« Magt og Marked

Jobdræberne

97 kommentarer

Hvis man hører til blandt de danskere, der mener, at det alt andet lige er bedre, at mennesker har en høj levestandard end en lav, har det været en deprimerende uge.

Mandag kunne to af landets erhvervs-ikoner–Royal Copenhagen og Fritz Hansen–meddele, at de nu flytter produktionen til Thailand og Polen.  Det er ikke i sig selv trist.  Det er godt for lønmodtagerne i de lande.  Det er godt for forbrugerne verdenover, som nu kan få de samme varer til en billigere pris end ellers–for slet ikke at tale om, hvis varerne helt var ophørt med at blive produceret.  Det er også godt for virksomhederne, som på den måde får forbedret deres overlevelsesmuligheder på et konkurrencepræget, globalt marked, hvor urealistisk høje lønninger i Danmark og politisk påførte omkostninger ellers vil kunne true virksomhederne på deres liv.  Og det er godt for virksomhedernes tusinder af aktionærer, at man tænker fremadrettet–historiens kirkegård er fyldt med virksomheder, der ikke har gjort det.

Men for det danske samfund iøvrigt er det ikke godt nyt, når arbejdspladser flytter ud af landet.  Det er produktion og handel, ikke omfordeling, der skaber velstand, og Danmark er allerede gledet fra en plads blandt verdens mest velhavende nationer ned til i 2011 at ligge så lavet som på en 29. plads (målet efter købekraftsjusteret BNP per indbygger).

Hvem er skyld i nedturen?  Det er for let kun at pege på den nuværende regering–tidligere regeringer, også borgerligt-liberale af slagsen, har vedvarende udskudt at føre vækst-fremmende politikker og i stedet fremskyndet en række af de modsatte.  Men den nuværende regerings politik er ikke desto mindre et case-studie i, hvordan man på kort tid kan formå at gøre skidt værre.

Økonomer har sommeren igennem konstateret, at regeringens megen omtalte “kickstart” af dansk samfundsøkonomi decideret “flopper” fornylig, og tirsdag kom den seneste konstatering af, at den slet ikke virker efter den erklærede hensigt.  Men det fik man da brugt 18 mia. kroner på, ovenikøbet på et tidspunkt hvor der i forvejen er et to-cifret milliardunderskud på de offentlige finanser, men ikke blot har den ikke virket på nogle punkter har den muligvis forværret situationen.  I byggebranchen er forholdene gået fra skidt til værre.  Handelsbankens analyse er, at der i 2012 alene vil forsvinde 50.000 danske arbejdspladser–hvor regeringens samlede udspil skulle have øget beskæftigelsen med 35.000, heraf “kickstarten” alene 16.000 i 2012/2013 (hvilket i sig selv var en nedjustering fra de 21.000, man først havde stillet i udsigt).  I juni steg ledigheden igen, så den nu er på over 160.o00.  Altsammen en reflektion af, at det ikke går godt med den underliggende vækst: Over det sidste år er velstanden kun steget med 0,2 pct.–mens gennemsnittet for de sidste 50 år har været over 2 pct.  Det er endnu længere fra de 2,25 pct. om året, som regeringen har som mål for væksten herhjemme i perioden fra 2014 til 2020.

Danskerne fik i den forgangne måned såmænd endog regeringens egne ord og tal for, hvor mange arbejdspladser, regeringens finanslov og skatte-/afgiftspolitik vil koste.  Det skete, da finansminister Bjarne Corydon (S) i et svar til Liberal Alliance oplyste, at effekten ifølge embedsmændene vil være et minus på 5.000 arbejdspladser (2020).

***

Så hvad vil regeringen ellers gøre for at fastholde og øge Danmarks velstand?  Også her kunne ugen byde på nyheder, der–hvis man skal være venlig–kan betegnes som interessante.

Minister for udenrigshandel Pia Olsen Dyhr (SF) vil således lave en “erhvervskanon”, hvor man skal udvælge de succeshistorier, som erhvervslivet vil kunne bygge på i fremtiden.  Hvis man synes, at det lyder fornuftigt, så stop et sekund og tænk på, hvad der var sket, hvis man havde gjort det samme i f.eks. 1935 eller 1950.  Dengang var dansk landbrug, skibsværfter og sværindustri iøvrigt bragende successer.  Hvad var der sket, hvis man havde sat som mål, at dansk erhvervsliv derfor skulle gå mere i den retning?  Så havde vi uden tvivl været endnu fattigere i dag.  Velstand kommer ikke ved at kopiere fortidens successer men ved at tænke kreativt fremad–noget den politiske verden aldrig nogensinde har været i stand til at gøre på erhvervslivets vegne.  Som professor Per Nicolaj Bukh (Aarhus Universitet) sagde til forslaget, er det bare ikke realistisk.

Hendes partifælle, miljøminister Ida Auken, slog også tonen an: Det at fokusere på velstand er faktisk helt forkert.  I stedet vil regeringen finde helt nye måder at “måle” menneskers “lykke” på og så lægge det til grund for, hvad der skal efterstræbes politisk.  Økonomer har ellers i mere end et århundrede vidst, at det netop ikke er muligt at sammenligne omfanget af menneskers subjektive “lykke” på tværs af mennesker, og i bedste fald har man i stedet brugte priser som en mellemregning, fordi det siger noget om, hvad mennesker er villige til at opgive for at få bestemte “goder”.

Begge SF-ministres tænkning er illustrative eksempler på planøkonomisk tænkning, når den er mest esoterisk–mest løsrevet fra den virkelighed, der handler om at skabe de bedst tænkelige muligheder for, at kreative og flittige mennesker kan skabe mere velstand.  Forstår man ikke snart det, skal man ikke blive overrasket, hvis endnu flere virksomheder og danske statsborgere flytter derhen, hvor forholdene er bedre–og så lader resten skulle betale endnu mere i skat til de stadigt flere, der ikke arbejder.

Det er skruen uden ende, men vel at mærke i nedadgående retning.

97 kommentarer RSS feed

Nu mener jeg faktisk at Peter er urimelig negativ, da
1) En del af problemerne hidrører fra at samhandelspartnere er i økonomiske problemer
2) Der vindes faktisk konkurrenceevne af en stribe forskellige grunde mens lavtlønslande som Kina der hidtil har været en væsentlig konkurrenceudfordring står over for væsentlige lønstigninger af demografiske grunde
3) Der er kommet en del struktur-reformer som i høj grad er inspireret af OECD’s anbefalinger
4) Budgetunderskuddet for næste år er faktisk nedjusteret til 1,7% af BNP. Det er større i år, men i år er der så også engangsudgifter til udfasning af efterlønsordning

Der er intet usædvanligt i, at jobs som fx porcelænsmaling og møbelfabrikation flytter til lande, hvor lønnen er lavere.
Alternativet skulle jo være, at de danske lønninger faldt til kinesisk niveau, og det ønsker ingen forhåbentlig?
Det ville jo indebære, at skattebetalingerne faldt tilsvarende, så fx Peter Kurrild-Klitgaards professorløn landede på Kina-niveau. Og samme skæbne vil hans pension lide til sin tid.

Derimod giver det god mening at satse på jobs, der generer større indtægter, og det er bemærkelsesværdigt, at professor Klitgaard tilsyneladende ikke har nogen anelse om, hvordan dét skal foregå.
Han skriver i hvert fald intet om det.

Derimod gør han grin med Pia Olsen Dyhrs forslag om en “erhvervskanon”. Jeg synes ærlig talt heller ikke, at den idé virker særligt ovefrbevisende. Men den er omvendt vel heller ikke være end tidligere regeringers kulturkanoner?

PKK – et godt og høj-aktuelt indlæg. Sørgeligt, at det er kommet så vidt, at virksomhederne, grundlagt og udviklet i DK,for mange år siden, nu forlader “skuden” grundet sanseløs GRÅDIGHED. Naturligvis kan de overleve i DK, men med en mindre profit margin. Det samme kan alm. mennesker, der sagtens kan nøjes med 5 par sko istedet for 10 – dvs., betale, hvad det vile koste at fremstille varerne her i landet og dermed sikre danske arbejdspladser inden vi allesammen bliver permanent arbejdsløse og landet går rabundus.
Ganske ufatteligt, at landets såkaldte “elite” ikke får standset en så tåbelig udvikling ( læs = den globale NEDVIKLING ). I USA tigger og ber Obama nu alle de amerikanske firmaer, der har flyttet produktionen til udlandet, om at komme hjem igen – det taler desværre for sig selv.
Lad os alle boykotte disse firmaer!

Helle T-S lovede på partiets vegne at man ville bevare den nogenlunde stramme indvandringspolitik (som også under VKO var en slatten omgang), men nu har man åbnet op for alle sluser, med nye milliardudgifter til følge for skatteyderne og virksomhederne, hvorefter konkurrence-evnen vil falde, og antallet af arbejdsløse danskere vil stige.

Og ja, kick-starten har været et totalt flop, sidste nye er at på en måned har yderligere 15-1700 danskere mistet deres levebrød. Og pga. de nedlagte grænser er transportsektorens mange danske vognmænd og chauffører på vej mod konkurs og fallit. Også i byggebranchen har mange danskere nu kurs mod store sociale problemer.

Og selv i vores boliger kan vi ikke længere være i sikkerhed, hverken for de indstrømmende indbrudstyve, hjemmerøvere og andre kriminelle, eller for ågerlignende nye afgifter på vand, varme og el osv. Og en del virksomheder skal betale for ordninger de ikke benytter, og for affald de ikke producerer.

Det går den helt forkerte vej med Danmark, men det er jo logisk, når de toneangivende partier mest bruger deres tid og energi og hundredvis af milliarder på at redde hele verden, og på andre udanske og utopiske projekter. :(

Mens danskerne og fædrelandet er noget nedprioriteret noget som den rødradikale “elite” betragter med stor nedladenhed, for ikke at sige foragt.

Hvorfor er alle Berlingskes blog redaktører yderligtgående neoliberale, der bare ønsker at øge de riges profitter og sænke lønningerne (og, hvad angår de nedslidte og udstødte, overførselsindkomsterne) for os andre. Det kaldes “konkurrenceevne”. Men at Danmark har haft relativt høje skatter og lønninger er ingen nyhed. Det har været tilfældet i 50 år. Og hele tiden hører vi liberalisterne tale for, at lønningerne skal ned. ja vel ikke lige teknokrat og professor lønningerne… Er det så vigtigt, at aktionærer får råd til endnu en carport? Og kan vi ikke bare lade de rige rejse og ønske dem god vind? sandheden er at de i Danmark har adgang til fremragende infrastruktur, høj uddannelse og stadig et (omend stadig forringet) velfærdssystem, der tager sig af alle dem som de ikke længere gider ansætte. Hvis de rejste til Texas eller Uzbekistan ville de sikkert aldrig kunne klare sig i den benhårde konkurrence. Og vil de bryde sig om at leve i samfund med endnu højere uligheder og heraf følgende kriminalitet og utryghed?

Peter Kurrild-Klitgaard en virkelig god og rammende artikel; men desværre er danskerne blevet for indsyltet i velfærdssamfundet.
Skal vi klare os, skal lønningerne ned, arbejdstiden op og gøres meget mere effektiv. Vi kan vist godt sige, det er Utopi, forståelsen kommer først, når velfærdet bliver lukket ned.
Der har de sidste 20 år været en væsentlig nedgang. I 1980 var danskernes købekraftbaserede BNP per indbygger 40 procent over Singapores. I dag fører Singapore med 55 procent og forventes i 2015 at ligge 70 procent over Danmark. Begge lande er små åbne økonomier.
Når man ser på antal arbejdstimer pr. indbygger ligger vi i den lave ende blandt de rige lande. Vi er kun nummer 21 inden for samarbejds- organisationen OECD. Svenskernes gennemsnitlige arbejdstid er 5 ½ procent længere end vores.
Der skal mere end en kartoffelkur til!

Hist, hvor vejen slår en bugt, ligger der et hus så smukt, det er sognehuset som musikhus med alsang og kirkekor, for en Domkirke er Lærerhøjskole og musikskole med Højskole for Unge Hjem med en gymnastik- og idrætshøjskole, husholdningsskole, sløjdhøjskole og skoleskib. Domkirken har seminarier med skolebotaniske haver og et universitetshospital, der ligger bedst i Esbjerg og Flensborg i Ribe og Haderslev Stift.

