Socialistisk Erhvervsparti?
67 kommentarerEt spøgelse går gennem medier og direktionslokaler: At Socialistisk Folkeparti skulle være blevet “hip” i erhvervslivet.
Det er–pudsigt nok–ikke mindst en udlægning, som SF selv har kultiveret, målrettet og relativt dygtigt. Som et led i afgiftningen af det mølædte, fodformede, gymnasielærer-marxistiske image med henblik på at blive et moderne og fremfor alt stuerent regeringsparti for første gang i partiets +50 årige historie, har det været vigtigt at få vælgere, investorer og virksomhedsledere til at tro på, at SF ikke vil føre en planøkonomisk politik, som den partiet, Ole Sohn, Villy Søvndal & Co. ellers tidligere har stået for. Til det formål har man–med velvillig hjælp fra medierne–tegnet et billede af, at Sohn & Søvndal stort set ikke laver andet end at rende til møder med erhvervsledere, der er begejstrede for partiets linje. Helt dårligt for dén fortælling kan det næppe heller være, at man nu med Karsten Dybvad har fået en kendt Socialdemokrat som adm.direktør for selveste Dansk Industri til at supplere en gammel SF’er, DI-direktør Lars Goldschmidt, der allerede længe har været mediernes foretrukne “erhvervsleder”. Eller at man får en anden gammel SF’er, Novozymes adm.direktør Steen Risgaard, til at tale på SF’s landsmøde. Tilsammen kan de være med til at tegne et billede af, at man sagtens kan være lyserød og erhvervsvenlig.
Problemet med myten om “Socialistisk Erhvervsparti” er bare, som med alle myter, at den er en myte. Ser man SF’s politiske udspil i hverdagen efter i sømmene, er det stort set alle nogle, der burde få erhvervslivet til at løbe skrigende bort.
Der skal afsættes nye millionlønninger til medarbejderne i SKAT for, at de kan gå hårdt efter virksomhederne.
Der skal indføres omvendt bevisbyrde, så det er virksomhederne, der i skattesager skal bevise, at de er uskyldige.
Der skal tvangspåføres køns-kvoter, hvormed man i virkeligheden vil fratage virksomhedsejerne–som altså har ejendomsretten–retten til at bestemme, hvem de vil have til at lede deres virksomheder.
Sidst men bestemt ikke mindst skal der naturligvis laves en “millionærskat”, der vil sende marginal-skattetrykket op på over 71 pct. uden reelt at skaffe provenu.
Og skrigende bort løber erhvervslivet da faktisk også.
Dagbladet Børsen spurgte i denne uge 786 tilfældigt udvalgte erhvervsledere, hvilke partier, de ville foretrække, når det gjaldt erhvervspolitik og jobskabelse. SF, der p.t. ligger på 15-20 pct. af stemmerne i meningsmålingerne, og dermed er blandt de fire største partier, kommer i undersøgelsen ind så langt nede på listen, at man ikke engang har tildelt partiet en særlig kategori i den grafiske opstilling.
Forståeligt nok høster Venstre og Liberal Alliance tilsammen sympati fra cirka 75 pct. af erhvervslederne. SF må sammen med Dansk Folkeparti, den enlige repræsentant for Kristendemokraterne og gammel-marxisterne i Enhedslisten dele mindre end 1/100 del deraf–en halv procent (0,5). Ja, faktisk er der intet, der reelt tyder på, at folkesocialisterne kan vinde sympati hos dem, der skal skabe de arbejdspladser, de taburet-aspirerende politikere lover bort.
Erhvervslivet synes ikke om Socialistisk Folkepartis erhvervspolitik af formodentlig én grundlæggende årsag. Den er slet ikke en erhvervspolitik. Der er derimod tale om en særinteressegruppepolitik til fordel for en ny, politisk udvalgt erhvervs-adel: Man lover støtte til virksomheder som enten direkte eller indirekte allerede er dybt afhængige af de offentlige kasser, og som ventes at kvittere med økonomisk og politisk støtte–og man truer med brandbeskatning og omvendt bevisbyrde til resten.
Erhvervsledere af enhver art er, i sagens natur, ganske rationelle.
67 kommentarer RSS feed
Hyggeligt 1 april indlæg. Tynd analyse hvor der er startet bagfra.
Under et debatoplæg d. 29 marts 2011 med Jan Pedersen , skatteret professor ved Aarhus Universitet, kom det frem at der allerede i dag! er omvendt bevisbyrde for virksomheder.
Fejlen som V. Søvndal begår er altså ikke at forslå en sådan bevisbyrde regel, men at han ikke er klar over at den allerede eksisterer – hvad det lader til at størstedelen af meningsdannere dog heller ikke er..
Er det forkert at ansætte dygtige folk til at gå efter de virksomheder der ikke følger reglerne? De virksomheder der betaler deres retmæssige skat, behøver jo ikke frygte noget. Kan det ikke sammenlignes med en ekstra indsats på alle mulige andre områder, hvor der forgår mulige snyd?
Kønskvote-debatten tror jeg afliver sig selv efterhånden, som kvinderne overstiger antallet af mænd med lange uddannelser og dermed deres jobs om det sker nu eller om 10 år..
Millionærskatten, nå ja – der er vel altid vælgere at tilgodese: http://www.bt.dk/politik/maersk-tjente-35-mia.-paa-bendtsen-aftale-i-dag-faar-bendtsen-gode-ben-af-maersk
[...] til at komme ind p? mange af samfundsfagets taksonomiske niveauer og analytiske metoder. Socialistisk Erhvervsparti? — Magt og Marked Jeg vidste slet ikke at faget var s? klart struktureret, og derfor kunne jeg heller ikke [...]
Det er chokerende at størstedelen af erhverslederne støtter Venstre, som reelt fører lige så lidt liberal politik som Sosserne.
Jeg var ikke klar over at flere af vore dygtigste erhvervsledere var tidligere SF-ere. De har åbenbart gået i en god skole.
Lad os få flere af den slags.
Hvordan man end vender og drejer det, saa er SF Danmarks stoerste kommunistparti, startet af de gamle kommunister, Aksel Larsen og Gert Petersen bl.a. Jeg tror ikke erhvervslivet er uvidende om det, saa SF’s frierier er forgaeves.
Da jeg bliver censureret, er jeg spaendt paa, om dette indlaeg bliver vist. Andre indlaeg af mine bliver censureret, saaledes at jeg ikke kan svare andre, som henvender sig til mig.
“Der skal afsættes nye millionlønninger til medarbejderne i SKAT for, at de kan gå hårdt efter virksomhederne.”
“Erhvervslivet synes ikke om Socialistisk Folkepartis erhvervspolitik af formodentlig én grundlæggende årsag. Den er slet ikke en erhvervspolitik.”
Det er fuldstændig korrekt.
For god erhvervspolitik er nul-skattepolitik.
Tænk, hvis man dog skulle betale skat.
Det er i sandhed at “blive gået hårdt efter”.
Nej, pøbelen har vi til at arbejde og betale skat.
De må også vise lønmæssigt mådehold i samfundets interesse, mens bestyrelser og direktioner omvendt kører derudad, alene med henvisning til, at det gør andre bestyrelser og direktioner også.
I sandhed en “cirkulær reference”.
Alfa og omega er, at vi sammen når i mål, så vi “igen kan købe hele verden”.
Ole Sohns DNA er kommunistisk, hans årelange leg med totalitarismen i østblokken taler for sig selv. SF’s rejse mod højre – er det andet end et STORT ønske om magt ?
“Fair Fattigdom” er en ørkenvandring i ligegyldigheder, der er mere sand i denne plan, end der er i hele Muammar Gaddafis ørkenstat…
Man kender efterhånden kvaliteteten af de danske politikere.
