! Sænk de alt for høje sociale ydelser så folk tvinges til at lette sig fra sofaen og tage et job! Jeg kender en ejer af en pub og han siger lige ud at hans bedste kunder er alle kontanthjælpsmodtagerne og førtidspensonisterne som angiveligt har masser af penge og så arbejder mange af dem jo også sort ved siden af som han siger!
EN OND, OND CIRKEL……. FORUDE VENTER VELFÆRDSSTATENS OG FREDENS SAMMENBRUD…….
På grund af alle de ignorante, asociale og verdensfjerne tåber der findes i partierne og indenfor visse æterbårne medier mv. er Danmark nu inde i en ond cirkel. En meget ond cirkel.
Men politikernes og journalisternes flertal virker som om de er ligeglade, selvom problemerne vokser og ulykkerne nærmest hagler ned over danskerne.
Bare at opregne alle de skandaler og rædsler der nu hærger landet på samme tid, er en større opgave. Men enkelte ting kan nævnes.
Demokratiet er undergravet og udhulet. En invasion, en ny besættelse er i gang. Antallet af kulturfremmede nærmer sig en million. Skattetrykket og de økonomiske problemer vokser og vokser. Plyndringen af borgerne foregår nu på over 3000 forskellige måder. Over 200.000 jobs er forsvundet. Og selvom de danske vognmænd og chauffører i forvejen er hårdt trængt, har både V og R/S vist stor vilje til at presse dem endnu længere ud i problemer, ved at pålægge dem yderligere afgifter. Som også vil virke varefordyrende. Også kriminaliteten stiger og stiger. Vold og mord præger nu dagligdagen rundt om. Og på hospitalerne er kvaliteten nu mange steder så elendig, at det man har til patienterne og deres pårørende, ikke er god behandling og helbredelse, men en strøm af svigt og tarveligheder, ekstra store lidelser og unødvendig død.
Selv de flittigste danskere kan have meget svært ved at finde et job. Og stadig flere firmaer og butikker bunder under og ender i fallitter og tvangsauktioner. Og hjælpen til voldsofrene, de retsløse fraskilte og de frysende hjemløse, bliver ringere og ringere. Og en massakre på infrastrukturen er i gang.
Når man tager i betragtning hvad fremtiden kan bringe pga. de radigales og de skabsradigales politik, kan dødstallet nemt blive langt højere end nævnt ovenfor kl. 00.29.
Ja, som set i mange lande, kan politik ende i at magthaverne bekriger og tyranniserer deres egen befolkning.
Nu er løgnens, plyndringens, galskabens, urettens og dødens politik også på spil i Danmark.
Og intet er blevet bedre af at politikken og samfundet er blevet feminiseret, tværtimod har det accelereret udviklingen hen imod økonomiens, velfærdens, fredens og civilisationens sammenbrud.
Man kan undre sig over, når personer sige det de mener og sandheden for en socialist, så er ” Fanden løs i Laksegade “…. Og når folk er fulde af løgn, som for eksempel cykelrytteren Armstrong, ja så er de helte…
Pengens herredømme er forbi!
Danmark har fået en vækstminister, der sætter menneskelige værdier over materilistisk grådighed.
Nu skal naturen beskyttes mod kapitalesns hærgen og de menneskelige værdier sættes først.
Naturligvis skal kyniske, økonomiske overvejelser heller ikke længere styre Danmarks indvandringspolitik.
Derfor har regeringen aflyst en begregning af, hvor meget den ikkevestlige indvandring koster Danmark i kroner og ører.
For værdien af det åndelige tilskud fra de muslimske lande kan simpelthen ikke gøres op i penge!
Uddrag fra “Nu får vi alligevel ikke at vide, hvad indvandringen koster”, Information 17. januar 2013:
“Social- og integrationsminister Karen Hækkerup (S) har i al ubemærkethed stoppet beregningerne af, hvad indvandringen koster det danske samfund i kroner og øre.
Den daværende VK-regering og Dansk Folkeparti blev ellers i 2010 enige om at prøve sætte pris på indvandringen…”
“En arbejdsgruppe under det daværende Integrationsministerium kom således i april 2011 – i en delrapport – frem til, at ikkevestlige indvandrere og deres børn koster Danmark næsten 15,7 milliarder kroner om året (eller 0,9 procent af bruttonationalproduktet), mens de vestlige indvandrere bidrager med 2,2 milliarder kroner.”