Carsten R skriver ’Og kan vi ikke bare lade de rige rejse og ønske dem god vind’?
Hvem skal så betale – alle de på bænken – næppe, de kan ikke engang klare sig selv.

Kære Peter. Du skriver for døve øjne!

De kære fagforeninger – herunder især – “den danske model” bliver forsvaret og værnet om fra såvel fagforeninger som DI, men den danske model som i grunden indebærer at en fagforening kan diktere prisen på en råvare (arbejdskraften) uden hensyntagen til om der findes en tilsvarende og lige så god råvare som afsætteren af denne vil levere til en lavere pris end den danske råvare, det er den primære grund til at virksomhederne udflager. Det er helt basalt og i grunden logik for perlehøns at vi ikke i Danmark kan opretholde længere ferie, kortere arbejdsuge og højere løn end de lande vi er i konkurrence med. Det kan man som almindeligt og gennemsnitligt tænkende voksent menneske regne ud uden at have en PhD i nationaløkonomi. Så alle jer der mener at vi kan bevare nuværende lønniveau, ferie og øvrige arbejds og samfunds -vilkår: hvordan er det i tænker når i lader hånt om logikken bag afsætning af varer og genereret overskud i forbindelse hermed?! Jeg forstår det nemlig ikke!

Hvad vil Fritz Hansen og Royal Copenhagen gøre om 4-5 år, når løn-niveauet i Polen og i Kina har nået tyske eller danske højder..? Og hvad betyder det når Fritz Hansen siger at rammerne er bedre i Polen? Betyder det mon at de kan svine som de vil? Også selvom miljø-kravene er de samme som i Danmark?

Royal Copenhagen er det ikke dem står bag de håndmalede stel f.eks. Flora Danica stellet? Hvordan vil de sikre sig at de thailandske arbejdere forstår beskeder og udfører arbejdet korrekt og med samme kvalitet som i Danmark? Specielt når jeg ved at mange thailændere bare siger ‘ja’ – også når de ikke forstår hvad de bliver bedt om…

Handelsministeren er i London sammen med Noma og er fuldt indstillet på at danske fødevarer skal eksporteres til hele verden under sloganet grøn og bæredygtig. Og det er da nytænkende og kreativt så det vil noget, ikke sandt?

Og ja, virksomhedens aktionærer skal jo helst have størst muligt udbytte, ikke sandt. Udbyttet skal jo stadig være på 2,5 dollars pr. aktite, ikke kun 2,0 dollars pr. aktie. Og problemet er netop dette: moderne virksomheder går mere op i at sikre aktionærernes udbytte end at sikre deres egen overlevelse 10 år ude i fremtiden….ved at investere langsigtet….

Dengang var dansk landbrug, skibsværfter og sværindustri iøvrigt bragende successer. Hvad var der sket, hvis man havde sat som mål, at dansk erhvervsliv derfor skulle gå mere i den retning? Så havde vi uden tvivl været endnu fattigere i dag.

Hvorfor det?

Man skal se på det positive i den røde regerings udvikling af arbejdspladser. Jeg har bestilt 3 polske arbejdere til sort løn til næste måned. Der er rift om dem. Nu skal de have 150 i timen. Sort arbejde er steget i pris. Selvfølgeligt fordi det er blevet endnu mere profitabelt at få udført. Nå men dansk hvidt arbejde er stadigvæk på det dobbelte. Jeg glæder mig over alt det, som jeg stadig kan købe billigt. Tak til skatteministeren fra socialt folkeparty. Man griner hele vejen hen til arbejdsformidlingen.

“Danmark er allerede gledet fra en plads blandt verdens mest velhavende nationer ned til i 2011 at ligge så lavet som på en 29. plads (målet efter købekraftsjusteret BNP per indbygger).” Men også denne måde at opgøre rigdom på er forkert. F. eks. indgår momsen i BNP. Så fordi vi betaler en høj moms er vi velhavende? Derudover har vi en stor offentlig sektor, som udfører opgaver der i andre lande varetages i familien. Vi er rigere fordi vores børn passes i vuggestue (lønnen indgår i BNP) i forhold til lande hvor børnene passes i familien (hvilket ikke bidrager til BNP). Det kunne være interessant at vide hvor vi egentlig ligger vurderet på en rimelig måde. Danmark er bestemt ikke et rigt land.

Det mest bekymrende er jo at en såkaldt borgerlig VKO-regering efter 10 års regeringsmagt havde formået at gøre verdens i forvejen dyreste offentlige sektor 74 mia. kr. dyrere p.a. end under Nyrup, VKO indførte 287 nye skatter og afgifter – bl.a. en iværksætterskat, VKO indførte et regel- og kontroltyranni uden lige og VKO efterlod et stort statsunderskud til den nuværende regering! Jeg har ikke den store tiltro til den nuværende regering men det er jo paradoksalt at det altid er socialdemokratiske regeringer som skal rydde op efter borgerlige regeringers slendrian og amatørisme! Det er jo klart at en kombination af verdens dyreste offentlige sektor og verdens højeste skattetryk ikke kan holde på sigt – og når vi nu har fået De Radikale med i regeringen så vil alverdens socialklienter og fattigdomsflygtninge jo naturligvis rejse til vores lille land og udnytte vores tossegodhed – medens de etniske danskere skal arbejde længere og får beskåret de velfærdsgoder som de har opbygget gennem en årrække! Jeg har selv arbejdet i et socialt område og set hvordan indvandrere i deres bedste arbejdsduelige alder har gået rundt på kontanthjælp eller har fået førtidspension fordi de påstår at de har en “traume” eller lignende, men ikke er mere syge end at de sagtens kan rejse hjem til det land de angiveligt er “flygtet” fra på lange ferier eller kan arbejde sort ved siden af deres sociale ydelser! På vegne af Danmarks oprindelige indbyggere er jeg ganske enkelt fortørnet!

Det er populært og nemt at skyde skylden for firmaernes udflagning af arbejdspladser på skiftende regeringers prioritering af egen indkomst og deres godheds størrelse, men må jeg ikke lige minde om bank(u)væsensets gebyrer på de danske familiers feriebudget med en afgift på 30 kr på hver hævning i pengeautomaterne. Ofte af et max tilladt beløb (Visa) på omkring kr. 1600. Altså næsten 2% i afgift til banken/visa af allerede beskattede penge!! Det er ikke kun staten der kører DK i sænk!

Det er simpelthen noget erhvervsklynk.

og de nævnte 2 firmaer var allerede delvist udflyttet, producerede iøvrigt emner som ikke er et must have for et samfund.

Alene i min by er flere forretninger lukket, fordi de har baseret sig på salg til folk ikke mangler penge…..så det handler om, at de ikke har fulgt med tiden, og har omlagt vareudbuddet….derfor nytter det heller ikke at give flere penge til dem som ikke mangler, for hvad er det skal købe mere af??…de mangler jo ikke noget…..de rejser pengene op og lægger pengene i udlandet.

Og som én højere oppe skiver: selvfølgelig kan der produceres i DK, men det forudsættes at virk.ejerne ikke skal dele omsætningen med et hav at aktionærer. Ja det kan godt være priserne stiger lidt på nogle ting, men det er ikke et must at kunne skifte hele bohavet ud hvert år, og at eje 30 par sko osv.

Kapitalismen – som den praktiseres nu – beror på illusionen om det evige merforbrug—-og det er dén mur de rammer nu….vi har opdaget at vi ikke behøver det evige merforbrug og udskiftning af alting hele tiden..samtidig med at grådigheden hos visse (alt for mange) virk.ejere suger arb.pladserne ud af de lande, hvor deres kunder oprindeligt bor (= undergraver kundegrundlaget) ved at outsource, så skabes der en nedadgående spiral – for alle.
De har flyttet fokus fra kunderne til aktionærerne!!…stor fejl!!

Der er mange ting som har skabt denne krise….herunder finans- og erhvervspraksis….de store penge tjenes på finanslotteriet…ikke ved virksomhedsdrift!!!
Konkurrence “klares” ved køb af rivalen.
Kapitalfondene opkøber, “slanker” suger mest mulig ud af butikken…og sælger eller nedlægger.

Sportsgrenen med skatteunddragelse er en sag for sig!!! Fonde som alene har til formål at skatteunddrage og gemme fra kreditorer er ENORME!
Skattely!!
Overflytning af omsætning til udenlandske afdelinger.
Skattelovgivning er generelt hullet som en si i fradragsregler, mulighed for konkursrytteri, konefiflerier for blot at nævne nogle, og ren legeplads for revisorer og advokater…..huller som kun kan benyttes hvis man har en indkomst af en vis størrelse = endnu færre skattekroner.

Dertil kan lægges VKO ekspantion af statssystemet, eksplosion i konsulentudgifter, eksplosion i kontrolsystemer osv osv……….og de håbløse halvprivatiseringer som også koster borgerne milliarder.

Så alt i alt – det erhvervsklynk, med bare vi får lavere skatter og lavere lønninger så skinner solen….sikke noget sludder!!!

Det er historisk bevist at pengene IKKE omsættes i flere arb.pladser…..men suser ind på finanslotteriets galopbane……..helt uden produktion – for andre end folk på børserne!!

Nix mester , der skal helt nye tanker på banen – og vi skal enten ud af EU, eler helt tilbage til EF-stadiet…..hvor hvert land har egen suverænitet, love og grænser……i stedet for at poste penge i korupte lande, overforbrugende lande, strukturløse lande.
Og vi skal i den grad stoppe indvandring af uintegrerbare folk….som ikke ønsker omstilling.

Karsten Aaen skriver: ’Og problemet er netop dette: moderne virksomheder går mere op i at sikre aktionærernes udbytte end at sikre deres egen overlevelse 10 år ude i fremtiden….ved at investere langsigtet’.
Du tager helt fejl, det er netop for at sikre overlevelsen mere end 10 år frem i tiden, de flytter til udlandet. Danmark har ikke erhvervsvenligt klima, skatter og ikke mindst lønninger er alt for høje, dertil kan arbejdsmoralen ligge på et meget lille sted – desværre.
Der skal ske en meget kraftig sanering af velfærdssamfundet og den offentlige sektor, før vi – måske – igen kan gøre os gældende internationalt. Div. udgifter skal nedbringes, mere overlades til den enkelte, så det ikke længere er et forsørger samfund.

Jeg fik et pludseligt flashback til “Hitchhikers guide..”, og det besynderlige fænomen bistromathics. Den komplekse fordeling af regningen i en italiensk café, der indeholder så meget kraft at det kan drive et fartøj igennem tid og rum.

Vi benytter noget tilsvarende her. Besynderlige holistiske beregninger om hvad en uddøende sommerfugl i Kina betyder for dansk vindmølleproduktion, og tilsvarende knudrede krøller for at få ansvaret til at lande der hvor man ønsker det.

Der er åbenbart ingen der mener at ansvaret ligger hos den bestyrelse, som har besluttet at flytte forretningen. Nu er det samfundets skyld, selv om det normalt ikke er et validt argument i nærværende kreds.

Vi velhaverlande kunne/kan have sagt ‘nu har vi nok’, i stedet for at dyrke kapitalismens ikaroiske vækstmantra, med tilhørende krav om altid at ligge i vindergruppen.
Der var vist engang en politisk retning der advarede imod denne udvikling, inden de blev grinet ud af gildesalen. Hvad var det de hed? noget med S..

Nå, i det mindste får vi vel navnet Royal Copenhagen tilbage?

I. Hansen @: “de nævnte 2 firmaer (…) producerede iøvrigt emner som ikke er et must have for et samfund”. Jamen det er da fint nok, at du anlægger sådan nogle luksusbetragtninger, for så er der virkeligt meget i lille Danmark, der ikke er et “must have”, f.eks. en understøttelser, der giver de arbejdsløse personer, der førhen havde et udkomme af at producerer de varer, du ikke mener er et “must have”, en vis købekraft. Disse nu overflødige menensker er – med mindre de begynder at producere noget “nyttigt” – ret beset ikke et “must have” for samfundet, så længe de ikke kan omskoles til noget produktivt og rentabelt. De kan sagtens tåle at få beskåret deres indtægt til det allermest nødvendige, for de køber med deres nuværende intægter uden tvivl en hel del varer, som ikke er et “must have” for dem. Men der, antager jeg, har du naturligvis en helt anden opfattelse af, hvad der er “værdifuldt” og et “must have”.