Men man bliver da en smule rystet over, at toneangivende erhvervsfolk åbenbart er lige så svagt funderede og meget naive.
Men hvorfor skulle den almindelige uansvarlighed og overfladiskhed i landet ikke også have ramt folk i erhvervslivet?
Og visse branchers og firmaers forsøg på at opnå favorisering af den kommende røde regering(?) er da direkte usympatisk.
Hahaha, man kan godt se på de borgerlige blogs, at de bliver mere og mere panikslagne efterhånden som det går op for dem, at rød stue vinder næste valg.
Tonen bliver mere og mere skinger.
SF’s vækstudspil bærer tydeligt præg af, at erhvervskræfter eller mennesker med erhvervsøkonomisk uddannelse har skrevet med. Hvilket er en stille revolution i forhold til SF’s reformkommunistiske udgangspunkt. Derfor er dele af erhvervslivet tilsvarende positivt interesserede. Ja, og professor Kurrild-Klitgaards udlægning bliver mere et partsindlæg end cool analyse og konstatering.
Kurrild-Klitgaard er forargret over, at S-SF vil bruge grovfilen mod de multinationale, som notorisk unddrager sig skat i Danmark.
Og han konkluderer, at det vil vække modstand i erhvevslivet.
Muligvis – men ikke i den virksomhed, jeg driver!
Sagen er, at tre ud af de fem største virksomheder i min branche er udenlandsk ejede.
Ingen af de tre virksomheder betaler så meget om een krone i skat i Danmark!
Vi andre – to mellemstore, heraf min egen – og en række små virksomheder er danskejede.
Vi har ingen mulighed for at unddrage os skat, og det betyder altså, at vores udenlandsk ejede konkurrenter har en konkurrencefordel. De kan simpelthen give billigere tilbud, fordi de slipper for de 25 % i selskabsskat.
Det er min (subjektive) vurdering, at vi mister 5-10 % af vores ordrer til udenlandsk ejede virksomheder af denne grund.
Så herfra: jatak til en retfærdig skatteligning!
Der kan også være andre grunde til at foretrække en S-SF-regering (helst med radikal deltagelse):
- S-SF vil fremme anvendelsen af biobrændsler. Danisco og Novozymes er storproducenter af enzymer, som bruges i denne produktion. VK-regeringen har mildt sagt været fodslæbende i spørgsmålet om biobrændsler. Så når direktøren for Novozymes dukker op til SFs landsmøde, er det ikke af sentimentale grunde, men fordi han har en forretning, han skal passe!
- Virksomheder, der bruger mange udenlandske specialister døjer under, at Danmark har fået et dårligt ry i udlandet. Ikke på grund af skatterne, men på grund af fremmedfjendtlighed. Det er sandsynligt, at en ny regering vil prøve at rette op på dette forhold, alene fordi de ikke er afhængige af DF.
- Det er velkendt, at Danmarks stærke position på vindkraftområdet skyldes, at socialdemokratiske regeringer støttede vindkraftindustrien med forskning og vindkraft-støtte. Det viste sig at være en klog politik!
Hvad har VK-regeringen gjort for en visionær erhvervspolitik? Flere skatteyderpenge til landbruget?
Alt i alt kan jeg som forretningsmand se gode grunde til at foretrække en S-R-SF-regering.
At min personlige trækprocent vokser fra fx 56 til 58 vil blive rigeligt opvejet af den øgede ordreindgang, vi kan forvente, hvis vi får en mere retfærdig skatteligning.
Selskabsskat må formodes at være en døende indtægtskilde for staten.
En af mange muligheder for et selskab til at minimere selskabsskatten er at placere koncernens kostcentre i de lande hvor der er behov for at udligne et højt beskattet overskud.
Ideen er at hele koncernen har glæde af kostcenterets aktivitet (foreksempel forskning, sourcing opgaver etc) men udgiften placeres der hvor der skattemæssigt er et overskud at eliminere.
Man kan så spørge sig selv.
Har den danske stat gavn af det og svaret vil være ja, for det betyder at koncernen har været nød til at oprette en række arbejdspladser til høje lønninger i Danmark og der betales jo så personskatter af de ansattes løn i stedet for at de er arbejdsløse og på dagpenge.
Hvis der ikke var den mulighed for at eliminere overskudet ved hjælp af et kostcenter der gavner hele koncernen, så ville det bedre have kunne betale sig at få arbejdet udført i udlandet til en lavere løn.
Jeg er så enig i følgende som Claus har udtalt
—————–
Virksomheder, der bruger mange udenlandske specialister døjer under, at Danmark har fået et dårligt ry i udlandet. Ikke på grund af skatterne, men på grund af fremmedfjendtlighed. Det er sandsynligt, at en ny regering vil prøve at rette op på dette forhold, alene fordi de ikke er afhængige af DF.
—————-
Det var faktisk grunden til at jeg emigrerede, da jeg selv og min kinesiske kæreste har lange naturvidenskabelige universitetsuddannelser og det er klart at vi ikke vil ofre alt den tid og alle de penge for at få lov til at bo i Danmark når man ved at politikerne hvert halve år indfører nye udlændinge-stramninger med tilbagevirkende kraft.
Danmark er nok det sidste land jeg har lyst til at bo i:
Sindsygt høje skatter, absurde udlændingeregler og en racistisk befolkning.
@ G. U. Nymand Du ved da ikke om en evt. ny regering bliver afhængig af DF. Der er da vist en del, som de ikke kan lave aftaler med de radigale om.
Hr. Gustav Nymand.
Du optræder lige en kende for tit i avisernes klummer med dine evindelige kineserier.
Du er jo arbejdsløs person ,siden du har tid, til at sidde og skrive på alle tidspunkter af dagen.
Ja Danskernerne har fået islamfobi, af alle de krullemutter de skal føde på, som koster mere end 20 milliarder HVERT år. ) og de uendelige besværligheder der er med dem.
Og de forholdsvis få veluddannede mennesker ehvervslivet skal bruge i Danmark, i sammenligning med ovenstående antal krullimutter, skal nok klare sig, også hvis de skulle betale en lille smule for deres velfærd.( velfærd er ikke gratis i de fleste lande )
Indrøm det bare , du er en forklædt Hallaltilhænger, af SF, enhedslisten eller de Radikale Venstres observans.
Årsagen til at Danskerne er fremmedfjendske, er da helt naturligt de samme årsager som befolkningen i Tyskland, England og Frankrig , de er ved at blive arabiske, med alt det lort dette medfører. Så luk venligst sylten med alle dine fremmedfjenskheder.
Det er de samme postulater du kommer med hele tiden.
Dine kineserier keder os nu !.
@philip moltke-leth, -
Helt enig. Det er ufattelig, at man kan vurdere Venstre som værende det mest erhvervsvenlige parti i Danmark !!!!
——————–
Venstre har siden 2001 udviklet sig til at være et de facto “socialdemokratisk parti”, som på mange områder er mere “socialistiske” i deres tilgang til erhverspolitik, skatte-politik, “størrelsen af den offentlige sektor”, “regeltyranni”, etc. end S og SF tilsammen.
Desværre har også de konservative fulgt Venstre’s politiske linje i et misforstået forsøg på at “købe sig stemmer”…hen over midten..
..og DF er jo en direkte erhvervsfrendsk “socialdemokratisk” interesseorganisation.
Så Danmark er ilde stedt, – for det er vist desværre ret usandsynligt, at Liberal Alliance vil være i stand til at ændre meget med den nuværende “socialdemokratisk”-orienterede ledelse hos V, K og DF.