“Det var Dansk Folkeparti som gennemtvang beregningerne…”
“I dag står Konservatives integrationsordfører, Tom Behnke, fast ved beslutningen.”
“Ifølge Dansk Folkepartis integrationsordfører, Martin Henriksen, frygter regeringen resultatet af flere, og løbende, beregninger af prisen for indvandringen. “Når regeringen lemper på asyl- og familiesammenføringsreglerner, er den nok ikke interesseret i, at der kommer løbende beregninger, som viser, at det er en dårlig forretning.”
“Dr. phil. Gunnar Viby Mogensen, tidligere forskningsleder ved Socialforskningsinstituttet og leder af Rockwool Fondens Forskningsenhed, kalder Karen Hækkerups beslutning “beklagelig”.
“… Jeg har brugt mit liv på at beregne størrelser i samfundet og kan ikke se, at det ikke skulle være interessant at se på de forskellige dele af samfundets husholdningsbudget.
Hvad koster børnene, pensionister eller multihandicappede?
Og netop sidstnævnte kan man ikke variere antallet af, men man kan variere på antallet af ikke-vestlige indvandrere. (…) siger Gunnar Viby Mogensen og fortsætter:
“Jeg har engang diskuteret det her med Marianne Jelved, hvor hun sagde:
Du glemmer, at sådan kan man ikke opgøre omkostningerne til for eksempel flygtninge op, for dem tager vi ikke imod at økonomiske, men menneskelige grunde.
Men hvis vi skal have det synspunkt, at det vi gør i velfærdspolitikken, ikke koster noget, hvis det er af menneskelige grunde, så skal vi jo heller ikke regne på omkostningerne til netop børn, pensionister og multihandicappede”.
Jeg vurderer at Anette Wilhemsen har fat i en meget central pointe.
Selvfølgelig har erhverslivet en interesse i, at holde liv i krisen. Det er en god måde at holde lønninger nede – eller ligefrem som SAS gjorde, sætte lønninger ned. Dette ud fra parolen : “Hellere ned i løn end intet job”. Samtidig holdes fagforeningers krav i skak. Er virksomheden børsnoteret, skal egenkapitalen højnes bl. a.for aktionærenes skyld og omsættes ikke i
samfundnyttige tiltag. Hvorfor er der ikke kommet flere jobs? Står erhvervslivet ikke med et medansvar?
Jeg vil for en god ordens skyld nævne, at jeg ikke stemte for denne regering – Men wilhemsens påstand/ problematik er et opråb til at forstå kapitalismens skyggeside.
Wilhemsen tænkte “rødt” og det er for en gangs skyld dejligt at høre – synd at hun ikke stod ved det. Dog illustrerer det SF,s dilemma i regeringen. Det engang røde parti har solgt sig selv og er trådt under fode af Vestager og Corydon.
Alle disse røde, har så travlt med at nedgøre erhvervslivet, hvem tror I, der betaler til dette gedemarked kaldet ’velfærdssamfundet’ – for øvrigt en undskyldning til gederne.
Havde vi ikke erhvervslivet, havde vi heller ingen jobs. Vi kan, hvis I kan forstå dette, ikke leve af at klippe og barbere hinanden, eller blive siddende derhjemme – nogle må arbejde og producere.
Der er gudskelov stadig folk, der gider, de har både glæden og stoltheden ved at forsørge sig selv og sine.
@ Knud Madsen, 17. januar 2013 kl. 14:04
Du glemmer, at udgangspunktet for at få noget ud af disse mange møder og drøftelser er, at der forefindes en vis reel og korrekt basisviden om det, der debatteres.
Og en sådan viden findes ikke i de røde kredse, hvorfor debatterne allerede i udgangspunktet er kørt af sporet.
Jeg kan kun – som Erik Larsen, 17. januar 2013 kl. 14:13 – opfordre LA, V, K og DF til at boycotte ethvert samarbejde med den nuværende, skadelige regering.
Det er særdeles væsentligt for landet, at der gennemføres nyvalg snarest!
De 3 furiers regimente er dybt skadeligt for befolkningens fremtidige velfærd!