Det er jo stadig lovligt at købe kopier af design til eget brug, så der er ingen grund til mere at støtte de såkaldt “danske” virksomheder, der troløst forærer vores arbejdspladser væk.

Det havde været mere reelt at lukke forretningen og lade epoken med dansk design blive historie, dø med rank ryg, i stedet for at forære vores guldalder væk til fremmede magter.

Frits Hansen er et aktieselskab, der skal tilfredsstille aktionærerne med det størst mulige udbytte.

Derfor flyttes virksomheden til Polen.

Aktionærer i danske virksomheder, er først og fremmest interesserede i størst mulig gevinst, danske arbejdspladser kommer i anden række.

Det er det kapitalistiske systems vilkår, og sådan har det altid været – der er intet nyt under solen.

@Jens Hansen tja det er jo alle os andre, der holder de rige oppe… måske I borgerlige skulle stoppe med at lægge det offentlige for had… det offentlige skal jo alligevel give det private krykker, når bankerne går dårligt… arbejdskraften nedslides eller skal dygtiggøres… infrastrukturen – der bringer arbejderne frem til arbejdspladserne, så de kan udnyttes og sikre profitten – skal vedligeholdes… og i sidste ende er det jo vores alle sammens: jorden, som landmændene forpester med pesticider og har overtaget 80 % af, undergrunden, som AP Møller har sat sig på, teknologien, som udvikles af offentligt finansierede universiteter, men som private tager patent på… vel har verden forandret sig siden 1848, men mekanismerne i kapitalisme og kapitalakkumulation er jo de samme, derfor har vi brug for fortsat kontrol af kapitalismen. Men her giver soc. dem. og SF op. De vil kun sikre profitterne for kapitalisterne ikke velfærd og sikkerhedsnet for os alle. Pengene er der jo ellers: Hvorfor skal boligejere løbe med arbejdsfrie gevinster? Og hvad med aktionærer og kuponklippere? hvorfor skal landmænd have milliardstøtte til et miljø ødelæggende landbrug? hvorfor skal vi forære olien væk?

Peter K K. Flyt du til Polen eller Sibirien, der får du jo nok ingen statsstøtte. Men hvorfor flytter de grådige virksomheds ejere ikke selv med til Polen? det spørgsmål er let at besvare, der får de sikkert ingen personlige bistands overførelser,

Ja det er let at stikke halen mellem benene, og så når det går galt, flytter de sikkert tilbage, for at få endnu mere statsstøtte. føj for helvede, siger jeg bare.

Leif juhl Pedersen

Carsten R: Foruddiskonteringen af ’de svagestes’ undergang på bekostning af velhaveres tilraning ved selv simple fastfrysninger af overførselsindkomster har været automatisk. Men de 20 procent bedst lønnede danskere betaler stadig halvdelen af al personlig skat i Danmark. Til sammenligning betaler landets 40 pct. dårligst lønnede omkring 10 pct. af skatterne tilsammen.
Udenlandsgælden runder snart 5oo Milliarder og tæt på 140.000 danskere er i dag på kontanthjælp og især vokser gruppen af ikke-job-klare. Dem, der i systemet kategoriseres i de såkaldte match-grupper 2 og 3. Dernæst cirka 250.000 førtidspensionister i Danmark. Førtidspensionister, hvis sag er startet efter 2003, får som udgangspunkt 17.000 kroner om måneden, hvis de er enlige, og 14.500 kroner om måneden, hvis de er gift. Med cirka 250.000 førtidspensionister på landsplan er det en så dyr ordning, at den nu må reformeres.
En sammenligning af kontanthjælpen i andre nordiske lande, som Nordisk Socialstatistisk Komite under Nordisk Ministerråd har udarbejdet, viser at den danske kontanthjælp er væsentlig højere end den er i Sverige, Island og Finland – også når man medregner det høje prisniveau i Danmark. Korrigeret for forskelle i købekraft – og omregnet i euro for at gøre tallene sammenlignelige – viser tallene fra Nordisk Ministerråd, at den disponible indkomst for en enlig forsørger på kontanthjælp er 770 euro om måneden i Danmark, 383 euro i Sverige, 555 euro i Island og 435 euro i Finland.
Så stop med at lægge erhvervslivet for had, de er ikke skyld i Danmarks elendige økonomi.

Hvis men hører til iblandt de Danskere der mener at top 10% burde have 90% af levestandarden har det været en ca. 3% negativ uge…

Royal copenhagen har ikke tilhørt erhvervseliten siden 1923, men..Jeg har nu lært at royal copenhagen og fritz hansen er to produkter til jeg skal tilskrive min internetliste for aldrig nogensinde at købe. Jeg er nemlig en Dansk nationalist og socialist-modsat dig.

urealistiske høje lønninger- de fleste af royal copenhagen arbejder for minimumsløn. Hvilken menneskelig usselhed du repræsentere…nå godt for aktionærene, ja dem repræsentere du jo…Men vi kan ikke leve i fremtidens Danmark af folkepensionister der er ved at uddø og deres aktieportfolie…

At Danmark er gledet ned på en 29 plads og ikke kommer op derfra foreløbelig kan du klandre de borgerlige der frasolgte Danmarks interesser i Grønland under VKO, uden geopolitiske interesser af nogen art, og nej heller ikke bygget pga af humanistiske interesser der!

du siger “Det er for let kun at pege på den nuværende regering–” ja det tør siges! Det er jeres skyld og jeres poltik under det sidste lo år. At velstanden overhovdet er steget er dog utroligt i forhold til hvad der foregår ude i Europa pånær i tyskland og Sverige(der jo også begge har været i nedgang så mange år under vko´s tid!).

peter klitgård siger “Velstand kommer ikke ved at kopiere fortidens successer men ved at tænke kreativt fremad–noget den politiske verden aldrig nogensinde har været i stand til at gøre på erhvervslivets vegne”..Ja den borgerlige ide om at vi skal ledes af en økonomisk styrelse uden humanisme og menneskerettigheder men at alt skal bedømmes ud fra den ejendes tegnebog, er ligesom at sende Danskerne tilbage til stenalderen og glemme middelalderen, renaissancen mv, og lad ham med øksen bestemme. Nej tak..

… ida aukens..”Det at fokusere på velstand er faktisk helt forkert” …relatere jo til at det at fokusere på få menneskers rigdom er forkert, hvorfor forstod du ikke det?

mht til at folk på “din alder” og lignene flytter ud og starter nyt op(Danmark består jo til en stor del af Berlingskes læser skare, en ældre befolkning der havet lo søstre og brødre), er det bare ikke realistisk. De er de elitære luxusnydere i Danmark og riskere ikke bare at miste alle goderne de risikere også deres liv i USA og resten af verden hvor livet er rigtigt farligt at leve, når men har for mange penge! Derudover tør de ikke og mangler mandsmod…så helt roligt, ingen frygt, der er ingen fare…”skruen uden ende” eller Danmarks fremtid ligger i socialismen og et samfund der involvere alle i dens rigdom. Når folk er mere lige, er frygten,volden og de borgerliges yndlingsord-misundelsen der ikke er misundelse men nød-nemlig også væk!

’Når folk er mere lige’. Jamen søren sørensen, det vil aldrig ske, det er nøjagtig det samme som sammenlige æbler og pærer.

@Jens Hansen
Uden at skulle lægge Søren ord i munden, så tror jeg nu at han udtrykker tanken “når folks vilkår er mere lige”. Selvfølgeligt er vi forskellige, med særegne interesser og målsætninger og nyder som samfund godt af diversiteten. Lige er forskellig fra identisk.

Men vi er identiske på mange områder, biologisk og psykologisk. Vi har behov for mad, tryghed, anerkendelse osv. Og derfor er der en vis fornuft i at indrette strukturen så disse behov er dækkede for alle, når vi kender konsekvenserne ved deres fravær. Hvis du sulter bliver det dit første behov, før du overhovedet kan tænke på andet – uagtet om du er konge eller knægt.

Endnu er det ikke sult der belaster Danmark, men den manglende tryghed for fremtiden trækker sine markante spor. Og hvis vi fortsætter den nuværende retning med at ekskludere, for at sikre trygheden for den økonomiske elite (som vel er et stærkt motiv i at flytte produktionen til billigere områder), så skaber vi ikke bare et A- og et B-hold, men to separate livsbetingelser med et stort konfliktpotentiale.

Æbler og pærer er ikke identiske. Men hvis du skal bruge dem i en tærte eller måler på deres næringsværdi, så er de nogenlunde lige.

Aktionærere er vi jo næsten alle igennem vores pensionsopsparing i et eller flere pensionsselskaber. Det er altså den almindelig dansker, som er aktionær, og ikke en lille flok mænd med stor vom, cigar og høj hat.

Dem som virkelig har skabt værdierne i Danmark er iværksætterne. Nogen klare den, men de fleste må give fortabt efter få år. Dem som klare den, skal selvfølgelig også belønnes for deres ekstrem store økonomiske risici og arbejdsindsats. Noget som ligger langt ud over hvad almindelige lønmodtagere, som f.eks. jeg selv, vil bydes på. Det er disse mennesker, der er de modige, og de har garanteret langt mere mandsmod, evne og vilje til at flytte til USA, Polen eller et andet land hvor de kan se nytten i deres indsats. Det igen sammenligning med lønmodtagerne.

Velstand kommer ALDRIG via socialismen. Intet socialistisk samfund har budt på en velstand på højde med de kapitalistiske lande. Det har selv Kina forstået nu. Velstand kommer af arbejde, dygtighed, mod og vilje. Den offentlige sektor kan selvfølgelig stille nogle redskaber til gode, men faktisk stiger velstanden mere eller mindst lige så meget i andre lande med væsentlig mindre offentlige sektorer. Velstand kommer af vækst. Men væksten behøver selvfølgelig ikke blot handle om større og større fladskærme. Det kan mindst lige så godt være grønnere energi, mindre energikrævende produkter, mere økologi osv.

Endelig. Selvfølgelig kan halvstuderede politikkere på Christiansborg, hvor flertallet mangler erhvervserfaring, ikke forudse de næste vækstpotentialer bedre end erhvervslivet og iværksætterne. De sidste selvfølgelig blive ansporet til at vælge investeringer i VE. Men lad dem selv finde ud hvordan og hvilken type VE.

“Hvem er skyld i nedturen? ”

Naar pengene fra skat gaar til soc. forsoergelse istedetfor uddannelse mm., saa er det vel de der beslutter sig for ikke at gide’ at arbejde. Jeg ved godt, de selv siger, de er for syge, men….

Hvis man hen over hovedet på en befolkning, og altså på udemokratisk vis, inviterer alverdens folkeslag og sociale klienter til at komme og slå sig ned i et lille land, er man så tossegod og pladderhumanistisk? Eller er man korrupt, rødfascist, kupmager, folkefjende, landsforræder og nyttig idiot?

For pokker hvor er det sørgeligt at læse disse kommentarer, der primært er skrevet af virkelighedsfjerne socialister (findes der andre slags), som i en hæslig symbiose skiftes mellem at bebrejde virksomheder i at ville tjene penge og så at ønske dem god rejse.

Det er ikke i disse spalter, at man skal finde håb for, at befolkningen i landet med verdens højeste skattetryk og største offentlige sektor besinder sig.

@Torben Jensen
Prøv at bruge dit argument på Royal Copenhagen. Hvilken økonomisk risiko løber den professionelle ledelse, ud over at de selvfølgelig kan blive fyret lige som andre af koncernens medarbejdere? Hvilken iværksætterånd har de bedrevet for en virksomhed med over 200 år på bagen?

Dit argument passer for en lille entreprenør der pantsætter sine ejendele for at iværksætte en ide. Men i tidens produktionsverden findes mastodonter der har bredt risikoen ud på adskillige forgreninger – og ikke risikerer noget nævneværdigt ved hver enkelt satsning. I venturekapitalens verden behøver du jo ikke risikere egne penge, hvis investorerne falder for din gazelle ide.