….men det er da et forsøg værd at støtte LA, måske kan de “hen ad vejen” få V og K til at tænke sig om…
…med hensyn til Green’s Analyse,
Man kan naturligvis fortolke resultatet af denne analyse som et udtryk for, at et større antal erhvervsledere TILSYNELADENDE peger på Venstre som det mest erhvervsvenlige etc.. parti,…
Det er imidlertid værd at bemærke, at SPØRGSMÅLET, der blev stillet var:
“Hvilke partier der bedst er i stand til at FORMULERE en politik på områderne erhverv og jobskabelse…”
og altså ikke,
“hvilke parti, der er bedst til at GENNEMFØRE….en god erhvervs og jobskabelses politik”…
Det er jo nok rigtigt, at Venstre siger så meget “udmærket” på disse områder, men de mener det desværre og helt åbenbart “ganske almindeligt”.
Ja man fristes til at sige, at Venstre’s (og de Konservative’s) udmeldinger på disse områder, desværre synes at blive mere og mere “desperate” og “hykleriske” efterhånden, som vi nærmer os næste valgdag. Det er tilsyneladende ved at gå op for dem, at de ikke er lykkedes med at købe “socialdemokratiske” og “offentlig ansattte” stemmer hen over midten,- samtidig med, at de er “lykkedes utrolig godt” med at støde en stor del af deres kerne-vælgere fra dem.
Det hykleriske i V og K’s nuværende politiske udmeldinger bliver i øvrigt ganske klart, når man gennemtænker HVILKEN erhvervs og jobpolitik disse partier “de facto” har FØRT -i modsætning til FORMULERET – siden 2001… Der er her tale om en politik, som har været og er i klar modstrid med det mandat, de borgerlige vælgere har givet V og K.
Så det er ikke så mærkeligt, at mange kan blive forvirret og tro, at også S og SF er erhvervsvenlige…for hvor er det egentlig, at den poltik V og K’s har FØRT adskiller sig fra disse partier ?
Kære Finn
Det er ikke kun økonomiprofessorer og erhversliv der advarer om regeringens nyeste udlændingestrammerforslag med optjeningsprincip.
Det samme gør embedsmændene. Det skyldes
1) De administrative udgifter er ikke inkluderet i de besparelser der er nævnt i regeringens forslags-rapport og de administrative udgifter vurderes væsentlige i forhold til hvad der kan spares
2) Embedsmændene forventer også at forslagene vil have væsentlig negativ indflydelse på erhverslivets muligheder for at rekrutterer højt uddannet arbejdskraft fra udlandet. Specielt vurderes forslaget om 4 års optjening til lægebesøg at være særligt skadeligt
Citat Regeringens embedsmænd:
Det mest vidtgående forslag er at kræve, at udlændinge tegner en fuld sundhedsforsikring i fire år, hvilket vil give »markante« besparelser. Men også det kan gøre det sværere at rekruttere højtkvalificeret arbejdskraft, fordi det vil kræve en ny og »uforholdsmæssig dyr« sundhedsforsikring.
Kommentar: Værd at huske at summen af besparelser af samtlige forslag før man tager højde for administrative udgifter og negative konsekvenser for erhverslivet med at rekrutterer veluddannet udenlandsk arbejdskraft er vurderet til 1 Milliard DKK, så det må vurderes som noget af en overdrivelse at kalde det for markante besparelser der kan opnås ved et af de 28 forslag
Embedsmændenes advarsler
http://www.b.dk/politiko/embedsmaend-advarer-regeringen-i-hemmeligt-notat
Erhverslivets advarsler:
http://politiken.dk/erhverv/ECE1233174/erhvervsliv-stop-negativ-udlaendingedebat/
Økonomiprofessor-advarsler
http://www.b.dk/nationalt/eksperter-advarer-imod-optjeningsprincip
Jeg kan nævne
1) Jeg har engang været medlem af venstres ungdom og af venstre
2) Jeg har før stemt Ny alliance / Liberal Alliance
3) Næste folketingsvalg bliver en proteststemme på de Radikale hvis valget afholdes inden Oktober måned, da jeg på grund af emigration kun kan opretholde valgretten til og med starten af Oktober.
Jeg har valgt at investere tid i at debattere i de danske aviser af følgende grunde.
1) Karrieremæssigt hensyn, da man må forvente at fremtidige arbejdsgivere googler en og det er en fordel hvis det giver en del hits der opfylder følgende kriterier
1a) Velgennemtænkte indlæg med kildehenvisninger
1b) En sober og civiliseret debat-tone
2) Jeg er interesseret i en dag at blive minister eller folketingsmedlem. Det gør det til en nødvendighed at få etableret mit navn i den offentlige debat som en person der kan spotte væsentlige problemer og kommer med konkrete løsningsforslag.
3) Jeg har en stor interesse for nationaløkonomi, juridiske problemstillinger osv.
Det gør at jeg bruger væsentlige dele af min fritid på læsning af direktiver og rapporter. Samtidig har det karrieremæssige fordele da jeg ofte har arbejdsrelaterede opgaver af typen “Hvordan kan en privat virksomhed på en cost effektiv måde opfylde de regulatoriske krav fra nationale og overnationale myndigheder i forbindelse med udvikling af nye højteknologiske produkter og opførsel af nye fabrikker.”
Det er klart at dansk udlændinge-politik ikke er den eneste grund til at jeg søger væk fra Danmark.
Med mit valg af karriere forekommer det jo nødvendigt / hensigtsmæssigt at etablere sig i et samfund med langsigtet vækst-potentiale.
Der forekommer jo kun i ringe grad fremadrettede muligheder i Danmark for udvikling af nye højteknologiske produkter og opførsel af nye højteknologiske fabrikker, selvom jeg selvfølgelig med base i Sverige eller Nord-Tyskland er villig til at grænsependle til Danmark. Det betyder at hvis en dansk virksomhed er interesseret i at hyre mig må de enten etablere et kontor i udlandet, i Hovedstadsområdet, i Nordsjælland eller i Sønderjylland. Alle andre områder i Danmark er i princippet at regne for sorte huller der er uinteressante som arbejdssted.
@Svend Erik Bach
Enig.
Det er efterhånden utroligt, hvor meget diverse kommentater hæfter sig ved etikketter, som de diverse partier påklistrer sig selv.
Hvis en abe fik på sig et “borgerligt-liberal”- eller et “erhvervsvenlig”-skilt, så får man efterhånden fornemmelsen, at størstedelen af de såkaldte “bogerligt-liberale” vælgere, dvs dem der stemmer på fx. V og K, kunne finde på at stemme på aben, alene i kraft af dennes skilt.
Et aspekt savner jeg i diverse kommentarer og analyser, som mestendels fokuserer på det traditionelle højre-venstre spor (selv om der ikke er ret meget de facto forskel på disse to i DK). Det er formynderi versus individets frihed. Den strøm af forbud og påbud og kontrol, som V&K har overøset os med (hvem husker “minimalstat” og “kamp mod smagsdommeri”?!) holder jo næppe op hvis S&SF kommer til magten.
Hr. Klitgaard
Du må lære at være objektiv og se verden uden skyklapper på…. hvis ehverslivet er så dygtige som der nærmest gives udtryk for i denne artikkel, hvorfor kom krisen som et chok og samfundet sidder idag og ikke kan få det til at løbe rundt og det var kun et lille år siden vi kunne KØBE HELE VERDEN….
En lille huskekage…. ang om at være stueren. Hvilket parti eller partier i Danmark har brudt den Danske grundlov mere end 3gange på 5år da demokratiet hele verden var i fare??