Men det er rart at se, at mine forudanelser var rigtige: at Vilhelmsen var den bedst egnede kandidat ved formandsvalget. Set fra et blåt synspunkt, forstår sig.
Da wilhemsen blev valgt udtalte Peter Mogensen at det kunne en chimpanse også være blevet med den modkandidat.
Hvorfor valgte man ikke chimpansen?
@Wanda Ashøj
“Selvfølgelig har erhverslivet en interesse i, at holde liv i krisen.”
Nej, Wanda – du glemmer da vist, hvad definitionen på en krise er, nemlig at banker går fallit, virksomheder lukker eller indskrænker osv. Tror du, det er en god forretning at gå indskrænke eller ligefrem gå konkurs?
En virksomhed etableres og drives for at tjene penge. Og det er altså noget lettere at tjene penge under en højkonjunktur end under en lavkonjunktur.
Noget andet er så, at man under dække af krisen kan arbejde for at skaffe sig selv urimelige privilegier. Men her er vi så i den situation, at Annette Vilhelmsen jo er erhvervsminister med et flertal i Folketinget bag sig!
Hun kan jo bare fremsætte de nødvendige lovforslag i den anledning, men så vidt jeg ved, har hun ikke taget nogen som helst initiativer.
På mig virker det, som SF har fået en pose varm luft i stedet for en formand.
Wanda Hashøj,
Forklar hvorfor erhvervslivet pludselig er glade for at fortælle aktionærerne, at der desværre ikke udbetales overskud i år?
Forklar venligst hvorfor ejeren af den lille produktionsvirksomhed er jublende lykkelig for at ingen har råd til at købe hans varer?
Forklar venligst hvorfor de borgerlige partier, som netop havde betalt udlandsgælden ned til nul, er glade for at pengene igen fosser ud af landet?
Forklar venligst hvad Vilhemsen laver i et job, som hun helt åbenlyst ikke har evnerne til at bestride.
Er hun udfaldstruet men nu i akutjob. Er det hele et pyramidespil fra SF side, som skal sikre, at alle får en ministerpost i et års tid, så pensionerne er sikret efter næste valg!!
At spilde tid på en “Wanda Ashøj” er måske for dumt, men alligevel må man jo fortælle hende – hvad hun ikke forstår – at en virksomhed – stor eller lille – naturligvis ikke kan konkurrere med polske, kinesiske – ja selv tyske,svenske eller andres lønninger idag! – HVAD gør man så hvis man ikke vil lukke sin virksomhed? Ja, enten må man se om man kan klare sig med færre personer – eller man må sætte lønningerne lavere – eller (værre) må man flytte arbejdet til udlandet!!! Har du kun gået i børnehave? Er DET for svært at forstå? Det er det åbenbart både for dig og Wilhelmsen. Ufatteligt.
Stik piben ind og forstå at der skal HELT, HELT andre boller på suppen i Danmark, hvis vi ikke skal helt ned længere ned end Grækenland! (Og så taler jeg slet ikke om indvandrerbyrden).
Skrevet af Claus T., 18. januar 2013 kl. 15:00
selvfølgelig hr. t er det en god forretning for en virksomhed at gå konkurs, når det ikke går godt og pengene kan fjernes til udlandet, således at de arbejdende der betaler gildet…Dette har været borgerlige virksomheds ejere politik i generationer. Det kan stoppes via straffe for sådan misbrug, store straffe i forhold til dets samfunds omkostninger, en fordobling af skats medarbejder til at kontrollere alle jer der er forbrydere der!
“Skrevet af Kim Olsen, 18. januar 2013 kl. 18:48
Forklar hvorfor erhvervslivet pludselig er glade for at fortælle aktionærerne, at der desværre ikke udbetales overskud i år?”….
Det er de fordi at storaktionærende- dem med aktierne af betydning og indflydelse A-aktierne , tænker kun langt sigtede og acceptere fuldstændig et tab over en vis årrække hvis pengene kan investeres under den nuværende regering eller gemmes, indtil den næste borgerlig regering som lader til at være snarest ankommer, og opgiver alt form for skattekontrol igen- Selv om den nuværende regering har været så smålig endda at give skattelettelser til disse borgerlige misbrugere i forhold til under VKO!
“Forklar venligst hvorfor ejeren af den lille produktionsvirksomhed er jublende lykkelig for at ingen har råd til at købe hans varer?”