Kig engang på hvor de nye produkter kommer fra. For hver en der er startet som en lille mand med en ide kommer der 99 andre fra de etablerede firmaer. Det gælder fra cykler til sko, sodavand til software.
Jeg er ikke uenig i dine tanker, jeg tror bare de er ca. 100 år ude af trit.

Personligt tror jeg vi skal vente med lovprisningerne indtil eksperimentet er løbet til ende. Det tyvende århundrede fænomenale vækst bygger vel mere på skiftet til det videnskabelige paradigme, end kapitalismen som sådan? Og hvis regningen nu bliver at vi må pille det hele ned igen, fordi vi ikke har råd til at bevare det – hvad har vi så vundet?

Man skal heller ikke glemme at kapitalismen har nydt godt af de præ-eksisterende sociale konstruktioner. Den kristne moralske fællesforståelse, nationalstaten, det ideologiske sammenhold og tilsvarende har sikret solidariteten på tværs af kapitalistiske forretninger. Det er først nu, når disse ikke længere skaber en modvægt til kapitalismens egenrådighed, at den virkelige prøve står.

Forklaringen, når virksomheder flytter ud, er altid den samme. Produktions omkostningerne (lønningerne) er for høje. Og det er de sikkert også. Men, hvor meget for høje?

Hvis det kun er de timelønnedes (ufaglærte) løn, der er for høj, ville det – set med samfundets briller – være bedre at gøre de lønninger skattefri. Dermed nedbringe virksomhedens omkostninger på det område med X antal %.

Virksomhedens øvrige funktionær ansatte (højere lønnede) vil stadig betale normal skat, og de lavtlønnede har et arbejde som alternativ til dagpenge. Set skattemæssigt ville en sådan model sikkert gå op i et rundt nul.

Det helt store problem med bare at flytte ufaglært arbejde ud af landet er, at der i befolkningen altid vil være X antal % som simpelthen ikke har evnerne til en videregående uddannelse.

Jeg ville som politiker eller fagforening gøre alt for at bibeholde de arbejdspladser. Inklusive utraditionelle tanker så som skattefrihed for visse typer arbejde.

Bare min mening ….

Udmærket af Peter Kurrild-Klitgaard at repetere hvad der stod i medierne forleden. Udmærket at gøre opmærksom på der er et problem – men hvad man savner fra Peter Kurrild-Klitgaard er forslag til løsning.

Problemet er at politisk/økonomisk uddannede ikke har faglig indsigt til at løse problemet vi står med, de hører mere hjemme i Dansk Statistik eller i en partiorganisation, ikke i en ledelse af et land – sidst så vi her til aften i UPDATE en repræsentant fra CEPOS igen fable om skattelættelser som svaret på øget konkurrenceevne. Der skal strategisk tænkning til, en by i Rusland for Peter Kurrild-Klitgaard og de øvrige der famler i Danmark.

Sålænge politikere og økonomer er sat til at lede landet, tror jeg ærlig talt ikke vi ser en bæredygtig løsning på Danmarks struktur problemer.

Ja først var det fagforeningen,og så kom Anker Jørgensen og de to i fællesskab,de udgjorde nærmest et tæskehold samtlige arbejdspladser var jaget vildt og blev nærmest sparket ud af landet,en udvikling,som ikke er bremset.
De offenlige udgifter,stiger nemlig stødt,efter hvert folketingsvalg.Så har vi denne Samuelsen,han vil vistnok skære lidt i forsvaretog så vil han forævrigt nedlægge en guldgrubbe,som hedder”ferie giro”hundredvis af-råd-udvalg-kommissioner-styrelser-tænketanke,dem vil han frede i klasse A.At Joakim rejser til Kina og deltager i”great wall maraton”og på arbejdsgivernes regning,ja det finder Samuelsen er helt naturlig,dertil kommer alle de vrøvlevers om åbne kasser,fremme der kommer til,de skal bare holde ud i fem år,så kan de stille sig op ved kasse et og blive nyslået-folke og invalidepensionist.Ja det ser sort ud for danske arbejdspladser,mon ikke de bare skal se at komme afsted hurtigs mulig,og så lade alle de kloge slås om landet.

Claus T skriver: “Det ville jo indebære, at skattebetalingerne faldt tilsvarende, så fx Peter Kurrild-Klitgaards professorløn landede på Kina-niveau. Og samme skæbne vil hans pension lide til sin tid.”

Mange af de asiatiske lande har allerede overhalet Danmark, dvs. indbyggerne er i gennemsnit rigere end Danmark, ie. Singapore, Hong Kong, Taiwan og Korea er godt på vej. Hvis vi fortsætter som hidtil kan det ikke var længe inden Kina overhaler os også.

@Karl Vraa

Ja – for de hoejtloennede i disse lande arbejder, og det i et timetal, der goer deres loen konkurrencedygtig. Samtidigt med, at ansatte, der ikke har laert noget, ikke doteres med et urealistisk lavt timetal og en urealistisk hoej mindestloen.

Det er saare simpelt. Der skal skabes et globalt time/loenkatalog hjemme, hvormed man fastsaetter, hvad enkle arbejdsfunktioner max maa koste. En fabriksarbejder skal saaledes muligvis arbejde/aktiveres under en 60 timer arbejdsuge til en lavere loen – staar hans arbejdsfunktion i direkte konkurrence med, hvad andre lande kan praestere – men han kan saa kompenseres med en langt lavere skat.

Laegen, der ikke umiddelbart er i global konkurrence – udover hvis patienten har tid til, at rejse til Indien, og faa en hofte-operation – kan loennes som idag – etc.

Dette loenkatalog kan saa bruges ved overenskomstforhandlinger, saaledes, at man stopper med, at fastsaette timetal og mindestloenninger udaf den blaa luft.

Peter K.Klitgaard undgår behændigt at nævne at det er den kunstigt stærke krone som er den mest hæmmende parameter for det tab af konkurrencekraft (på ca. 30 %) som fandt sted i forrige årti. Jeg ved godt at euroen/kronen siden er faldet, – derfor er det altid netto-omkostningerne af skygningen som jeg efterlyser – og jeg er slet ikke i tvivl om at vi taler om et gigantisk beløb.

Ikke ærlig videnskabsmand — Ligger under for CEPOS’s agenda; vil ikke undersøge de skadelige virkninger af bindingen, fordi det passer ikke ind i CEPOS’ dagsorden
[Plus det vil rejse ubehagelige spørgsmål -- hvis der nu viser sig at der havde været en stor netto-gevinst ved at have en flydende krone -- om hvorfor disse lærde ikke har advokeret det for længe siden. Alt dette gennemskuer vi - verdens bedst oplyste folk.]

Men denne politisk handlende videnskabsmand er ikke ærlig at han ikke simpelthen bare får regnestykket lavet, sådan som jeg for længst har foreslået ham. Det er yderst vigtigt at vide — bare tilnærmelsesvist (fordi vist er det et kompliceret regnestykke) — hvor mange flere penge Danmark kunne have tjent under kriserne 1986-93 og 2008-nu med en flydende krone, sådan at vi ved fremtidige kriser kan vælge……..bogstavelig talt den rette kurs :-)

—————————

Se også mine uddybende bemærkninger om emnet på Valentins “Dagens synspunkt”, og på Linda Overgaards blog:

dagenssynspunkt.blogs.business.dk/2012/07/31/de-unge-er-fremtiden/

*) lindaovergaard.blogs.business.dk/2012/07/30/aaa-glaeden-kan-overdrives/

DET ER SÅ VIGTIGT ET EMNE Intet er vigtigere i nutidig økonomisk politik, og fordi økonomi er grundlaget for alting, dermed overhovedet i dansk politik! Her har vi et værktøj som vi råder over men ikke bruger. Et værktøj som har mildnet Storbritanniens, Sveriges, Norges og USA’s vej gennem krisen – tilsammen vore største handelspartnere, hvor man ærlig talt skal have været skudt i hovedet — eller måske blot offentlig ansat sønderjyde* — for at lade vore stolte, gamle krone binde og baste til nogle af de nyeste, D-marken (som oven i købet i de år var udsat for den ene opskrivning efter den anden – DOH!) og fra 1999 euroen.

Har lige tygget mig igennem kommentarerne til PKK’s kronik.
Det er dog ganske forfærdeligt så uendelig lille indsigt de mange rødgardister har om sammenhængningen i økonomien.
Man skulle tro, at alle disse kloge rødgardister forestiller sig, at der gror pengetræer alle vegne. Det gør der ikke!
Det had, der er imod virksomheder, som især tjener gode penge, er dog helt ubegribeligt voldsomt. Tænk på at Jeres pension afhænger af, at virksomheder tjener penge til Jer som aktionærer som følge af Jeres pensionsopsparinger OGSÅ de LO-styrede. (Hvis ikke pamperne får soldet pengene op!)
Er det virkelig bedre at en virksomhed lukker frem for at flytte ud??
Jeg formoder det er dum spøg, når nogen stadigvæk mener, at dansk sværindustri og skibsværfter er vejen frem til mod stor international succes? Vi burde måske også begynde at grave brunkul igen?

Og til at styre Danmark ud af fremtidens store udfordringer, har befolkningen så valgt en samling røde gymnasieelever uden uddannelse endsige erhvervserfaring.
Jeg kan sgu da godt forstå, at mange erhvervsfolk kigger sig om i udlandet efter muligheder for at kunne fortsætte og overleve i fremtiden. Det ville jeg bestemt også selv i samme situation. Det da for dumt at kæmpe videre her og så samtidig med at blive lagt for had af en uvidende socialistisk og ubegavet bærme og ikke mindst de nedladende og destruktive off. myndigheder og fagforeninger, man skal kæmpe med hele tiden..

Nu når der er så utrolig mange kolosalt kloge rødgardister, der ved alt om at drive succesfyldte virksomheder, undrer det mig meget, at ikke disse kloge mennesker tager fat på at lave eller overtage virksomheder, og drive dem frem til stor gavn for dem selv og få udkonkurreret alle de modbydelige kapitalistsvin?
Lad mig gætte: Det får jeg ikke svar på, idet de sikkert inderst erkender, at det har de alligevel ikke en bjælde forstand på overhovedet. Deres kompetance er ALENE at kunne kræve bevidstløst ind.

Mennesker mødes og sød musik opstår i hjertet i Hviids Vinstue, men vest for Den jyske Højderyg er et værtshus en højskole, Teknisk Skole i Esbjerg har undervist Skandinaviens bedste kokke og tjenere som bevillighavere i Eventyrets Land med badehoteller og fisketorve med alt godt fra havet, turiststudier med folkelige foreningsledere ved Gymnastik- og Idrætshøjskolen ved Universitetscentret i Esbjerg åbner sommerlandet med golfbaner og fritidsaktiviteter for krydstogtskibe med turister i alt slags vejr.

Kære PKK,

Jeg synes du på meget diplomatisk vis siger det, som ingen tør sige eller indse- slet ikke venstrefløjen.

Sagen er, at de ufaglærte, og i et vist omfang de faglærte, i dag reelt konkurrerer med lønmodtagere i Thailand, Kina, Polen osv. Dette er et ubestrideligt faktum, og konsekvensen er, at de danskere, som ikke uddanner sig må forstå, at de skal arbejde for en væsentlig mindre løn alene fordi de, i modsætning til mange veluddannede, er i konkurrence med lavtlønslande.

Der påhviler her politikerne et kæmpemæssigt ansvar, for det er deres forpligtelse nu at gå ud til de unge og sige meget klart

“hvis du ikke tager en uddannelse, kommer du til at arbejde for kr. 70/timen resten af dit liv, og du kan ikke forvente at fede den af på en kontanthjælp.”

I stedet går politikerne ud og siger, at vi ikke skal konkurrere med udlandet på lønnen vel vidende, at det er vi tvunget til. De unge tænker så, nåhh ja, jeg er jo sikret en mindsteløn, og det er de nu, men den vil ikke holde i fremtiden. De uuddannede, som virksomhederne ikke kan bruge, fordi de er for dyre i Danmark, går en krank skæbne i møde, og en væsentlig del af ansvaret herfor er politikernes, som ikke fortæller de unge, hvorledes fremtidens arbejdsmarked vil se ud for de ufaglærte.

Knud Madsen…….