Kunne man gennemtvinge en prioritering blandt politikerne? Give dem en kvota på så og så mange kilogram lovgivning per år, og så kan de selv vælge, hvad de mener er vigtigst. Så kunne det måske være vi fik en gennemarbejdet finanslov, i stedet for krav til uniformering af taxachauffører. Eller måske en finanslov, hvor det forrige års tal blot er ganget op med prisindekset, og til gengæld avisbudenes slipseform og -farve fastlagt på Tinget?
Hvorfor har man helt glemt de momsindtægter, som de store internationale firmaer inddriver fra befolkningen til staten. Det er også skat, men ingen nævner disse kæmpebeløb under debatterne. Uanset om det hedder moms eller skat, så er det stadigvæg forbrugerne som betaler. Tvangsskattes firmaerne, så hæves salgspriserne. Hvem er det som drikker cola, ja, rigtigt, dummenikkerne på Nørrebro. De ved ikke at det er dem som betaler firmaernes skatter.
Det kunne være rart, hvis dansk erhvervsliv havde bare lidt blik for, at der også er fordele ved det danske velfærdssamfund.
Et eksempel. Jeg arbejder i en stor international koncern som blev hårdt ramt af finanskrisen. Der blev aftalt 0 kr i lønstigninger i 2008 for alle – også lederne. Samtidigt blev ca 1.600 ud af ca 9.000 ansatte i Norden afskediget indenfor mindre end 6 måneder.
Denne hurtige tilpasning af de variable omkostninger til den dalende omsætning medførte, at den nordiske del af virksomheden blev ved med at tjene penge omend i noget mindre grad end før finanskrisen.
De engelske ejere belønnede ledelsen og funktionscheferne med pæne bonusser – ikke fordi de havde skabt arbejdspladser, som Asger Åmund sagde i “Debatten” i torsdags – men for at tilpasse omkostningerne – altså fyre folk. (Jeg er ret overbevist om, at en stor del af de bonusser, der er udbetalt i de sidste år, er udbetalt af samme årsag, men det kunne være interessant, hvis fx. DA undersøgte det nærmere)
Nu går det fremad igen, og virksomheden genansætter nogle af de folk, der blev fyret for 3 år siden. “Det offentlige”, som jo er så forhadt i disse tider, har forsørget disse mennesker i de år, hvor virksomheden ikke kunne tjene penge på den, og nu kommer de lige igennem døren og laver indtjenning til virksomheden igen.
Jeg er overbevist om, at der i vores franske del af koncernen sidder erhvervsfolk, som synes det er lidt surt. De er først nu ved at få tilpasset medarbejderstyrken til en dalende omsætning, fordi de har helt andre regler for at afskedige folk, og de røde tal på bundlinien har medført 0 kr i bonus til dem. De fatter simpelthen ikke, at danske erhvervsfolk øjensynligt ikke kan se det fordelagtige i det flexible danske system, hvor virksomhederne hamrende hurtigt kan skrue ned på lønomkostningerne. (Nå ja, den franske selskabsskat er på 33%, så det er selvfølgelig et lyspunkt, at de slipper for at betale 33%, når de nu har underskud, mens deres danske kollegaer kun ville slippe for at betale 25%, hvis de altså havde haft underskud)
Jeg vil ønske, at dansk erhversliv og Peter Kurrild vil være lidt mere ødsle med deres argumenter for, at ovennævnte model hører til i skraldespanden, ligesom jeg vil ønske, at de vil bruge lidt mere krudt på at forklare mig og andre om velsignelserne ved en betydelig mindre offentlig sektor.
Når man taler om skatter, så glemmer de røde helt at der betales andre skatter end de direkte. Selskaber betaler også ejendomsskatter (hvis de ejer ejendom) renovationsskatter, brændstofafgifter, lønsumsafgifter, vandafledningsafgifter og en masse andre afgifter, som jo også er skatter. Det undrer mig at erhvervslivet er så dumme at de ikke laver en samlet specifikation over alle de afgifter, moms, skatter som de afregner med det offentlige, så selv en SF’ kan lære lidt om skat (Enhedslisten tæller ikke, den flok tosser er helt uden for rækkevidde)
Dansk industri har før offentliggjort en beregning som siger at Danmark i 2030 vil mangle 30000 Veluddannede
vtu.dk/nyheder/nyheder-udefra/2010/adgangsbekendtgoerelse-boer-undersoeges/
Det er værd at bemærke at selv regeringens embedsmænd advarer regeringen om at den’s seneste udlændingestrammer-forslag risikerer at gøre det meget vanskeligt at tiltrække veluddannet arbejdskraft fra udlandet.
http://www.b.dk/politiko/embedsmaend-advarer-regeringen-i-hemmeligt-notat
Det kan ikke undre, at erhverslivet får indtryk af at regeringen skader rammebetingelserne for private virksomheder når den på den måde ignorerer erhverslivets nødråb
Det er bekymrende, hvem vil foreksempel investerer i et dyrt produktionsapparat i Danmark hvis man ikke kan regne med i årene fremover at få adgang til den uddannede arbejdskraft man har brug for til at betjene anlægget.
Værd at bemærke
Allerede idag svarer 20% af virksomhederne at det er en for dårligt uddannet dansk arbejdsstyrke som er grunden til at de placerer investeringerne i udlandet.
epn.dk/brancher/industri/article2385207.ece
Det er så også værd at bemærke:
Danmark er specielt dårlig til at tiltrække investeringer fra Kina hvorimod det går langt bedre for Sverige
politiken.dk/erhverv/ECE1215234/kinesiske-penge-gaar-uden-om-danmark/?cmpid=ni1063
Det er mit postulat at det i høj grad hænger sammen med Danmarks udlændingepolitik. Da få kinesere taler engelsk har kinesiske firmaer jo typisk brug for at man kan hyre veluddannede lokaler som både kan tale kinesisk og engelsk samt har en teknisk, kommerciel, eller juridisk eksamen, således at man i datterselskaber har folk der kan kommunikere med moderselskabet i kina.
Efter 10 år med VK-regeringen:
Iværksætter-generation tabes på gulvet!
http://www.erhvervsbladet.dk/ivaerksaetteri/ivaerksaetter-generation-tabes-paa-gulvet
Kom nu på banen, professor Peter Kurrild-Klitgaard!
Regeringen gør dog deres for at sikre sig at der ikke bliver etableret nye virksomheder i Danmark.
Det nye gebyr den har fundet på at indføre for at starte en virksomhed er næppe noget som fremmer lysten til at blive iværksætter
http://epn.dk/samfund/politik/article2386367.ece
“Forståeligt nok høster Venstre og Liberal Alliance tilsammen sympati fra cirka 75 pct. af erhvervslederne.”
Så er det da sørme’ godt du kun har een stemme pr. næse.
Man høster som man spørger.
Spørger man 786 “tilfældigt udvalgte” folkeskolelærere om hvem de mener bedst varetager DERES interesser – vil svaret nok være de Radikale eller S-SF.
Et overvældende flertal af befolkningen – på nær lige 786 “tilfældigt udvalgte” erhvervsledere – har fået mere end nok af den siddende liberalt-konservative, fremmedfjendske og ganske uduelige regering.
Intet – skriver INTET – lykkes for Løkke og hans kumpaner.
Besynderligt, at en person som Kurrild vælger at supporter så talentløse politikere som Løkke, Claus Hjort, Trolex, Peter Christensen-Sort, Inger 4-nye-love-om-ugen Støjberg, Kemiske Karen – som han velsagtens også supporterede “gåede” ministre som Søren Macho-Gade, Tina 15-plus-16 Nedergaard, og den totalt æreløse Birthe Rønn.