Det lille enkeltmands firma eller 2, er bare et misbrugt rød repræsenteret individ der tror tror at han tilhører eliten..Hvilken fatamorgana! Selvfølgelig betaler han også, fordi han betaler sin skat. Han er kun borgerlig fordi han er alt for dum til at være andet, har lært at bruge hænderne men ikke hovedet…sådan!
“Forklar venligst hvad Vilhemsen laver i et job, som hun helt åbenlyst ikke har evnerne til at bestride.”
…ko….Wilhelmsen er udmærket istand til at repræsentere folket…SF er kommet så stærkt tilbage med hende ved roret og den nye skatteminister. Sig mig følger du overhovedet med?
Skrevet af Erik Larsen, 18. januar 2013 kl. 19:31
At spilde tid på en Erik Larsen ved alle jo er rigtigt dumt men,…
Danske virksomheder har afsindige overskud betaler mindre og mindre skat år for år, har fået lov at importere udenlandske hjerner som lyst og betaling som lyst,magt og skatte intelligens! Under VKO. kom dobbelt så mange indvandrer ind end under Nyrup´s samme tidsmæssige tid! Der er hjerner nok i Danmark, Borgerlige virksomheds ejere ønsker dog kun at importere dem der er billigere i drift. Så simpelt er det.
Sig mig min dreng, har du overhovedet gået i børnehave? Stik piben ind lille pjæf….
Gud herrebevares og konen har ikke forladt gryden endnu?
Erik larsen, dette drejer sig ikke om at Danskere skal ha græske lønninger, som en af verdens mest succesfulde økonomier-selv under denne krise!, Drejer det sig om at borgerliges mål er altid at tiltuske sig mere fra -90%. Top 1 ejer 35% af alt værdi, top 10% 65%, top 20% -85% af alt Dansk værdi.Vi er verdens 3 mest ulige land der efter Schweitz og USA, nok at rydde op i der! Så træk lynlåsen op, og kom igang!
Når faglige kvalifikationer tilsyneladende er total irrelevant ved besættelse af ministerposter, ville det egentlig være mere trendy (reality show agtigt) bare at besætte posterne ved borgerligt ombud.
Så havde enhver håbefuld idiot da i det mindste chancen for at vade rundt i spinatbedet til stor morskab for folkestyret.
I guder hvor er dansk folkestyre, med blondinen i stiletter, efterhånden trukket ned på et underlødigt lavt plan.
Kan man mon komme længere ned … ? … håber det ikke … !
Til Claus T., Kim Olsen, Erik Larsen
Tonen i jeres indlæg kunne være mere sober, tror da at vi alle er veluddannede voksne mennesker, men nuvel, ens meningers mod kan løbe af med en.
Jeg mener, at Internt i en virksomhed kan krisen gøre det muligt at gennemføre upopulære ændringer. Ændringer som vil give besparelser og øget overskud for virksomheden. Dette skal ikke puges sammen men i yderligere spil. Hvis dette overskud blev brugt til nye jobs, ville det i min optik være godt og det som mange ledige og regeringen efterspørger. Hvis ikke, er det skidt og bevirker en selvforstærkende negativ spiral- hvis ingen job – intet forbrug – og virksomheder går ned. Derfor er det tvingende nødvendigt at tager sit ansvar på sig. Men erhvervslivet skal ikke bruge krisen til at ”give den en ekstra skrue”, hvilket nok ingen af os kan afvise sker. Ej heller at bruge krisen til at ansætte fx polske medarbejdere, som ikke betaler til den danske statskasse, som ellers yder støtte til erhvervslivet.
Med risiko for at lyde konspirationsagtig må jeg sige at Blå blok jo kører en yderst negativ kampagne med udsagnene om, at medarbejdere skal tvinges ned i løn og fx med nye offentlige besparelser i kraft af nulvækst,og hvis ikke… så har Danmark ingen fremtid . Selvfølgelig falder det i erhvervslivets smag, og sikkert er det, at omkostningerne for virksomhederne skal holdes i ro, men det skal ikke udnyttes og det er den pointe Wilhemsen har fat og ret i.