Ja, Danmark rasler ned ad skalaen over de lande der har den bedste økonomi og velfærd.

Årsagen er selvfølgelig at rød og radikal betontænkning både i partierne og medierne har skubbet den sunde fornuft ud i mørket. Danmark er nu det mest skatteplyndrende, mest erhversfjendske, mest iværksætterfjendske, mest familiefjendske og mest mands- og børnefjendske land i verden/ Europa.

Der er nærmest ingen ende på galskaben efterhånden. Nu vil man øge skattetrykket endnu mere via en regn af gebyrer, bøder og nye afgifter. Formynderi og herseri bliver der mere og mere af, indvandringen sættes der også turbo på, kriminaliteten der allerede har ramt titusindvis af borgere, vil også blive øget, og sundhedsvæsnet der allerede er så forringet at tusindvis af patienter og pårørende lider under det, skal yderligere forringes mange steder.

Og politikken overfor de hundredtusinder af danskere der er blevet arbejdsløse pga. ubegavet og kortsynet lovgivning, den politik er efterhånden så asocial og afstumpet, at det er ved at være et spørgsmål om Danmark stadig er en veldrevet velfærdsstat. Ihvertfald skæres kvaliteten og standarderne ned med korte mellemrum.

Men når TV-stationerne osv. med fortielser, fordrejninger og underlødig underholdning underkaster et land røde “sandheder” og åndelig mørklægning, så skal det jo ende med negative tendenser.

Og det bliver værre endnu. Titanic kursen er jo ikke ændret en tøddel, tværtimod er farten sat op, så vi kan ramme isbjerget endnu hurtigere og med endnu større kraft.

Hr Arne Rud er et opløftende element i denne debat. Den enste positive. Hans kommentarer er ligeså relevante, måske endda mere relevante end de fleste andre. Dog ser ingen af debatørene, hvor skoen trykker. Danmark har rigeligt med penge, de bliver bare anvendt helt helt fjollet. Vi har skabt et samfund af akademikere, der bruge de første 30 år af deres liv på statens regning, de næste 30 år lønnes de af stat eller kommune, de sidste 30 år betales deres tårnhøje pensioner af staten, men de har for langt de flestes vedkommende ikke bidraget til samfundet med så meget som en øre.
Deres bidrag består i fuldstændig ligegyldige phd afhandlinger, og når de så får et job, er det relateret til administrationen af lovgivning især fra EU, direktiver fra samme og kontrol ud i det ekstreme, samt behandling af stikkersager fra en dansker om en anden dansker. Smukt. Vi skal stoppe for langt de fleste af disse humanistiske uddannelser og satse på uddannelse til den industri, der tjener pengene til dette samfund, og så selvfølgelig se at komme af den synkende skude eu. Sæt kronen fri og ret blikket ud i den store verden. Vi er et lille land, og mulighedene er enorme.

Jeanne, det er et fornuftigt indlæg du har skrevet. Særligt er jeg vild med det dér med “at sætte kronen fri”. Godt udtryk i øvrigt. Altså rent kommunikations-mæssigt, fordi vi må jo erkende at den anden side har scoret visse point i tidens løb med deres udtryk: Fast krone. Så klapper de små sønderjyder i deres hænder og tænker på Gud han er så fast en borg eller de tænker på udtrykket Nagelfast, som de kender fra skødeskrivning.

———————-

Se denne konklusion som jeg gjorde på Valentins “Dagens synspunkt” :

Fordi vi ikke har haft en flydende valuta til at lindre vores vej gennem kriserne 1986-93 og 2008-nu, så er åget på befolkningen i form af skatter og afgifter blevet tungere end det behøvede at være. Jeg synes det er en interessant bivirkning, som jeg er sikker på at mange flere vil være interesseret i at kende nærmere til.

dagenssynspunkt.blogs.business.dk/2012/07/31/de-unge-er-fremtiden/

@Knud Madsen:

At kalde andre for uvidende socialister, rødgardister og en ubegavet bærm er ikke noget godt udgangspunkt for at forvente et høfligt svar.

Men jeg undrer mig over hvorfor det skulle være så skidt at have sværindustri i Danmark. Det har i mange år bidraget til store indtægter og bragt os i front teknologisk. Sværindustri har ikke meget med brunkulslejre at gøre, det er mere aktuelt at nævne verdens største containerskibe, procesanlæg til biobrændsel, FL Schmidt og mange andre.

Det er sådan med sværindustrien at den ledsages af højteknologi og viden, men hvis der er mange som deler dit synspunkt kan jeg godt forstå Danmarks elendige situation.

Den samlede sum af bidragene på denne blok gør at vi vel må sige at Royal Copenhagen og Fritz Hansen har foretaget den rette beslutning. Nyder-kulten har stemt sig selv til bords, og derved bliver det.

Jeanne Kruse har jo ret i at de penge danskerne afpresses med ågerkarle-metoder af de hæmningsløst grådige partier, anvendes helt, helt fjollet. De milliarder af kroner vi fylder ned i statskassen, bruger Marianne Jelved og Margrethe Vestager og deres medløbere jo fortrinsvis til udanske, forrykte og landsskadelige/ folkefjendske formål.

Mere end 2000 MILLIARDER kroner har danskerne siden 1983 betalt til formål, de ikke selv har haft glæde af eller haft mindste gavn af. Bortset fra dem der har fede jobs i de røde partier eller i godheds- og indvandringsindustrien.

Danmarks og hundredtusindvis af danskeres økonomiske og sociale problemer skyldes først og fremmest det utrolige, fantastiske og kolossale politiske mandatsvig der har fundet sted fra især 1983.

Flemming Rickfors – det kan du sagtens sige – du som sidder i Rio Janeiro i Brasilien og iagttager tingene på afstand. Du er udenlandsdansker og har derfor ikke samme følelse som os der er her…. af savn når noget flytter ud i verden, hvor du i forvejen er.

Og med hensyn til at kunne bedømme et helt land ud fra indholdet i en bestemt blog, — den må du ærlig talt længere ud på landet med, eller i dit tilfæde: længere ud i verden med.

Flemming Rickfors – det kan du sagtens sige – du som sidder i Rio Janeiro i Brasilien og iagttager tingene på afstand. Du er udenlandsdansker og har derfor ikke samme følelse som os der er her…. af savn når noget flytter ud i verden, hvor du i forvejen er.

Og med hensyn til at kunne bedømme et helt land ud fra indholdet i en bestemt blog, — den må du ærlig talt længere ud på landet med, eller i dit tilfælde: længere ud i verden med.

Hvornår FATTER de

- naive

- blåøjede

- dumme

- verdensfjerne

- forbandede politikere

AT DE ER I FULD GANG MED AT ØDELÆGGE DANMARK ???

@Thomas Jensen

Tak for vejledningen, men om jeg vil følge den er en anden sag! :-)

Jeg synes egentlig mit ordvalg er ganske fredeligt ift. hvad jeg bliver bombarderet med fra rød front.
Men i grunden er jeg lidt enig. Fundamentalt byder den slags ordbrug mig imod, men man bliver hærdet ved at diskutere med rødgardister, der aldrig skyer en chance for at tilsvine dem, som ikke er enig med dem, på det allergroveste.
Jeg skal snart over på Vejlegården, og jeg kan forstå at man kan indkassere en del knubbede ord der ovre! Det må jeg forberede mig på.

Mht. den fuldstændige utopiske tanke om at etablere sværindustri og skibsværfter igen, kunne jeg da godt tænke mig at høre tanker om, hvem der skulle aftage disse dobbelt så dyre eller mere varer?

Mon ikke vi skal se i øjnene, at det løb er kørt? Måske når fagbevægelsen har fået kørt os totalt i sænk og vi skal starte fra scratch til 10 kr. i timen. Men ellers er det nok de effektive østasiater, kinesere, indere osv, der med lave lønninger, ingen eller stort set ingen miljøkrav, ingen skatter på produktionen osv der er i salveten.
Brunkul nævnte jeg blot for at pege på endnu en utopi i fredstid.

@PREBEN F1 JENSENH

Vi er ganske enige!!

@ Karl Vraa
Du skriver: “Mange af de asiatiske lande har allerede overhalet Danmark, dvs. indbyggerne er i gennemsnit rigere end Danmark, ie. Singapore, Hong Kong, Taiwan og Korea er godt på vej. Hvis vi fortsætter som hidtil kan det ikke var længe inden Kina overhaler os også”.

Det kan du have ret i. Men husk nu, at disse lande er blevet rige ved at satse på forskning, uddannelse, iværksætteri, infrastruktur osv. osv. – ikke på lavlønsproduktion som fx porcelænsmaling.
Hvis Danmark skal blive rigere, kan vi i sagens natur ikke gøre det ved at sætte lønningerne ned. Så bliver vi netop fattigere.
I øvrigt vil det nok interessere dig at høre, at de seneste prognoser viser, at Kina om 5-6 år kan have lønninger på EU-niveau. Derfor er man ved at udfase billig-produktion af fx sko og legetøj for i stedet at satse på elektronik, biler og anden højteknologi. Ganske som fx Sverige og Tyskland, som har en betydelig produktion af disse produkter. Og med høje lønninger til de ansatte, vel at mærke.

Tja husk lige Margareth Thatchers ord:” Socialismen er først død når den er løbet tør for andre folks penge”. Den løber tør ved at kapital og ressourcestærke danskere flytter til udlandet, mens ressourcesvage indvendrere flytter til DK.

“I øvrigt vil det nok interessere dig at høre, at de seneste prognoser viser, at Kina om 5-6 år kan have lønninger på EU-niveau. Derfor er man ved at udfase billig-produktion af fx sko og legetøj for i stedet at satse på elektronik, biler og anden højteknologi.”

Skrevet af Claus T., 1. august 2012 kl. 15:45

Her ligger du forkert.

Der er omraader indenfor produktion, der loenmaessigt doteres til, en maanedsloen omkring det der svarer til Dkr. 6-7000.00. Stoerstedelen af den kinesiske arbejdskraft arbejder dog stadigt i lavtek til, en maanedsloen svarende til Dkr. 2,200-3,500.

Hvis Kina skal goere sig haab om, videre, at kunne broedfoede dets 1.4 milliard indbyggere, vil dette forhold ikke aendre sig de naeste 30-50 aar.

@ Karl Wilders

Jeg citerer en prognose fra den franske bank Natixis, citeret på b.dk i søndags. I artiklen hedder det bl.a.: “Lave lønninger er en af hovedforudsætningerne for, at Kina kan være verdens produktionshal – men de dage kan også være talte. Den franske bank Natixis forudser i en rapport, at lønningsudgifterne stiger så hurtigt i det folkerige land, at de vil nå de europæiske om fem år og de japanske om syv. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Kina “vil snart ikke mere være et konkurrencedygtigt sted at lægge produktion på grund af den stærke vækst i produktionsprisen”, skriver banken ifølge AFP. Analysen får støtte af en rapport fra Boston Consulting Group fra sidste år, der kom frem til, at produktion i nogle egne af USA i 2015 vil være lige så økonomisk som i Kina.”

Men hvad mener du selv? Synes du, at danske lønninger, pensioner, sociale ydelser, omkostninger til uddannelse og sundhed osv. skal reduceres til Kina-niveau?

gad vide hvor meget af de 18 milliarder i Kick Start, der er brugt, fordi Danmarks Statistik fortæller i de sidste 4 mdr er 10.ooo personer blevet arbejdsløse, og det var vel ikke meningen, selv om Vismændene advarede mod Kick Starten, men hvem lytter til andre??????
økonomien er også stækket, måske fordi stikkere og kontrollører, har sat en kæp i hjulet for det arbejde der udføres af personer i fritiden, er blevet kriminelt, og pengestrømmen i samfundet er stoppet, fordi hvem har midler til regeringens drømme, hvor Statsministeren fører an med leasing og mand i skattely, hvilket er fuldt lovligt hvis man har en høj post.
Vi har fået børn på ministerposterne, måske fordi den mere modne generation ikke orker vores demokrati hvor journalisterne optræder som bødler, og hvem ønsker ikke at beholde hovedet.
Tak for det kolde badevand. Finn Bjerrehave Vig

Og jeg som troede, at netop Fritz Schur kun betalte ca. 6-7 % i selskabsskat!