Det er dog en væsentlig pointe at Danmarks 15 største virksomheder advarer om at regeringens udlændingepolitik er til skade for dansk økonomi
http://politiken.dk/erhverv/ECE1233174/erhvervsliv-stop-negativ-udlaendingedebat/
Regeringen har så vist sig totalt tonedøv over for erhverslivets nødråb.
@ finn jørgensen, 2. april 2011 kl. 09:15
“Du optræder lige en kende for tit i avisernes klummer med dine evindelige kineserier.
Du er jo arbejdsløs person ,siden du har tid, til at sidde og skrive på alle tidspunkter af dagen.”
Hertil er blot at konstatere:
1) Hvem har udnævnte dig til overdommer i de kørende debatter i den danske presse?
2) At en person skriver på forskellige tider af døgnet, er vel ikke ensbetydende med, at vedkommende er “arbejdsløs”. Ikke alle har slaviske 8-16 jobs.
3) Og hvad om en debattør hist og her skulle være arbejdsløs? Der er ca. 230.000 af dem i DK. Har de ikke samme ret til at ytre sig?
4) Det er virkelig dårlig stil, at blive “personlig” overfor meddebattører på den måde du er.
5) Jeg er ikke enig med Gustav i alle hans meninger – men jeg vil sgu – frit efter Voltaire – slå et slag for hans ret til at give sig til kende i debatten som han har tid, meninger og lyst.
I politiske debatter er det generelt en fordel hvis modstanderen forsøger at komme med angreb på ens person fremfor på hvad man siger.
Det overbeviser ofte tvivlere om at der må være kød på ens faglige argumenter siden modstanderen ikke angriber argumenterne men i stedet forsøger at angribe modstanderen.
Jeg kan nævne at jeg har flere grunde til at investere tid i de her debatter.
1) Personlig branding over for potentielle arbejdsgivere. Kvaliteten, seriøsiteten og sobertheden i offentlig tilgængelige indlæg giver en konkurrence-fordel når en fremtidig arbejdsgiver googler en.
2) Jeg ville være interesseret en dag i at blive borgerlig minister eller folketingsmedlem. Det kræver at jeg får etableret mit navn i den offentlige debat, som en person der korrekt forudser problemerne og fremkommer med holdbare løsningsforslag.
Det er så ret nemt at se, at den stramme udlændingepolitik er blevet en tabersag for VK og at vælgerne vil dømme dem til opposition indtil de troværdigt kan opstille en politik samt opstille politikere som man kan tro på vil gøre Danmark til et attraktivt immigrationsland for veluddannede udlændinge.
Alt tyder på at det vil være en afgørende parameter ved afgørelse af regeringsmagten i de næste mange årtier, da dansk økonomi kommer til at lide under massiv mangel på veluddannet arbejdskraft.
Jeg kan så sige til borgerlige partier.
Hvis i vælger mig til at stå ved roret for det borgerlige Danmark, så kommer i til at tilbringe mindre tid i opposition, da jeg troværdigt kan fremlægge en politik der vil gøre Danmark til et attraktivt immigrationsland for veluddannet arbejdskraft. Det er trods alt langt mere troværdigt når jeg garanterer “nul samarbejde med DF” end når i snart i opposition bliver nød til at komme med de samme garantier i håb om at genvinde de borgerlige vælgeres tillid.
Kommunistisk tænkning, politik og lovgivning vinder mere og mere frem i vores land. Som Klitgaards artikel antyder.
Nu véd de fleste at kommunisme er noget frygteligt noget. Så man forklæder den på alle mulige måder, som radikal humanisme, som socialistisk solidaritet med de svage, som global næstekærlighed osv.
Men strømmen går i den røde retning. Vi er nogle som er bekymrede over udviklingen. Fordi vi forudsér at det kan ende med Danmarks ødelæggelse. Vi har allerede observeret mange landsskadelige og menneskefjendske virkninger af den røde/radikale politik. Man kan læse videre på JPs blogs eller Blog TV2.dk f.jensenh
OVENSTÅENDE indlæg skal dog ikke forstås sådan at vi bakker op om vko-regeringen selvom vi gerne ville. Men den er så håbløs og uduelig, at det er umuligt at bakke den op.
Det kommende valg bliver et valg mellem slem tandpine og kraftig kvalme.
Det er sjovt nok, at i bliver ved med at kritisere Sf og Socialdemokratiet for det ene og andet.
Hvem er det der har siddet 10 år ved magten og har ført en uansvarlig økonomisk politik med Aktiveringscirkus,Paveskrankere,Konsulentbistand i lange baner, og en offentlig sektor som at der er eksploderet!…
JA, gæt engang hvem det er!
Gustav Uffe Nymand : Jeg er helt med på din kritik af VK for udlændingepolitikken. Jeg har selv venner i din situation. Men det er jo ikke et område hvor S-SF vil føre en anden politik – de vil jo videreføre VK’s politik. Så jeg kan ikke se hvordan du kan se det område som et argument for at stemme for en socialistisk politik. Stem dog på LA. De vil noget andet, og noget som passer ind i et internationalt samfund. Medmindre, naturligvis, du er socialist. Men så er det jo et andet “argument”, der jo ikke er erhverslivsvenligt.
Casper HejHej : At regeringen har gjort det elendigt er sgu da ikke et argument for at stemme på nogle fjolser, der ikke har sagt andet end skadelige ting for vækst og Danmark’s fremtid. Nationalsocialisterne har HELLER ikke haft magten de sidste 10 år – betyder det, at de vil gøre et bedre stykke arbejde end regeringen bare fordi de er “nogle andre” end regeringen?
Du bliver nødt til at fortælle os hvad det er der er BEDRE ved S-SF’s politik der gør, at det er dem vi skal stemme på. At modstanderen (regeringen) har gjort det elendigt er ikke et argument.
Socialistisk Erhvervsparti! målet er mere skat.
SFs nye stil er! at lægge sig i Dansk Folkeparti´s
kørebane, den national socialistisk erhvervspolitik
at øge virksomhedbeskatning, og specielt overfor
mutinationale selskaber,og her er SF og DF enige.
Kent
Jeg havde i lang tid planer om at stemme LA, faktisk overvejede jeg om jeg skulle forsøge at blive opstillingsberettiget for dem, men de begik adskillige dødssynder i sidste halvdel af 2010
1) De accepterede regeringens forslag til point-system, som gør det yderligere besværligt, dyrt og tidskrævende for veluddannede udlændinge at etablere sig i Danmark. Et point-system kunne have været fornuftigt hvis man havde flere forskellige ansøgningsveje til familiesammenføring på samme måde som man har kvote 1 og kvote 2 til universiteterne. Den ene ansøgningsvej kunne så være et point-system og hvis man havde nok point så var der ret til familiesammenføring uden yderligere krav eller udgifter til depositum, men det er jo ikke tilfældet i regeringens politik. Der er det bare yderligere krav til papirer som skal legaliseres og have diverse officielle stempler. Hvem gider dog ofre alt den tid og alle de penge for at få lov til at bo i Danmark med verdens højeste skatter og en racistisk befolkning der ikke vil inkludere ens ægtefælle i forsikringsordningerne som kompensation for den skat man betaler.
2) Diskussion med LA hvor stor skatterabat udlændinge skal have som kompensation for at de ifølge LA’s forslag selv skal betale for sundhedsforsikring i de første år i Danmark. LA har lovet / tilbudt at så vil udlændinge blive fritaget for sundhedsbidraget (8%-point). Det har jeg afvist som utilstrækkeligt medmindre den danske ægtefælle også kan gøre glæde af det. Årsagen er at hvis et veluddannet dansk-udenlandsk ægtepar flytter til Danmark, så vil der være en del tilfælde hvor børnene og moderen har det udenlandske statsborgerskab. Moderen må formodes at skulle bruge det første års tid på at lære sproget. Den danske ægtefælle må formodes at have et godt job og betale formuer i skat for at andres børn og andres ægtefæller er dækket af sundhedsforsikring, men selv skal han betale af egen lomme for sundhedsforsikring til egne børn og ægtefælle. Det er i sagens natur ikke acceptabelt, så LA skal hoste op med en større skatterabat.