Jeg tror, vi står for langt fra hinanden til at behøve at debattere yderligere.
søren sørensen
Tak for dit svar. Som sædvanligt overså du en temmelig vigtig detalje: Det var slet ikke dig jeg spurgte.
Jeg anser dig for at være en idiot, og det er nok gensidigt. Derfor diskuterer jeg ikke med dig. Det fører ikke til noget, og det er det samme og det samme du rabler af dig uanset emnet.
God tur til Somalia – mytoman!
Wanda,
Vedr. sidste linje i det svar: Enig!
Skrevet af kim olsen, 18. januar 2013 kl. 22:10
Har du ikke lyst at komme med? Tror jeg kan få en god pris for dig?
Der er egentlig en vis sammenhæng med “søren.sørensen” (som jeg ikke gider at bruge tid på) og “Wanda Ashøj”. De lever begge i – ja, jeg tør næsten ikke sige det – men i en verden, der er ekstrem uhyggelig. Og det er faktisk håbløst at prøve at forsøge at forklare demokrati og godt, dejligt , rart , dansk liv for dem.
De vil og ønsker andet – og lad så dem det.
Enig med dig Kim – vi føjer bare “Wanda” til listen over dem der umulige at diskutere med og udenfor “pædagogisk rækkevidde”. That’s it! De udstiller sig selv -alle kan se det.
sørensen,
Alverdens vaneforbrydere og skøre islamister kan ikke betale hvad jeg er værd.
Klovn!
Skrevet af Erik Larsen eller Godt,rart,dejligt Dansk liv , 18. januar 2013 kl. 22:25
jamen så lad vær!
Kim olsen…
De har dårlig økonomi dernede korrekt, men den er alligevel meget mere end stor nok til at betale for dig, 7 dollars om månedet! ca……Mindre kulturel!
@t.petersen
Karl Marx’s filosofi har ingen betydning omkring Sovjetunionens fald. Her er det helt legalt – ioevrigt ogsaa, hvad Kina angaar – at tale om kommunismens fald, da begge omraader er eneste form for bedrevet kommunisme vi kender til. Statloes har her ingen betydning.
Hvad angaar enhver form for industriel udvikling, saa er en saadan forbundet med, at flere generationer ‘braendes’ paa udviklingens baal, saadan var det i Vestens udvikling, saaledes er det idag ogsaa i Asiens udvikling. At vor klodes resourcer vender rumpeten nedaf, ved vi siden 1984, hvorefter vi braender flere resourcer end vi kan finde, saaledes er det blot et spoergsmaal om tid – ogsaa i takt med vor klodes befolkningseksplosion – foeren vi ikke har ‘salt til et aeg’…..
Saa hvor vil du hen med dit indlaeg?
Nu er det saadan, at vi kun kender til systemerne kapitalisme og kommunisme – stort set – og saa laenge vi ikke har en folkeloen, hvor vi blot kan traekke skaller i automaten, skal der vaere en eller anden ‘mekanisme’ i et samfund, der driver vaerket. Vi har set kommunismen gaa fallit – om du vil det eller ej – og kapitalismen er godt paa vej til ogsaa, at knaekke – netop fordi man fra politisk hold forsoeger, at toejle kapitalismen med en socialistisk statslig styringsform…
Enten staar vi som samfundsmetode – helt lige som saa mange andre samfund foer os ved enden, eller ogsaa har vi maaske ingen anden vej tilbage end blot, at lade staa til; – og cutte den politisk magt til ingenting, lade den enkelte selv bestemme over sin indkomst og lade de frie kraefter spille, indtil sidste draabe olie (etc) er opbrugt, hvorefter der sikkert kommer andre energiformer, der kan holde ‘hesten’ i galop…..systemet man har i Vesten idag fungere ihvertfald ikke….det er vejen ned i fattigdom og afgrunden. History only repeats itself.
Det er ganske “pudsigt”. Man kan tvære de rødes argumenter ud eller pulverisere dem, man kan påvise at den røde ideologi er en dødskult og en slags hjernebetændelse, man kan bevise at de radigale bændelorme er skyld i utallige ulykker og dødsfald mv…… men de røde end ikke forsøger at påstå eller forklare at man tager fejl.
Er det udtryk for en slags hemmelig selverkendelse, eller er de virkelig så evnesvage at de ikke kan klare en diskussion? Eller foretrækker de at lade som ingenting, når sandheden kommer frem om hvordan danskerne snydes, udnyttes og mishandles?
@Wanda Ashøj
Du har da fuldstændig ret i, at en krise kan misbruges politisk og økonomisk – det er der massevis af eksempler på, også fra Danmark.
Det er bare ikke det, som Vilhelmsn-historien drejer sig om. Hun påstår, at der eksisterer en sammensværgelse mellem blå blok og erhvervslivet om at trække den økonomiske krise ud for at få vælgerne til at droppe regeringen.
En sådan påstand er ikke bare paranoid men også et udtryk for, at hun ikke har det simpleste begreb om, hvordan erhvervslivet fungerer.
En virksomhed er optaget af at tjene penge – uanset regeringens farve. Man vil da aldrig sige nej til en millionfortjeneste, bare fordi man ikke kan lide Helle Thorning.
At de fleste erhvervsfolk så også er borgerlige og støtter borgerlige partier, er vel ikke mere suspekt end at fx en fagforeningsformand støtter rød blok?
Jan Petersen skriver: ’Når faglige kvalifikationer tilsyneladende er total irrelevant ved besættelse af ministerposter’.
Når man ser, hvorledes ministre fra den ene dag til den anden overtager et fuldkommen nyt ministerium, kommer man uvilkårligt på den tanke, at et ministerembede er det eneste højtbetalte job, som ufaglærte kan bestride; men som Napoleon Bonaparte sagde: ’I politik er dumhed ikke et handicap’.
Vi kan dog prise os lykkelige: ’Danske politikere er ikke korrupte – det kræver jo et vist format’. Disse vise ord er sagt af forfatteren Palle Lauring.
En god politiker er lige så utænkelig som en ærlig indbrudstyv.
Ang. Socialistisk Folkepartis formand, erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen, så er vi virkelig lykkelige her i Kerteminde – nu er vi sluppet af med hende for – desværre – nok en meget kort tid.
Det mest bemærkelsesværdige ved Annette Wilhelmsen-sagen er vel den automatreaktion, den har medført. Tænk om nogen – f.eks. den bloggende statskundskabsprofessor, gad frakoble automatpiloten og undersøge damens udsagn. De store overskud på handelsbalancen og aktiernes positive udvikling kunne jo indikere, at hun har en pointe.
@Niels Nielsen
Vilhelmsens påstand er, at erhvervslivet har valgt at skrue ned for aktiviteten for at få ram på regeringen.
Din påpegning af de store overskud hos virksomhederne og på betalingsbalancen modbeviser netop hendes påstand bedre end alt andet.
Hvordan skulle disse overskud kunne opstå, hvis erhvervslivet lå dødt?
Hvis hun i stedet havde sagt, at vi har brug for flere arbejdspladser og var kommet med konkrete forslag til at skabe dem – ja så havde vi haft en reel politisk diskussion.
Men det gjorde hun ikke. Gad vide hvorfor?
Vilhelmsens udtalelse vidner om en skræmmende paranoid socialisme, som taget direkte ud af en Sovjetisk opdragelsesanstalt.
Hun Tror rent faktisk på det- ingen tvivl om det. Hun ville have gjort Stalin stolt.
Wilhelmsen 1. “Det er et problem, at virksomhederne tænker for meget på at ville skabe vækst, så de kan blive mere værd.”
Wilhelmsen 2. “Virksomhederne skaber iøvrigt ikke vækst nok, og det er, fordi de gerne vil af med den nuværende regering.”
Sådan går det, når de to hjerneceller støder sammen.
Min ene hjernecelle siger: Øget vækst betyder flere arbejdspladser – godt for fællesskabet.
Hvor er det vidunderligt at vi har en inkompetent minister for saa kan vi haabe paa at hun ikke goer saa megen skade hvis hun overlader arbejdet til at blive udfoert af ministeriets embedsmaend.
Hvis hun der i mod blander sig for meget vil hun hurtigt blive udstillet og som de andre inkompetente ministre som regeringen haar maattet skille sig af med.
Vi kan saa blot vente paa et valg saa vi forhaabentlig kan faa en regering med erfaring og viden om hvad de beskaeftiger sig med.
Denne “staenkeklap” regering giver sandelig stof til blaeksprutten og andre satiriske udgivelser.
Skriv en kommentar