Folk glemmer, at den høje løn i DK er med til at skabe et marked for de virksomheder, som udbyder varer og service i DK…desuden er høj løn jo et RESULTAT af høj produktivitet!

Ikke alene forhindrer man virksomhederne og lønmodtagerne i at fungere under rimelige vilkår, ved at overlæsse dem med byrder, afgifter, bureaukrati, påbud og krav.

Og resultatet er blevet krak på krak, fallit efter fallit, og utallige tvangsauktioner over firmaer, huse og maskiner osv.

Og de fyrede og arbejdsløse hindrer man i at finde andet arbejde ved at tillade indstrømning af tusindvis af løntrykkere fra øst og syd.

Og især transport- og byggebranchen er hårdt ramt, og tusinder af danske chauffører, vognmænd og håndværkere er på vej til at miste deres arbejde. Men det synes ikke at genere politikerne.

Som løbende forringer de arbejdsløses vilkår. Og som har gjort det dyrt og besværligt at være iværksætter.

Oveni håner man også de danske mænd. I DR beskrives de af kvinder som tabermænd, som overflødige, som primitive, som forældede, som mindreværdige, som undertrykkende, som tjenlige til at blive betragtet som 2.klasses mennesker, som egnede til at blive anbragt i historiens skammekrog. Ja, som værende så underlødige at de nok burde underkastes kønsskifteoprationer.

Og allerede er mændene jo gjort til retsløse, overflødige og undertrykte personer i forbindelse med utallige familieanliggender og skilsmisser mv.

Er Danmark allerede en rød bananstat?

Tja husk lige Margareth Thatchers ord:” Socialismen er først død når den er løbet tør for andre folks penge”. Den løber tør ved at kapital og ressourcestærke danskere flytter til udlandet, mens ressourcesvage indvendrere flytter til DK.
Skrevet af Niels Svensen, 1. august 2012 kl. 15:53

….husk lige søren sørensens ord…Den elitære livsform, der ikke accepteres endvidere tolerares på højere planeter end denne løber først tør for lønmodtagerens penge-via dennes stemme- når denne ser det realle mål…Denne sandhed ses bla når fattige “hvide” babyer og børn mødes med rige “sorte” babyer og børn, de kæmper måske om magt,muskler og musikalske kvaliteter-men ikke om penge..

Er vi kommet dertil hvor staten, feministerne, “samfundet” eller “systemet” stjæler mændenes penge/ levebrød, familieliv, værdighed, livskvalitet, sociale sikkerhed, demokratiske rettigheder og fremtidsmuligheder??

Aldrig før i verdenshistorien har man haft feministdominerede partier som sammen med en kvindestyret statsradio systematisk nedgør, bagtaler og/eller latterliggør mændene (og familierne) og forsøger at gøre dem til en mindreværdig del af menneskeheden.

Men er der ikke noget som tyder på at Danmark igen er et foregangsland?

I verdensklasse.

Er vi kommet dertil hvor staten, feministerne, “samfundet” eller “systemet” stjæler mændenes penge/ levebrød, familieliv, værdighed, livskvalitet, sociale sikkerhed, demokratiske rettigheder og fremtidsmuligheder??

Aldrig før i verdenshistorien har man haft feministdominerede partier som sammen med en kvindestyret statsradio systematisk nedgjorde, bagtalte og/eller latterliggjorde mændene (og familierne) og forsøgte at gøre dem til en mindreværdig del af menneskeheden.

Men er der ikke noget som tyder på at Danmark igen er et foregangsland?

I verdensklasse.

Nå, nu er DR gået over til at forudsige vejret 100 år frem. Ihvertfald forudsagde P1 lige at der vil smelte så meget is de næste 100 år, at havenes vandstand vil være steget mellem 0,7 meter og 1,6 meter i år 2112.

Meteorologisk institut kan vist lige så godt nedlægge sig selv. Det kan jo knap se 8 dage frem.

Politikerne på Christiansborg, regeringen i særdeleshed tilstræber ikke at nedlæge danske arbejdspladser, de har desværre kun et begrænset indblik i betingelserne for drift af privat virksomhed.
Danmark består af to parallelsamfund, det oprindelige hvor borgerne er beskæftiget i det private erhvervsliv, og det andet samfund, der består af offentlige ansatte og personer på alle former for overførselsindkomst. Den offentlige sektor blev etableret fordi samfundet fandt det hensigtsmæssigt at løse en række opgaver som uddannelse, sundhed m.v. i dette regi.
I dag kan det konstateres at samfundet har mistet kontrollen med den offentlige sektor. Dette parallelsamfund har vokset sig så stort at det er blevet en stat i staten. Derudover har det overtaget styringen af stort set alle demokratiske forsamlinger, stat, region og kommune. Hvis man ser på folketingsmedlemmernes CV vil det fremgå at et stigende antal medlemmer aldring har været i berøring med det private erhvervsliv. Deres karriereforløb er skole, gymnasium, politisk ungdomsarbejde, evt. en hel eller delvist færdiggjort højere uddannelse, indtræden i partiarbejde, opstilling til kommunalråd eller folketing.
Hvis man forsøger at drøfte emner som eksportmarkeder, produktudvikling, omkostningsstyring m.v. vil den ene halvdel iagttage dig interesseret og spørge om der er tale om en ny dramaserie fra DR, den andel halvdel vil nikke bekræftende medens de sipper til deres lattte, og sige, ”ja der foregår mange spændende ting i Kina”.
Når en virksomhed tvinges til at flytte produktionen ud af landet, vurderer de det som kapitalistisk grådighed, manglende samfundssind m.v. At det kunne være et spørgsmål om overlevelse falder dem ikke ind.
Deres forståelse af samfundsøkonomi består af, at indtægter blot er et spørgsmål om at forøge eller sænke skatter og afgifter. Udgifternes størrelse er noget der afgøres efter hvad de mener der er behov for, og hvad der skaber flest stemmer. Skabelsen af den bagvedliggende skattebase, virksomheder og heri beskæftigede personer har de kun ringe forståelse for.

Peter Kurrild-Klitgaard ligger implicit en præmis at flytningen af henholdsvis Fritz Hansen og Royal Cph skyldes høje danske lønninger og ikke mindst det neoliberale tese at vi betale for høj skat.

Intet kunne være længere fra sandheden end det, og flytningen af de to fabrikker, er et bevis på, at den (neo)liberale tese/tænkning har spillet fuldstændigt fallit, og burde smides på møddingen sammen med sine tilhængere hurtigts muligt.

Når Frtiz Hansen(FH) vælger at flytte store dele af deres produktion til polen, skyldes det desværre, at en Can merc’er er blevet undervist i profit maksimering på handelsskolen og glemte at tage kurset om produktudvikling, oplevelsesøkonomi og branding.

FH adm. direktør Jacob Holm han er uddannet reklamemand (han burde ellers have styr på branding) som han selv siger, Citat; Jeg er den første direktør i firmaet, som ikke er producent. Den lade vi lige stå et øjeblik. Ikke producet.

Hvad laver manden så i front på en produktvirksomhed?
Burde manden ikke lede efter den nye Arne J.?

Det samme kan man sige om en lang række af andre produktvirksomheder, B&O, Royal Cph. for bare at nævne et par eksempler virksomheder, med Can merc’ere i front der kun kan produktoptimerer ikke længere producerer eller produktudvikle. eks. hvor var B&O da der skulle laves Mp3 afspillere, eller smatphones ingen steder, selv om david lewis(tidligere designchef) ansatte en designstuderende der allerede i 1998, havde designet en sådan. men direktøren dybt forstokket som han var mente at en sådan mp3 afspiller ikke kunne være penge i. (spørg apple om det samme)

For at nævne et par andre virksomheder der ikke har de store problemer Er Lego og Danfoss, begge firmaer adskiller sig fra førnævnte ved at have en stor produktudvikling og produktion i dk. med en fokus på produktudviklende med direktøren i spidsen.

Derfor burde det også, være tydeligt for enhver at produktudviklingen og egen produktion være vejen til succes, og ikke den tåbelige, dumme og meget naive (neo)liberale holdning at skat og for høje lønninger er grunden til manglende arbejdspladser i dk.

Når grunden i virkeligheden er selvforskyldt, grundet et naivt politisk standpunkt og i for manges direktøres vedkommende dårlig uddannelse og i de fleste tilfælde manglende tæft, for deres egen virksomheds produkter.

Jamen vi skal da så leve af SF’s ‘lykkepiller’ og ‘en narresut’.

Svend Petersen……

Selvfølgelig hæmmer tårnhøje skatter og lønninger og massevis af bureaukratiske tåbeligheder og besværligheder konkurrence-evnen, det siger sig selv, og det er en stor årsag til at Danmark er sakket bagud i forhold til konkurrenterne på det europæiske og globale marked.

(Se også Jørgen Rasmussens brev 09.25)

Men du har ret i at der også er andre faktorer. Men at Borgens flertal af uduelige politikere i de sidste 25 år, har hængt den ene møllesten efter den anden om halsen på virksomhederne og danskerne, kan vist vanskeligt bestrides.

Danmark er ved at blive endnu et eksempel på hvordan betontænkning og politiske svinestreger kan ødelægge et land ovenfra og indefra.

@Svend Petersen.
Det kunne være rigtig spændende at få at vide, hvilken succesrig virksomhed du driver.

@Claus T

Det er korrekt, at der i den nye kinesiske 5 aars plan ligger et oenske om, at fordoble det kinesiske loenniveau. Hermed er vi dog stadigt langt fra det europaeisk niveau. Men som krisen tager sin tand paa Kina pt vil jeg mene – set herude fra – at det er en umulighed, blot, at taenke paa en fordobling.

Europa’s loenniveau vil forblive – stortset – som det er idag. Dertil loeses krisen jo netop pt ved, at trykke Euro’s i vanvittige maengder, saaledes, at gennemgribende reformer, der kunne bringe et differencieret loenniveau ikke gennemfoeres. Politisk kender man kun til en metode, og det er Status Quo; – med andre ord – seddelpressen paa fuld kraft, og alle arbejdsloese ind i den offentlige sektor. Private Arbejdspladser vil saaledes forsvinde i samme stroem, som hidtil. Det kan vi saa glaede os over herude.

I princippet har man i Vesten brug for et time/loenkatalog, hvor man holder op med, at saette mindestloen og timetal efter godtbefindende – uadaf den blaa luft, som var man Palle Alene I Verden – men i overenstemmelse med, hvad der kan lade sig goere i henhold til global konkurrence. Hvis du saaledes er en ufaglaert arbejder, der ikke kan praestere mere end hvad en kinesisk arbejder kan, maa dit timetal placeres herefter (op), og din bruttoloen kompenseres/saenkes af skattelettelser (eller maaske ingen skat overhovedet), saaledes, at du stadigt kan tjene til dagen og vejen – og – konkurrere med kineseren (hvilket snildt kan lade sig goere i automativ produktion).

Man har en kaempe gruppe af mennesker i EU (Danmark inklusive), der ikke kan andet end hvad en kinesisk arbejder kan, og de skal naturligvist aktiveres. Maaske andre faglaerte, og veluddannede, saa kan tjene mere, i og med, at de producerer et produkt, en arbejdsindsats, der globalt er uafhaengig af konkurrence. Lavtek og hoejtek maa saaledes, i langt hoejere grad, doteres uafhaengigt af hinanden, ellers faar du aldrig alle i arbejde.

Resultatet/maalet maa saaledes vaere fuld beskaeftigelse – i et pragmatisk fornuftigt velfungerende system – hvor man stiller sig global konkurrence – og – ikke blot trykker flere skaller, hvormed man holder masserne i ave ved, at lade den offentlige sektor vokse videre vildt igennem deres forsoergen.