Under alle omstændigheder. Glem ikke at den internationale konkurrence om at tiltrække veluddannet udlændinge er stærkt stigende, da de er nettobidragsydere til de samfund de bor i.
Jeg er selvfølgelig enig i at et valg imellem VKO og SSF er et valg imellem pest eller kolera, men for det første er VKO skyld i at jeg har været nød til at emigrere og for det andet er de radikale mere økonomisk ansvarlige end VKO, så hvis bare de radikale bliver tungen på vægtskålen, så skal det nok gå.
De danske politikere har et problem. Arbejdsstyrkens andel af befolkningen er faldende og befolkningens uddannelsesniveau bliver relativt dårligere i forhold til udlandet. Det gør at det for de næste mange årtier bliver et overlevelses-kriterie for dansk økonomi at man gør Danmark til et attraktivt immigrationsland for veluddannede udlændinge og man må sige, VKO har givet Danmark et katastrofalt udgangspunkt.
Det er så værd at huske at det faktisk er de gamle danskere der udgør belastningen af sundhedssektoren og at det er dem som bruger langt flere offentlige sundhedskroner end de selv har bidraget med.
http://jp.dk/indland/article2345981.ece
Så problemet er ældrebyrden. Det er ikke den vandrende arbejdskraft.
Regeringens forslag går så ud på at chikanere den vandrende arbejdskraft, som er den samfundsgruppe der har allermindst brug for et skattefinancieret hospitalsvæsen og som ville have størst fordel af at totalafskaffe det skattefinancierede hospitalssystem og erstatte det med egenbetaling for samtlige borgere i Danmark.
Det er klart at det ikke er attraktivt for veluddannede udlændinge at bosætte sig i Danmark når beskeden er:
Verdens højeste skat for at den danske ældrebyrde bestående af luksus-pensionister der fik efterløn skal have offentlig betalt hospitalsdækning, men hvis den veluddannede vandrende arbejdskraft selv bliver syg, så må den selv betale.
Hvor mange intelligente og veluddannede udlændinge og dansk-udenlandske ægtepar regner regeringen med kunne overbevise om at det er en god deal?
Hvis den selv tror på, at der er nogen som vil acceptere den deal, så er det tydeligt, at regeringens ministre må være for dårligt uddannet, da de tydeligvis ikke har forstand på nationaløkonomi.
Utroligt
Hver dag sit nye forslag fra DF til at skræmme veluddannede udlændinge bort fra Danmark
Hvis regeringen bekymrede sig for Danmarks økonomi ville den skynde sig at sende et minister tæskehold til at sætte DF på plads
http://www.b.dk/politiko/df-vil-have-udlaendinge-i-dna-register
Hvad er det som Danmark tilbyder veluddannede udlændinge som tak for verdens højeste skat
1) Massiv chikane fra udlændingestyrelsen hvis man gerne vil bo sammen med sin familie eller have besøg af venner eller familie
2) At man kan glæde sig over at betale verdens højeste skat for at de luddovne racistiske danskere kan få efterløn og hospitalsbehandling, men hvis man selv bliver syg må man selv betale og efterløn kan man i sagens natur ikke bruge til noget, da det jo kræver at man har været tilknyttet det danske arbejdsmarked i stedet for i noget af sit liv at have tilknyttet det udenlandske arbejdsmarked
3) Ens DNA kan blive registreret i et register, da politikerne jo må formode at enhver udlænding der er tåbelig nok til at bosætte sig i det samme land som de racistiske danske apartheid-tilhængere må være kommet på grund af kriminelle planer
At dømme efter diverse kommentarer synes graden af venstreorienterethed at være omvendt proportional med intelligensniveau; men minder mig om, da jeg var dreng, fik jeg at vide, at hvem som helst kunne blive Statsminister. Jeg begynder at tro på det.
Vil man have de brede massers sympati, må man fortælle dem de dummeste og mest naive ting – det giver åbenbart pote!!!
Det giver ligeledes en vis glæde at forære andre menneskers penge væk. Det er det, der får mange så mange venstreorienterede ind i politik, så der er noget at glæde sig til!
Vel Danmark har før overlevet dette; men da var danskerne lidt mere stolte og ville klare sig selv og ikke mindst – bedre uddannede.
Nu vil vi nok få at se et bureaukrati/folketing, hvor ethvert venstrefløjmedlem vil stige til sit inkompetenceniveau.
Det er værd at overveje
1) Under VKO har stigningstakten i de offentlige udgifter været væsentlige højere end under Nyrup-regering
2) Nyrup-regeringen var i stand til at gennemføre væsentlige flere nødvendige samfundsreformer end VKO
Værd at huske
a) Nyrup gennemførte en skattereform der havde som formål at flytte skat på arbejde til immobile emner. I forbindelse med den reform inkluderede han dynamiske effekter på 5 milliarder DKK pr år som følge af en sænkning af marginalskatten
b) Der blev gennemført en efterlønsreform som havde til formål at gøre det mindre attraktivt at vælge tidlig pension på samfundets regning
c) Der blev gennemført dagpenge-reformer der havde som formål at gøre det mere attraktivt at få unge til at vælge arbejde / uddannelse i stedet for passiv forsørgelse
Summen af 1 +2
VKO er en total-fiasko sammenlignet med Nyrup når man som mig betragter det fra et ultraliberalistisk udgangspunkt
Man må spørge sig; Er Danmark til for ehvervslivet? Eller er ehvervslivet til for Danmark? Eller skal ehvervslivet og Danmark leve i symbiøse?
Det virker som om de fleste ehrvervsledere, finder det politisk ukurrekt, at de skal betale skat på sine fortjænester, og derfor gør alt for at slippe betale skat. Grådigheden hos disse mennesker bliver større og større, og solidariteten med Danmark mindre og mindre. De flytter jo produktion og kapital, derhen hvor deres (ikke Danmarks)interesser er størst.
Danmark har brug for et erhversliv
Dansk Erhversliv har ikke brug for Danmark
Enten tilbyder Danmark attraktive rammevilkår for erhverslivet eller også emigrere Dansk erhversliv
Gustav Uffe Nymand : Jamen jeg skal ikke forsvare regeringens udlændingepolitik. Jeg er sådan set ligeså rystet og forarget over den herskende bonderøvstankegang.
LA har i alt hvad jeg har hørt kritiseret alle disse “pointsystem”. Og LA er vidst de eneste der overhovedet taler om skattefritagelse for udlændinge.
De radikale kan jeg sådan set godt følge dig i at du ser positivt på. Men de udtrykker sig jo som garant for socialistisk S-SF politik (en katastrofe for dansk økonomi). Endvidere har de ikke selv nogen udlændingepolitik : De er bare imod alle andres udlændingepolitik. LA’s udlændingepolitik – at alle er velkomne hvis de kan klare sig selv – er da det eneste reele bud på en politik der er brug for for Danmark i denne globale verden.
Kort sagt : Hvordan skulle det være bedre med S-SF politik på udlændingeområdet? Med S-SF er der een ting der er helt sikkert : Bevarelse af efterløn og sociale ordninger til alle, og udbyggelse af “den rådne banan”. Det er ligepræcist disse “luddovne racistiske danskere på efterløn” du snakker om som S-SF arbejder for! S-SF er da bedøvende ligeglade med internationale folk i din situation! Jeg synes du er naiv hvis du tror noget andet.