Men politisk set, er der jo ingen der toer taenke undenfor den normale metode. Merkel kvaekkede en smule omkring reformer, men hun er jo blevet trynet, af Sydens maend og de franske utopister, saa ECB trykker nu penge paa livet loes……saaledes faar vi nu 5 aar mere ‘sjov og ballade’ – i og fra – Vesten, hvormed vi alle videre kan fylde lommerne, foeren det hele rabler – naar de saa alle (EURO-landene), til den tid, er 200% forgaeldet……

Hørte så lige Ulla Tørnæs fra V der siger hun gerne vil gøre noget for lønmodtagerne/ danskerne. Men var det ikke V der indførte iværksætterskatten mv., plus næsten 300 nye afgifter, plus at partiet påtvang mange virksomheder “ordninger” som de skulle betale for, hvad enten de benyttede dem eller ej?!! (betaling for ingenting!) Og har samme parti ikke medvirket til lovsjusk i lange baner, plus import af løntrykkere? Og har samme parti ikke også været medvirkende til at indstrømningen af indvandrere og kriminelle fik lov til at fortsætte?

På hvilken baggrund udtaler menes der, at prisen på grisen, grundet de høje skatter er grunden til at danske arbejdspladser lukker?

Lad mig give et eksempel på at prisen på grisen intet betyder om folk køber et produkt eller ej.

En kop kaffe koster en 5′er i Ikea, 45 kr på strøget og 85 kr på markedspladsen i Venedig.
Det burde iflg. det neoliberale udgangspunkt betyde at, alle ville tage til Ikea og købe kaffe.

Derfor er det også ren tågesnak, liberalistisk propaganda, og et borgeligt skræmmebillede på at fastholde dig, Jørgen Rasmussens og Birgit Hviid Lajer i troen på at så længe du står og skyder dig selv i foden er, alt godt.

Hvad mener jeg med at skyde sig selv i foden?

De sidste 10 år dvs. før finanskrisen har man meget målbevist arbejdet på at liberaliserer især lånemarked, for at oppuste (bolig)værdiger til forbrug, der så har stavnsbundet den danske boligejer, til sit hjem, arbejde og ikke mindst manglende uddannelse. Her har du ret politikerne har hængt en møllesten så stor på den danske boligejer, at han/hun/hen ikke kan se ud over den.

Danske virksomheder manglende konkurrence evne er delvist selvforskyldt, men desværre ligger skylden tildels de sidste 10 års bolig op og nedtur, hvor man glemte at stimulerer vækstgrundlaget for nye produkt virksomheder, designere og opfindere.

I stedet kaste man først mia. efter den danske ligusterhæk ejer, hvilket jo betød at køkken fabrikkerne, byggebranchen havde rygende travlt, hvilket skabte en unaturlig løneksplosion og betød at en håndværkertime hos mester, kostet mellem 600 og 800 i timen i 2007, hvor den i 2001 lå på ca. 300-375 kr i T. og derefter mia. efter dem som i første omgang (bankerne) ligger som de har redt, på fallitens rand

Lønnen har delvist stabiliseret sig men på et niveau ca 500 kr. i T. Dette har selvfølgelig efter krisen betydet at skatteprovenuet er faldet med tilsvarende på trods af at arbejdsløsheden ikke er steget markant(derfor underskuet).

Ovenstående er et desværre alt for godt eksempel på hvordan liberale vælgere, fuldstændigt hovedløst ukritisk accepterer Cepos, Peter Kurrild-Klitgaard og VKO , som være valid viden på trods af, at det er så åbenlyst tåbeligt, at det er svært at ikke også mene at de troende/vælgerne har parkeret deres intellekt samme sted.

Derfor Preben og andre liberale troende, stop jeres tåbelige skræmmekampagne, og kom ind i kampen på hvordan vi stimulerer både økonomisk og intellektuelt de mange kreative småproducenter, designere og iværksættere som vi trods alt har rigtigt mange af her til lands.

@Knud Madsen.

Nu er det jo et kendt debat kneb at gå efter manden i stedet for bolden.

Men til din oplysning arbejde jeg i et større dansk arkitekt,produktudvikling og virksomhedsrådgivnings firma indenfor innovation.

At min arbejdsgiver ikke nødvendigvis skal tages til indtægt for mine synspunkter betyder at jeg ikke oplyser dig hvilket.

Det ville klæde dig at debattere mit indlæg, i stedet at forsøge at karakter myrde min person .

Mvh Svend

Jobdræberne:-dem kan vi hurtig sætte navn på,de opstod i 68-var fredaktivister og regnskovene stod højt på listen.Men så kom lille Anker som gerne ville være stor.
Danmark blev jubelidioternes paradis foruden de kriminelles,ja ikke kun Danmark hele Europa blev smittet,og denne røde idioti blev bakket op af FN,en organisation der oprindelig var politibetjent for hele verden,men som nu reelt fungerer som et nyt DDR der udspionere Europas kristne befolkning.
Så de to største jobdræbere,det multikultur og menneskeret.

@Svend Petersen

Det er i princippet ikke svaert, at hjaelpe ivaerksaettere i Danmark med, at bringe gode ideer ud i livet.

Det kan man f.eks. goere ved, at etablere Trade Free Fabriks Zoner, hvor Staten/Amterne bygger fabrikshaller, med kontorer, maaske endda boligere til medarbejderne eller ivaerksaetterne selv. Her kan producenter, designere, etc saa leje sig ind til en meget lille udgift, og boligerne kunne vaere gratis (med kun vand og elektricitet som udgift).

Hertil kunne man saa sammensaette en ivaerksaetter fund, eller privat interesse investment gruppe, hvortil, ivaerksaettere kunne fremlaegge deres ideer, og finde financiering, privat partnerskab eller Joint Venture med Stat eller Komune (havde projektet et massivt omfang). Altsaa med andre ord, kunne finde godkendelse til, at indtraede i en saadan Trade Free Fabriks Zone, og skabe arbejdspladser for den godkendte virksomhedsidee.

Vil man saa rigtigt, give saadanne Trade Free Fabriks Zoner et skub kunne de jo saa ogsaa vaere skattefri i 5 aar. Er Stat/Kommune involveret i diverse virksomheder, i en saadan zone, tjener de jo med, og behoever saaledes ikke forlange skat af disse virksomheder.

Er Stat/Kommune involveret, skal det naturligvist paa langt sigt vaere planen, at virksomhederne skal overgaa i ivaerksaetterens og medarbejdernes ejerskab.

Svend Petersen – 12:03

At jeg formulerede mig som så – var på den sidste del af Kurrilds oplæg til debat. Jeg har ikke udtalt mig om hverken VKO eller CEPOS, som jeg langt fra altid er enig med – men en vis betontænkning, som Preben Jensen1 skriver i et af sine indlæg ovenfor. Det er jeg til gengæld enig i.

Der intet nyt under solen – og jeg er fx da enig i, at vi skal støtte småproducenter osv., som du nævner.

De vide ikke, hvad de skal gøre – andet end lapperier, ser det ud til. Der er ikke en egentlig ‘tænken ud af boxen’.

Karl Wilders 14:06 Det er bestemt ikke et dumt forslag. men mange bliver fanget i det udviklings omkostninger der ligger i produkter både mht. protyper men også “løn” under denne fase.
Direktørene i industrien, har fejlet enormt, med et ensidigt fokus på profitmaksimering af allerede eksisterende produkter i sortimentet, frem for udvikling af nye.

I denne artikel håner Kurrild-Klitgaard desværre, et udmærket forslag fra erhvervsministeren, der gerne vil have kortlagt de danske styrke på enhvers siden således at vi kan lære noget af disse.

Hånligt beder professoren os om at tænker over det, og kommer med, tænk hvis og giver to eksempler på industrier, værft og sværindustrien som skræmme eksempler.

Men er det ikke professoren skulle læse lidt på sin empiri (hvad han formodentligt forlanger af sine studerende), mig bekendt udspringer vindmølle industrien, fra værftsindustrien og danske bådbyggere, og erfaring til at styre logistik osv. med så store virksomheder kommer fra sværindustrien.

Et bedre eksempel kunne jo være at netop kigge på Fritz Hansen(FH) i 40′erne og 50′erne, som i den periode er et glimrende eksempel på hvordan man skaber succeser i samarbejdet mellem designer/udvikler/arkitekt og producent. Er det ikke hvad Pia Olsen Dyhr vil gøre?

Vi kender alle historien om hvordan Arne J, frækt fik sin 7′er stol i produktion og derved skabte nøglen til FH succes som dansk møbelproducent, hvordan han fik novo nordisk til at bestille 400 eksemplarer af en stol som ikke var lavet fra en producent der ikke ville kunne have etableret et sådan produktionsapparat uden de 400 bestillinger.

Genialt og samtidig også et eksempel på en virksomhed der glemme sit dna fra eksperimenterne produktudviklere til forudsigelige grådige liberalister, der åbenbart gerne flytter 250 arbejdspladser til Polen for at tjene en lille ekstra på en 50 kr, pr stol så sine aktionærer bliver glade.

Hvis der skal gang i hjulene, skal der til at ske noget andet end det tidligere regerings politik, der ene bære ansvaret for dk’s nuværende økonomiske moreds, med sin ensidet bestikkelse af boligejerne og alle de følgevirkninger der ligger i en kunstigst opskruet realløns fremgang i en service og byggefagene mens produktionsindustrien gik helt ned som konsekvens af dette.

@Sved Petersen

I mit forslag ligger naturligvist chancen for, at en del af disse ‘godkendte’ ivaerksaettere fejler, men kan der skabes nye arbejdspladser og ideer, i et mix af privat og statslig investering, i saadanne Trade Free Zones, vil det langsigtet alt andet lige ‘pushe’ alle; – investorer, ivaerksaettere og medarbejdere til, at lykkedes.

Der er brug for ‘a new beginning’ for industristaten. Maaske en saadan metode kunne faa gang i hjulene igen.

Den ‘gamle’ ivaerksaetter aand du beskriver findes ikke laengere i Danmark, eller – hvis – saa kun i meget meget begraenset omfang. Den er har man forlaengst slaaet ihjel.

Skylden for, at virksomheder flytter arbejdspladser udenlands, ligger ikke kun hos virksomhederne, det er saa sandeligt ogsaa grundet politisk uduelighed. Thornings regeringen – om man er fan heraf eller ej – beviser en meget vaesentlig skavank; – det er bare ikke ‘godt nok’, at man sidder paa Tinge, har man ingen erhvervserfaring.

Dansk politik har saaledes ramt en mur, hvortil dets formaaen raekker……idag er kravene til en politiker saaledes hoejnet, og kan du ikke det videre forloeb – vaek fra denne mur – kan du politisk ikke redde landet fra dets undergang. Det ser vi jo bedste bevis paa, med regeringens ‘retarderede’ braendte 18 milliarder ‘kick-start’ til ingen verdens nytte.

Det er jo i princippet det, hele EU pt lider under; – mennesker, der kun kan metoden Status Quo……politikere, der ikke har forretningssans……ingen ‘ivaerksaetter’ fantasi. Ikke er risikovillige, og dermed har nul visioner, andet end, at holde seddelpressen og gaeldsfaelden igang, saaledes, at de kan vinde naeste valg…..

Det er klart – om man skider i egen rede, skal det gå galt…
Som man siger – det er de “fede” der må svede – .
Selvfedmen lukrerer på de fede og de udstødte.

@Karl Wilders.

Din teori om free trade zones er fin, jeg kan se masser muligheder.

Men jeg er meget uenig i at den gamle iværksætter ånd er væk, tværtimod ses den i mange brancher, men det at starte med en “hammer i hånden” som man kunne for 50 år siden, er sværere men langt fra umuligt, free trade zones, iværksætter ydelser, 2 års dagpenge, til godkendte potentielle projekter. Forslag er der mange af, og mange af dem vil virke. Det er bare at komme igang.

Hvad jeg ikke forstår er den manglende reflektion over hvor dårligt den neoliberale/borgelige tese klaret sig igennem 00′erne, jeg vil nærmest bruge udtrykket spillet fallit, selv i en opgangstid formået den at være negativ og destruktiv, og druknet derfor i sin egen grådighed og dovenskab. Om noget kunne det ikke betale sig at arbejde i 00′erne. Det kunne betale sig at handle og istandsætte boliger for lånte penge.

Derfor forekommer din og PKK’s kritik at S-SF-RV meget ureflekterende, for hvilket morads overtog den ikke af kunstigt opbygget (bolig)værdier og en realløn der fuldstændigt har drænet den sidste iværksætter ånd, og produktions arbejdsplads der kunne være tilbage i landet.

Festen sluttet for VKO og de efterlod et land jeg på ingen måder vil kalde stuerent, hverken moralsk eller økonomisk.