Personligt har jeg jo valgt den løsning der hedder at stemme med fødderne da jeg ikke tror på at oppositionen er bedre
Der er meget bedre i det borgerlige Sverige
1) Anstændig udlændinge-politik
2) Borgerlig regering som har styr på statsfinanserne og har sikret et godt langsigtet vækstpotentiale for samfundsøkonomien
Gustav Uffe Nymand : Nåh ja, men det valg kan jeg udemærket forstå. Skidt for Danmark, men det kan du jo lissom ikke bruge til noget.
Jeg er dog sikker på at Danmark snart kommer på andre tanker
Allerede i 2015 rammes det strukturelle loft for BNP med de aktuelle vækstprognoser, så derfra og så langt øjet rækker kommer det til at handle om
Hvordan skal man øge mængden af veluddannet arbejdskraft der er tilrådighed for det danske arbejdsmarked
At gøre som VKO og fravælge veluddannede udlændinge og globalt orienterede veluddannede danskere øger unægteligt presset for
1) At få danskere til at blive bedre uddannet
2) At få danskere til at arbejde mere pr år
3) At få danskere til at gå senere på pension
Punkt 1 til 3 er selvfølgelig nødvendigt uanset om man har tænkt sig at lokke veluddannede danskere til landet, men presset for sådanne reformer er alt andet lige større når man chikanerer veluddannede udlændinge og veluddannede globalt orienterede danskere til at vælge udlandet fremfor Danmark.
Kildehenvisning til udvikling i strukturel BNP
Side 81 kapitel 1 i følgende rapport fra det Økonomiske Råd
http://www.dors.dk/graphics/Synkron-Library/Publikationer/Rapporter/Efter%E5r%202010/Trykt%20rapport/kapI%20ny.pdf
Godt nok lytter regeringen ikke til nationaløkonomer, men det ændre ikke på at beregningen er korrekt og at Titanic-Danmark har kursen mod isbjerget af statsgæld, ældrebyrde og ophør af nordsøolien
Gustav Uffe Nymand : Jamen jeg er sådan set enig i din analyse – du er måske en smule mere optimistisk end mig – jeg frygter alvorligt for hvor meget den sandsynlige socialistiske regering kan smadre landet i mellemtiden.
I betragtning af at 80% af den danske befolkning tror at Danmark er rigere end Danmark er, så er det usandsynligt at danskerne vil vælge en regering (uanset blå eller rød blok) som i tide vil lave de nødvendige reformer for at sikre et langtidsholdbart financieringsgrundlag for velfærdsstaten
epn.dk/okonomi2/dk/article2345216.ece
Udgangspunktet nu er faktisk langt værre end velfærdskommissionen beskrev i deres 2005 rapporter
Velfærdskommissionens økonomi-professorer har skrevet følgende artikel hvor de dokumenterer at det står langt værre til med Danmarks fremtidsudsigter end som de troede dengang i 2005
politiken.dk/debat/analyse/ECE1227310/arbejdsstyrken-bliver-ikke-stoerre/
Det er så medvirkende til at det er en supergod ide at emigrere, da det som ung og veluddannet ikke kommer til at være sjovt at bo i fattig-Danmark i årtierne fremover.
Eneste håb er så, at de radikale har mere forstand på nationaløkonomi end S,SF,V og K
Personligt har jeg dog vurderet at det er mere hensigtsmæssigt og sikkert at bringe mig selv i sikkerhed i udlandet.
SF og deres sandhedssky formand kan jeg bedst sammenligne med mine meget tidlige forsøg med nærkontakt med det modsatte køn, -når det glippede! Der var et meget klart udtryk for det: Narre…..!
Efterfølgende gik det så ganske meget bedre. Uhm.
Med SF er det gået lige modsat! Stalins planøkonomi ser vi ganske resultaterne af. Det stakkels folk kæmper endnu! Det er helt enkelt det SF stiler mod at vi skal gennemleve.
Ærlig prostitution er at foretrække.
@Ole Juul
Mener du at et stalinistisk styre er OK, så længe det kalder sig “borgerligt-liberalt”, som VKO, men er ikke OK, når det kalder sig S&SF? Eller hvad mener du når du refererer til det stalinistiske styre som det stakkels folk (vi?) stadig kæmper med?
Jeg synes at den gode professor burde have bidt mærke i at næsten lige så mange “erhvervsledere” hepper på Liberal Aliance !!
Man kan så spørge sig selv om hvor gennemtænkt deres svar har været.
Man aner en vis panik før lukketid i PKKs blog, og når man er i panik må man åbenbart gerne omgås sandheden lidt lemfældigt. Jeg vil blot nøjes med at konstatere at erhvervsrettet politik skal man ikke vente sig af den nuværende regering: kvaliteten af de danske uddannelser forringes, skat på internet mm. indføres og på det seneste skal iværksættere og små erhvervsdrivende også rammes. Det kan vel næppe blive værre og det er svært at skjule.
Umiddelbart er Titanic-Danmark et sigende udtryk for den økonomiske situation i Danmark. Jeg er bange for, at S og SF vil gøre hullet større i stedet for at lappe det. Vi har en alt for stor offentlig sektor og alt for stort offentligt forbrug. Hver gang man gør tiltag til at spare på de offentlige udgifter, vil især kommunerne skære ned på servicen istedet for at fyre nogle af alle de uproduktive akademikere. Vi har mistet 170.000 private jobs og fået 30.000 offentlig ansatte. Hvis den udvikling fortsætter ender vi som den gamle østblok. VK-regeringens offentlige udgiftsforhøjelse siden Nyrup-regeringen på 74 mia.kr kunne faktisk dække hullet i statskassen. Problemet er, at hvis vi skal have vækst og et velfærdssamfund, kan alle ikke være offentlig ansatte. En hurtig beregning siger mig, at 1,7 mio. privat ansatte skal skaffe skatteindtægter til 3,8 mio. danskere, og det er uholdbart på langt sigt. Så der venter noget af en opgave for politikerne uanset partifarve, så held og lykke med næste valg..
Kommunistisk og radikal politik har allerede påført danskerne utallige ulykker. Har vi ikke snart fået nok?
Samtlige partier rummer politikere som er halvrøde betonhoveder der tænker elitært og totalitært, eller som er skabs-radikale. De er ikke helt lige så slemme som fuldblods-kommunister, men ikke desto mindre undergraver de samfundet og fører Danmark mod elendige tilstande, hvor hundredtusindvis af danskere vil få deres liv mere eller mindre ødelagt.
Hvem er det som betaler for politikernes dumheder og svigt? Ja, det er jo menigmand, alle de almindelige mennesker, alle de utallige familier der ikke er en del af den privilligerede politiske “elite” hvor man kan skovle penge ind og leve i luksus, uden at yde noget til samfundet.
Det demokrati vi har, trænger til en modernisering og genopbygning, for i dag er det et folke-styre uden folket. Et styre som er arrogant, rødt og in-kompetent. Et ægte, direkte demokrati hvor valgperioden er to år og ikke fire år, er hvad vi har brug for.
Og så skal vi ud af EU og tilbage til EF. Grænsebevogtningen skal genoptages, og indvandringen skal stoppes.
Læs videre om græsrodsbevægelsen der vil forsvare danskernes værdier og fremtid på JPs blogs, eller under Blog TV2.dk f.jensenh
Til jer der siger at fremmedfjendskehed er problemet for at tiltrække udenlandske forskere, har i virkeligt glemt at forskerordningen blev flittigt brugt under SR regeringen, til at få forskere her til landet, igen hvor næsten alle af dem rejste igen efter de 3 år som ordningen dækker over.
Hvor ved jeg det fra, jo jeg kom selv hjem til Danmark i 1996, efter mange år i udlandet, og havde muligheden for at komme på ordningen, men fra valgte den fordi det var tvetydigt om man risikerede efter de 3 år at skulle betale den skat man havde sparet tilbage, hvis man valgte at blive.
Så selv med en Invandringsvenlig regering, som man jo må sige SR var, kan Danmark ikke tiltrække udenlandske forskere.
Det efterlader så 2 muligheder.
1. Danmark ikke har noget “forskning” at tilbyde fordi vi er for små..
Eller
2. Danmarks skatter og afgifter jager disse folk væk.
Jeg tror reelt ikke på 1. (eller retter jeg håber ikke det er tilfældet, fordi så kan vi lige så godt finde tin koppet frem for at blive tiggere).
Kære Berlingske (undskyld, “b”),
det er pinligt, når en ekspert glemmer at korrigere sine illustrationer for bias.
Når en professor i denne artikel “glemmer” at kommentere, hvordan de samme adspurgte erhvervsledere ville svare, på spørgsmålet: “Hvilket parti ville du personligt stemme på”, er der kun 2 mulige forklaringer: En – for en professor – uhyre pinlig forglemmelse, eller en bevidst beslutning.
Selvfølgelig er der ikke peer-review af avisartikler, men en eller anden form for review er der da (der er vist noget, der hedder en redaktør ikke?).
Når artiklen alligevel bringes som ovenfor i avisen, er det så mest pinligt for professoren eller avisen?
@T. Hansen:
For at tage det sidste først (“Selvfølgelig er der ikke peer-review af avisartikler, men en eller anden form for review er der da (der er vist noget, der hedder en redaktør ikke?)”): Svaret er nej. Dette er en blog-post, ikke en avisartikel, og slet ikke et forskningsarbejde. Blog-poster redigeres ikke af avisen.
Dernæst: “det er pinligt, når en ekspert glemmer at korrigere sine illustrationer for bias.”
Jeg har hverken glemt det eller noget andet. Dette er hentet direkte fra den for Dagbladet Børsen foretagne meningsmåling. Jeg har ikke adgang til de underliggende data, og ville næppe heller kunne få det, hvis jeg ønskede det.
“Når en professor i denne artikel “glemmer” at kommentere, hvordan de samme adspurgte erhvervsledere ville svare, på spørgsmålet: “Hvilket parti ville du personligt stemme på”, er der kun 2 mulige forklaringer: En – for en professor – uhyre pinlig forglemmelse, eller en bevidst beslutning.”"
Eller den ovenfor givende. Men selve påstanden er iøvrigt meningsløst nonsens. At korrigere statistisk for et eller flere andre forhold gøres for at sikre, at den observerede korrelation/påståede kausalitet ikke er spuriøs–at den ikke skyldes noget helt tredje. Men dette er en simpel meningsmåling og ikke en testning af en hypotetisk kausalsammenhæng. Hvad ville en kontrol for partiobservans bibringe os af viden, der ville ændre på den observerede fordeling? Intet.
Bemærk hvor latterligt det hele er i Rohdes tilståelsessag og bondeanger. Rohde siger, at Venstre ikke fik sin politik igennem på grund af Konservative. Men Konservative siger præcis det samme, at de ikke fik deres politik igennem på grund af Venstre. Altså, hverken V eller K fik sin politik igennem.
Fik DF sin politik igennem? Nej, fordi EU-lovgivningen og FN-konventionerne ophæver den danske lovgivning på disse områder.
Rohde slutter med at sige, at Venstre sørgede for, at DF ikke fik indført burkaforbudet. Jamen, ingen går med burka i Danmark. Det svarer til at lovgive, at ingen dansker må rejse til månen. Men ingen dansker rejser til månen, så det er bare et luftslag!
Rohde siger i virkeligheden, at Venstre var garanten for, at DF ikke fik et luftforslag indført.
Ti spildte år med VK-regeringen. Et tabt årti. En vækst på niveau med Zimbabwe, mens Sverige og Tyskland buldrer derudaf, det er prisen når man fokuserer på luftforslag.
Nu går snakken i VKO om DNA-prøver. Hvorfor gider VK-regeringen ikke tage dansk økonomi en smule alvorligt?
http://www.bt.dk/politik/jens-rohde-fortryder-politikken-under-fogh
Nåh, så der er overhovedet ikke nogen form for review af indlægget. Ja så undskylder naturligvis. “I stand corrected”.
Nåh, så professoren kan altså udelukke, at en erhversleders personlige politiske overbevisning påvirker hendes/hans vurdering af specifikke partiers politik. Imponerende.
Så er jeg nok dum, når jeg ikke kan finde objektivt belæg for professorens påstand: “Forståeligt nok høster Venstre og Liberal Alliance tilsammen sympati fra cirka 75 pct. af erhvervslederne.” i indlægget (som jo altså åbenbart ikke er en artikel, og ikke på nogen måde er reviewet).
Jeg undskylder mange gange at have at skrevet nonsens i professorens blog. Det skal ladrig ske igen.
@T. Hansen: “Nåh, så professoren kan altså udelukke, at en erhversleders personlige politiske overbevisning påvirker hendes/hans vurdering af specifikke partiers politik.”
Naturligvis kan der være en påvirkning fra en persons partisympati til en persons vurdering af partiers politik. Ligesom det modsatte kan være tilfældet. Eller ingen af delene. Men pointen er, at der her ikke er tale om en undersøgelse af, hvad der forårsager de pågældende holdninger, men af hvorledes holdningerne fordeler sig. På den måde adskiller Børsens Green-måling sig ikke fra de sædvanlige meningsmålinger for befolkningen som helhed–her er der også meget, der kan tænkes at påvirke holdningerne (ideologi, alder, køn, o.s.v.), men det er i disse sjældent formålet at afdække dét, så meget som det er at tegne et billede af styrken af de enkelte holdninger. Jeg går ud fra, at noget lignende har været tilfældet med denne måling–som under alle omstændigheder er interessant, fordi den dels afslører en ekstrem svækkelse af K blandt erhvervslederne og dels at myten om, at S/SF nyder stor opbakning i erhvervslivet vises at være, ja, en myte.
Jeg spørger ydmygt igen:
Er erhvervslederne overhovedet kompetente til at besvare spørgsmålet:
http://peterkurrild.blogs.berlingske.dk/2011/04/01/socialistisk-erhvervsparti/#comment-270
Hvad mener professoren om regulering af finansmarkederne.
Det er ikke overraskende, at erhvervslederne peger på et borgerligt parti.
Det interessante er, hvilket borgerligt parti erhvervslederne bedømmer vil varetage erhvervslivets interessser bedst.
T. Hansens spørgsmål var muligvis videnskabeligt ukorrekt, men udfra en praktisk anskuelse ikke desto mere interessant.
Hvis erhvervslederne svarer Liberal Alliance svarer de udfra deres personlige økonomiske interesser, men hvis de svarer de borgerlige partier der går ind for regulering, svarer de udfra erhvervslivets og samfundets interesser. Med mindre naturligvis, at de er ansat i finansindustrien som ser ud til i stigende omfang at være en konkurrent til det øvrige erhverv.
Efter 10 år med VK-regeringen, og et tabt årti:
“Ingen vil nogensinde forstå, hvorfor det skulle tage de borgerlige partier næsten ti år, før der blev iværksat oplagte initiativer over for unge ledige.”
http://www.politiken.dk/debat/ledere/ECE1246530/unge-uden-uddannelse-koster-mere-end-aeldre/
Skriv en kommentar