Derfor er det mig en gåde at Venstre er landet største parti, det burde være en umulighed, men humlebier flyver jo selv om det ikke kan lade sig gøre, men i modsætning til humlebien håber jeg at selv den gamle professor og Venstres vælgere indse, at den politik de førte i 00′erne er direkte skyld i dk’s nuværende morads og at en stemme på V er det samme som en engangsbillet for den danske arbejder direkte til fattigdom både økonomisk såvel som intellektuelt.

Men suk, den indsigt drukner ,desværre, jo nok bare i et eller andet misforstået opfattelse at ufleksibelt og let sælgeligt kontakt politik nok skal redde Danske arbejdspladser.

Danmark har hårdt brug for mere produktion og eksport, for det er derfra pengene kommer.

Men politikerne har med nye el-afgifter og 117 andre tiltag gjort livet endnu mere surt og besværligt for de erhvervsdrivende. Eller ligefrem umuligt, så de må lukke og gå fallit eller flytte til udlandet.

Mange af vores politikere virker som om de har slået hjernen fra, og helt er holdt op med at bruge den. Eller har de aldrig haft en? Den måde de bruger deres magt på er simpelt hen så uetisk, asocial, skandaløs og rablende vanvittig, at man må knibe sig selv i armen: drømmer man eller er man vågen?

Koster ( mister ) det ikke statskassen Ca. DKK. 280.000,00 hver gang et job i det private forsvinder ud af landet.
De 150.000 er manglende skatteindtægter og resten 130.000 er dagpenge ol.i store gennemsnit tal……det har jeg på et tidspunkt læst..
Så de kære aktionær ville måske snart kigge på om de vil gavne deres egen pengepung eller Danmark.

Bjarne Petersen……..

Hvis du havde en virksomhed som var begyndt at være umulig at drive videre, fordi de røde, radikale og skabsradikale partiers flertal af tumper og dumrianer havde pålagt den et utal af byrder, afgifter og besværligheder, så den var ved at gå fra overskud til underskud………. ville du så bare gå fallit, hvis du kunne redde firmaet ved at flytte til et ikke-kommunistisk udland med langt bedre rammevilkår?

Hvor er iøvrigt de radikales og de rødes loyalitet overfor de almindelige danskere?

Vi burde jagte alle disse jobdræbere,og ikke opfinde nye!-som Wilders lige har gjort?
Og Løkke holder sig ikke tilbage,han vil udvide børnepenge festen!At Joakim kan gå på “barsel”,og deltage i “great Wall Maraton”det er ikke nok for Løkke,Joakim skal nu også have lommepenge.

@Sved Petersen

Jeg er paa ingen maade VKO fan.

Jeg er Liberal-Socialist, en politisk overbevisning, der mixer det bedste af den Liberalistiske og Socialistiske ideologi, og bruger hovedsagligt funktioner fra det kapitalistiske oekonomiske system, som grundlag for samfundets markeds og monetary system. 

Saaledes taenker jeg udenfor den ‘normale’ metode af Status Quo.

VKO regeringen var paa ingen maade ‘LIberal’ – den var – vel – mere socialdemokratisk end Thornings regering idag – og – naturligvis ‘krydderet’ med Venstre’s typiske smaaborgerlige ‘studefacon’, man hos De Konservative altid havde en vis angst imod, ville tage ‘herredoemmet’ i Danmark. 

Ser du paa Thornings ‘kick-start’ er denne stimulus, ogsaa bygget paa, at haandvaerkere skal tjene, og dermed saette et skub i byggebranchen, og den dermed forbundet industri. For mig er det ligegyldigt, om det handler om, at saette privat eller offentlig ejendom istand; – begge initiativer, er forbundet med den eksisterende metode, og saaledes ikke ‘a new beginning’ for industristaten, blot som, at p…. bukserne – lig alt andet, hvad man pt foretager sig i EU’s gaeldskrise.

Vil man en nystart, skal der reformer til, saaledes, at baade eksisterende kan bestaa, og nyt kan gro – og – her er det jeg mener, at systemet er blevet saa kompliceret, at de eksisterende politikere ikke kan foelge med laengere. 

EU er foerst og fremmest en forretning – jeg ved godt, at det ikke er saadan man politisk gerne vil se situationen – men idag, er det saadan, at hvis ikke du som politiker har forretningssans – erhvervserfaring – tager du de forkerte beslutninger for dit lands fremtid. Braender du kun de skaller, der spyttes udaf seddelpressen – helt i takt med, hvad der er sket de sidste 30 aar. 

For foerhen tog man ogsaa mange forkerte beslutninger, der foerte til dagens morads. Saaledes, er der ikke plads til flere retarderede bondeknolde beslutninger. – Status Quo kan fortsaette 5 aar mere, alt imens sidste soelvtoej – med fuld skrue paa seddelpressen og gaeldsfaelden – braendes – men saa rabler det ogsaa, saa det vil noget.

For det er det vi ser ske – netop – grundet politikernes ringe kunnen og erfaringsniveau; – de koerer videre i sporet af, at koebe vaelgere – og – at holde masserne i ro, ved at broedfoede dem med fuld kraft paa seddelpressen istedet for, at bruge de midler de saetter fri til, at reformere landene i Europa til et niveau, hvor industristaten faar ‘a new beginning’, og der saaledes skabes en chance for – med nyt – at kunne betale gaelden af.

Der er saaledes behov for et helt nyt politisk system i Danmark. For som jeg ser det, har det repraesentative skatteslave demokratur spillet fallit. Hvad DK har brug for, er et raad af veluddannede erfarende mennesker, der kan laegge aendringsforslag ud til direkte folkeafstemninger, saaledes, at pragmatisk tankegang og taering efter naering igen, kan styre dagsordenen, samtidigt med, at man faar gang i fuld beskaeftigelse.

Er Pia Olsen-Dyhr fra S også en jobdræber? Ihvertfald er hun lige nu i radioen, hvor hun lyder som om hun ikke kan forstå at el-afgifter, vand-afgifter, moms, gebyrer, fedtskat, lønskat osv., osv. kan være en så stor belastning at virksomheder, at de tvinges til at flytte arbejdspladserne til udlandet. Ja, erhvervslivets argumenter synes at gå helt henover hovedet på hende, for med rivende tungefærdighed og byger af ord bortforklarer hun lynhurtigt enhver kendsgerning og ethvert argument.

At rammevilkårene er elendige for mange firmaer, nægter S og Pia O-D tilsyneladende at forstå. Og slår det hen med at danskerne er lykkelige og ikke uden diverse som de måske mangler i andre lande.

Er S og Pia O-D faktaresistente?

PS: Kick-startens totale fiasko understreger vist tydeligt hvor langt S er fra virkeligheden. Istedet for flere i arbejde, har vi fået 10.000 flere arbejdsløse på få måneder. 18 milliarder kroner synes at være gået til spilde.

rettelse: belastning af virksomheder……

@PREBEN F1 JENSENH:
Den meget omtalte kickstart er jo kun skuespil. De mange tusind flere arbejdsløse er regeringens metode til at holde lønningerne i ro, eller ligefrem sænke reallønnen.

Regeringens “KICKSTART” min bare røv.

Jo, i “GODHEDSINDUSTRIEN” boomer beskæftigelsen. Asylansøgere koster nu over 1 MILLIARD om året.

Den Radikale “borgmester” i København vil nu bygge et velkomsthus til kommende asylansøgere.

Tænk, hvis vi eksporterede hele “godhedsindustrien” med tilhørende klientel, så var der sgu råd til skattelettelser og velfærd!

hvorfor er jeg sletted nu i klitgårds blog?

ok forsøger igen…

Skrevet af John Hansen, 3. august 2012 kl. 21:04
1 milliard på 4 år, og over 3 af disse år under vko. Matmatik regnskaberne kniber, eller relavante lytteevner?

preben f-1@
“Er vi kommet dertil hvor staten, feministerne, “samfundet” eller “systemet” stjæler mændenes penge/ levebrød, familieliv, værdighed, livskvalitet, sociale sikkerhed, demokratiske rettigheder og fremtidsmuligheder??” Du kan vist godt udelukke kvinderne, og hende der fik dine har godt nok fortjent dem!
¨
arne rud og preben…
Der blæste en sand Dansk vind, en vind som kun den gode ser, den var rå og ærlig og dens sjælætsende kvaliteter var anseelige.Den blåøjet kæmpet bravt, men så så hitler hans nytteløshed..Han greb ikke til våben når nødvendigt men sagde jeg gir op, jeg er borgerlig og kun intresseret i lønmodtagers penge..Så sagde han tænk på den Danske folkekirke,flaget vejende på en Dansk villavovse vej med 1,80cm ligusterhæk på en gul Dansk sommerdag med 23 grader og de cyklende møgunger overalt der laver ridser i asfalten med 1 kr i varmegraderne., som blir så store at men cykler igennem dem og falder og brækker benet og må blive hjemme og læse gibbons “the decline and fall of the roman empire”, de næste 7 en halv uger når men nu er over 45 og falder i den længere helende katogori..

John Hansen…….

Du har ret i at det kunne hjælpe på mange ting hvis vi slap af med den hær af hykleriske og “humanistiske” pampere der gør gode forretninger og “gode” gerninger for andres penge og uden demokratisk mandat.

Udgifterne til indvandringen, “integrationen” og de åbne grænser og alt hvad deraf følger, er med stor sikkerhed mindst 50 milliarder om året. Hertil kommer sociale og menneskelige omkostninger.

@søren sørensen, 3. august 2012 kl. 21:38 – Der er frisk luft vest for Den jyske Højderyg og en festival i Tønder er festlig, folkelig og fornøjelig, men Matadorøen ligger under tæppe af røg fra kommunekemi, der afbrænder skrald fra grønne koncerter.

Det er mig helt ubegribeligt, at Peter Kurrild-Klitgaard igen kommer med klagesangen om de høje danske lønninger.

Lønningerne er jo nødt til at være høje her i landet, når huslejerne er høje, skatten er høj, varepriserne er 20 procent højere end alle andre steder, og der er store forbrugsafgifter på alt.

De danske lønmodtagere lever faktisk af 5-10 procent af deres løn, resten stjæles straks af det offentlige og de private virksomheder.

Hvis de danske lønmodtagere skal have mindre i løn, så skal deres udgifter naturligvis først sættes tilsvarende ned.

Man skal således ikke bilde sig ind, at de danske lønmodtagere gider spilde deres tid på en arbejdsplads, hvis de ikke kan leve ordentligt af det. Hvorfor skulle de det?

Skrevet af Arne Rud, 4. august 2012 kl. 06:32
Du har aldrig overvejet det, der med den selvstændige mening? Altså, copy paste fraværelsen fra salmebogen?
folk der gør det samme uafbrudt både skræmmer og facinere mig, skræmmer mig pga af idefattigheden og facinere mig for den høje arbejdsindsats gjort..

Ja, og når man så har betalt indkomstskat, kommuneskat, moms, skat på vand, skat på varme, skat på el, skat på mad, skat på mælk, skat på tøj og sko, skat på bilen, skat på cyklen, skat på huset, skat på benzinen, skat på forsikringer, vandafledningsafgift, iværksætterskat, kirkeskat, skat på affald, skat på reparationer, skat på reservedele, tvangslicens, vægtafgift, skat på rejser, skat på medicin, skat på huslejen, bankgebyrer, kommunale gebyrer, skat på endnu 5000 forskellige ting……………. når man har betalt alt det og mere til……………….. HVAD SKER DER SÅ?

Jo, så sker der det at den lokale skole lukkes ned, eller at biblioteket, skadestuen, hospitalet, bussen eller andre ting forsvinder…….. angiveligt pga. at statskassen er ved at være tom.

Eller der sker det, at man præsenteres for en P-bøde, fordi det er midlet til at presse citronen endnu mere. Eller det kan være en fartbøde for at køre 5-7 km for hurtigt på en bred og lige landevej uden anden trafik.

I fremtiden når bilisterne pr. automatik vil blive overvåget overalt og døgnet rundt, vil bøderegnen falde endnu tættere.

Og i fremtiden vil pengene nok ikke gå til velfærd til danskerne, men til velfærd til Afrika og Mellemøsten, og til endnu mere indvandring og “integration”.

Skriv en kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites