Sohn, socialisme og sort snak
65 kommentarerSocialistisk Folkepartis Ole Sohn er et dyr med flere liv end en kat og belagt med mere teflon end en stegepande. Alligevel er der vist grænser for, hvor mange gange en top-politiker, der aspirerer til at komme til at lede statens økonomi, kan slippe af sted med at tale sort.
I denne uge kunne man således i Information læse et interview med Sohn, som tager afsæt i nylige beregninger, der viser, at S-SF økonomiske plan i virkeligheden vil føre til større ulighed, når denne måles som spredningen i indkomster. Planen omfatter nemlig et element om, at overførselsindkomster ikke længere skal automatisk reguleres op i takt med lønmodtagernes lønstigninger. Overførselsindkomsterne vil altså fortsat stige, bare ikke så hurtigt som andres lønninger.
For mange, ikke mindst liberale og konservative, burde den slags ret beset ikke give anledning til hævede øjenbryn. De ser ingen logik i, at dét, at én lønmodtager bliver belønnet, automatisk skal føre til tilsvarende stigende bistandshjælp til en anden person.
De fleste, der har studeret emnet, ved også, at det at fokusere på matematiske mål for ”ulighed” i virkeligheden intet siger om, hvor godt eller skidt folk har det, og i særdeleshed intet fortæller om fattigdom. Bruger man indkomstspredning og sætter man lighedstegn mellem det og ”fattigdom”—som venstrefløjen så gerne vil—betyder det reelt, at hvis alle danskeres levestandard blev fordoblet i løbet af en periode, ville ”fattigdommen” være uændret. Og hvis alles levestandard steg, men højindkomstgruppers steg mere end andres, ville ”fattigdommen” stige—selvom alle altså havde fået det bedre. At bruge indkomstulighed som mål for fattigdom er derfor både meningsløst og skadeligt for fokus, hvis formålet er at forbedre forholdene for de dårligt stillede. Det er ikke et videnskabeligt mål eller et objektivt begreb men alene et ideologisk redskab, der praktisk kan hives op af tasken til at slå modstandere i hovedet med og udstille dem som hjerteløse.
Netop derfor er det så interessant at læse interviewet med Sohn—der taler i tunger alt imens han opfører sig som en frø på en varmeplade. For Sohn er fanget mellem Skylla og Karybdis. Mellem det irriterende faktum, at hans egen plan vil øge den fordelingsmæssige ulighed, og så det forhold at han omvendt næppe vil skræmme vælgere og erhvervsliv væk.Men fanget i en sådan intellektuel krydsild, bliver Sohns socialisme til sort snak. Når hans gamle partifæller i Enhedslisten klandrer S-SF for, at planen vil føre til mere ulighed, svarer han, at det en ”falsk måde at stille det op på” og afviser uligheds-matematikken med argumenter, der minder om dem brugt her, og som tidligere er fremført af Søren Pind, Eva Kjer Hansen, De Konservative, Liberal Alliance og CEPOS: ”Jeg har ikke noget imod, at folk tjener penge – og at nogen tjener mere end andre. Det gør, at de også bidrager noget mere til statskassen.”Det er ellers ikke så længe siden, at Sohn i et andet interview netop sådanne argumenter som ”I bedste fald er det udtryk for uvidenhed. I værste fald er det nogle meget kyniske synspunkter”.
Men når Informations journalist så konfronterer Sohn med dét, svarer han, at en rød regering bestemt vil mindske uligheden, ligesom han i et debatindlæg siger ”nej, en ny regering øger selvfølgelig ikke uligheden i Danmark”. For lige at dække sig ind hos alle, får Sohn for en sikkerheds skyld sat lighedstegn mellem ”ulighed” og fattigdom, selvom han sekundet før har sagt, at det kan man ikke: ”Vi vil også mindske uligheden – eller snarere fattigdommen. Det er ikke godt for et samfund, at der er for stor forskel mellem høj og lav”.Adspurgt direkte om den fhv. formand for Danmarks Kommunistiske Parti så dermed har opgivet Marxismens klassekamp, giver Sohn dette ”Goddag Mand Økseskaft”-svar:
”Tilværelsen er jo dynamisk. Den forandrer sig – og det gør den uanset, om man står på sidelinjen eller er med i maskinrummet. Jeg tror, at man har størst mulighed for at påvirke disse forandringer, hvis man befinder sig i maskinrummet.”
På den måde er der hos Ole Sohn og S-SF’s plan lidt for alle. Hvis man mener, at et virkelighedsfjernt, rent matematisk ulighedsmål er en god ting, kan man trygt stemme på rød blok—og hvis man ikke mener det, kan man trygt gøre det samme. I begge tilfælde får man katten i sækken.
Måske Ole Sohn i virkeligheden stadig er marxist—måske kun lidt Marxist-Leninist, men en hel del Groucho Marxist. Den store amerikanske komiker sagde som bekendt: ”Disse er mine principper, og hvis De ikke kan lide dem … så har jeg også nogle andre”.
65 kommentarer RSS feed
Jeg er stort set aldrig enig med Kurrild-Klitgaard – men her har han ret i sin observation af Sohns ligged med LA, CEPOS og regeringen – som alle mener at fattige da ikke bliver fattigere bare fordi alle andre får flere penge.
At det er noget fordrukkent sludder fra både La, CEPOS og Sohns side er så noget helt andet.
[...] Sohn, socialisme og sort snak — Magt og Marked, » Sohn, socialisme og sort snak – blogs.berlingsk… peterkurrild.blogs.berlingske.dk/2011/02/09/sohn-socialisme-og-sort-snak/ – view page – cached Nyheder og journalistik 24 timer i d?gnet p? Danmarks bedste nyhedssite. Artikler fra indland, udland, K?benhavn, sporten, Folketinget, anmeldelser af b?ger, film restauranter og meget mere. [...]
@ Bjarne t, 9. februar 2011 kl. 12:13
Så for hver dansker der flytter til Afrika for at hjælpe de lokale, bliver afrikanerne fattigere, grundet danskernes medbragte rigdom?
Jeg må hellere e-mail’e min kusine og fortælle hende om den bjørnetjeneste hun gør befolkningen. Jeg er sikker på hun springer på det første fly hjem.
Altid værd at lytte, når en politiserende dr. polit. udbreder sig om økonomi i dagspressen. Så kan man jo også lige få ordnet sit våbenskjold i samme ombæring
Bjarne t, vel sagtens Thyregod fra Enhedslistens revolutionære tropper fra Amager: At du har problemer med basal logik er sagen uvedkommende. Hvis alle mennesker i Somalia får 100 kcal om dagen i form af en klat grød, er der i følge din definition ingen fattigdom. Hvis der findes én familie i Monaco der ikke har råd til Mercedes nummer to, findes der, igen jf. socialismens tåbelige verdenssyn, fattigdom. Har du fanget den nu?
JA – der tales skrives – om Danmarks Økonomi -
MEEEEN – hvem kan tage OLE SOHN seriøst-han er naturligvis
undskyldt – Jord & Betonarbejderen – har ikke begreb skabt om Statens Økonomi – bør være henrykt over han har et Forlag – hvor han kan udgive sine bøger – med fornægtelse af sin kommunistiske fortid.
Lige så dumt når Sass Larsen udtaler “Konen længere ned ad gaden – bliver ikke fattigere – fordi mit hus stiger i vurderingen” – det komiske er manden bor i en mindre lejlighed i Køge.
Selvom du vist ikke er ude efter en faglig debat om økonomiske begreber Klitgaard er kritikken naturligvis korrekt.
Men det er også korrekt at der i rets- og velfærdssamfund er en trickle-down-effekt. Dette betyder at når den ulighed som du korrekt påpeger stiger til et vist niveau, vil der ske en korrektion. Vi så i 2001 hvordan Nyrup Rasmussen tabte magten fordi han ikke så det.
Men jeg synes du hellere skulle have brugt din energi på at forklare noget om de tanker som gøres internationalt for at tage højde for bl.a. den problemsstilling du anfører. Det er når alt kommer alt ikke et dansk fænomen.
Elsker dine klummer! Bliv endelig ved med det gode arbejde!
Analysen er for så vidt korrekt. Problemet er, at det næste valg ikke afgøres af fornuft, men af følelser.
Rød Blok ser du til at have stor succes med at sælge sig selv på følelser og fornemmelser, mens Blå Blok tror at folk stemmer efter fornuft.
Rød Blok fører i meningsmålingerne, fordi folk ikke gider fnidrede detaljer omkring efterløn, globalisering, euroland-integration, indvandrede udlændinge osv, men mere vil stemme følelsesladet ud fra en diffus fornemmelse af at Rød Blok ikke vil indføre så gennemgribende stramninger som Blå Blok, ligesom vælgerkorpset generelt har en fornemmelse af at Rød Blok er bedre til at sørge for at smerten bliver jævnere fordelt, dvs at den enkelte vælger vil opleve at han/hun ikke skal bære så tung en byrde som hvis Blå Blok vinder valget.
Det er jo egentligt usolidarisk, så det basker: At bilde folk ind, at “andre” vil bære en større del af den byrde, som den enkelte er stillet i udsigt. Sammenhold, solidaritet, Enighed Gør Stærk? Glem det; det var i gamle dage!
Derfor bør Blå Blok komme længere frem i bussen med at sælge budskabet om at Rød Bloks løfter er tom luft og blot vil føre til at det kommer til at gøre endnu mere ondt året efter; at følelsen af at Rød Blok er mere ‘menneskelige’ og vil ‘tage mere hensyn til den enkelte’ er og bliver en illusion under presset fra de økonomiske realiteter.
Visdom fra Ole Sohn:
*At hvis man går fra højkonjunktur til lavkonjunktur, så øges ligheden, fordi der er flere, der bliver arbejdsløse.*
Christian Lehmann: SF er ikke gået på kompromis i kampen mod ulighed (Information, 6.2.2011).
Det må være et godt emne til en valgplakat.
Sohns system er som i Kina, alle faar lidt af kagen; – den rige bliver dog rigere – den fattig mere fattig – for gabet imellem dem vokser vildt….
En tikkende bombe….alt imens landet oekonomisk falder fra hinanden….
”Jeg har ikke noget imod, at folk tjener penge – og at nogen tjener mere end andre. Det gør, at de også bidrager noget mere til statskassen….”
Det lyder da ganske borgerligt.
Når pøbelen beder om mere i løn,
siger borgerskabet nej, med henvisning til konkurrence-evnen.
Når borgerskabet samtidig tildeler sig selv meget mere i løn, sker det spøjst nok også med henvisning til konkurrencedygtighed.
Ole Sohn er det største bluff-nummer i de sidste 50-års politik. TÆNK, tænk, tænk at der er danskere (nok mest unge) der tror på ham. Tror at han vil os det godt, tror at han kan gøre en forskel, sammen med Søvndal, Helle og Vestager (+ de autonome). Jamen, jamen det hele må jo hænge sammen med at unge danskere er bare SÅ indoktrinerede i skole, TV, radio m.m. så man må sige at 68-erne har “gjort deres job”! Trist, men OK, jeg personligt tror at danskerne vågner, når de kommer “ind bag tæppet” og skal sætte deres kryds. DER tør de være sig selv, TØR at krydse på DF – som de jo ellers udadtil næsten er nødt til at sige at de bestemt ikke stemmer på!!! Vent og se! De eneste fornuftige personer på tinge idag er jo Pia, Thulesen-dahl, Søren E, og Peter Skårup! Tænk, dem har de venstresnoede, socialistjournalister ikke fundet noget på!!!! How come? Fordi de er almindelige danskere og ikke pampere eller DDR-elskere, forklædte socialister (som privatskole-Helle o.s.v.). DF – se DE siger fra, når f.eks. vanvittige personer fra H-B.Tahir siger myrd jøder og start Jihad m.m.! Hvad siger f.eks. Sohn og Helle til det????
Tema: Borgerlige åndspygmæer
“…can take any of us financial folk to the cleaners in sheer intellect…”
thisislondon.co.uk/standard-business/article-23738547-city-must-change-its-ways-to-survive.do
A fund manager wrote in a letter to the Financial Times last week, that in his experience people working in mainstream business “can take any of us financial folk to the cleaners in sheer intellect. On average financial professionals are neither the best nor the smartest. Just very greedy,” he added.
Tema: Til helvede med resten af samfundet!
“All I want to know is… how big is my bonus?”
http://www.thisislondon.co.uk/standard-business/article-23772138-all-i-want-to-know-is-how-big-is-my-bonus.do
Hvor stor er min bonus? Alt andet interesserer mig ikke.
I 2007, slog Wall Street, kapital ihjel (killed capital), i en skala, aldrig set før.
Det drejede sig for disse investorer (læs: gamblere og røvere), at få så stor en bonus som muligt, vel vidende, at få at få denne bonus, måtte de slå kapital ihjel.
Det havde været billigere for samfundet, at betale disse røvere for at forsvinde.
Amagerbankens ledelse, ødelagde også en masse kapital, for at få deres millionbonus. Samme historie melder sig med Roskilde Bank.
Jo, de er skam kloge i blå blok.
Tema: Den økonomisk ansvarlige Brian Mikkelsen
Kilde: Brian Mikkelsen blev advaret om bankkrak
http://politiken.dk/erhverv/ECE1190777/kilde-brian-mikkelsen-blev-advaret-om-bankkrak/
“Brian Mikkelsen (K) og hans topembedsmænd fra Økonomi- og Erhvervsministeriet var advaret om den nu krakkede Amagerbankens tilstand. Det skriver Dagbladet Børsen.
Gennem næsten et år advarede Henrik Kruse Petersen, der er formand for statens selskab for krakkede banker, Finansiel Stabilitet, Brian Mikkelsen og topembedsmændene i hans ministerium om, at Amagerbanken stod på afgrundens rand.”
Jo, de er skam dygtige i blå blok. Især den passive hr Brian Mikkelsen.
Jeg bøjer mig i støvet for citatet fra “Groucho Marxist’en”. Dejligt. Det kendte jeg ikke.
Jeg efterlyser – stadig – den klumme fra Uffe Ellemann Jensen, der i Berlingske for nylig hængte den nuværende Ole Sohn ud som mindre stueren folketingspolitiker pga hans kommunistiske fortid, og som fik så læsterligt med påtale fra “Tantes” egne læsere, at klummen (med kommentarer) blev ausradiert…
Det er typisk V og K, at tale om andre, specielt hr Ole Sohn, som om deress egen inkompetence og uduelighed forsvinder, blot fordi de taler om andre.
Hvad hjælper det at tale om hvor grimt naboens hus er malet, hvis dit eget hus er styrtet sammen, på grund af en konstruktionsfejl?
Når jeg ser på den tykke sump af inkompetence, og passivitet, specielt begået af hr Brian Mikkelsen, men også mindst halvdelen af ministrene samt den unge hr Lars Løkke, så er det lige før, at jeg ikke frygter en hr Ole Sohn som udenrigsminister!
Det kunne endda tænkes, at hr Ole Sohn kunne være en fordel, med sit gamle kommunistisk tankgods, i forbindelse med handelsaftaler med Østlandene, og de tidligere kommunistlande som Rusland, Kina og Indien.
Intet kan da være værre, end den uduelige hr Brian Mikkelsen, vel?
Til fru Elsebeth Nilsson, 9. februar 2011 kl. 19:59
Du skal bare google: Hans Engell nazi
…og vupti, så fremkommer artiklen på side 2 hos Google.
http://www.b.dk/kommentarer/kan-en-fhv.-dkp-formand-blive-minister
Tema: Logebrødrene i K
Hvorfor blev Finansiel Stabilitet banket på plads af hr Brian Mikkelsen?
Var der tale om bestillingsarbejde for logebrødrene?
Sådan tørrer K lige 15 milliarder kroner af på skatteyderne for at hjælpe de fine venner i logen!
De Konservative ved du hvor du har!
http://politiken.dk/erhverv/ECE1190777/kilde-brian-mikkelsen-blev-advaret-om-bankkrak/
Fra Politiken:
Men den magtfulde formand for Finansiel Stabilitet blev banket på plads af ministeriet, og han så ikke andre muligheder end i efteråret 2010 end at stille en statsgaranti på 13,5 milliarder kroner til den nu krakkede bank.
Oplysningerne kommer fra en kilde tæt på forløbet omkring banken, Finanstilsynet, Finansiel Stabilitet og ministeriet.
»Hverken Økonomi- og Erhvervsministeriet eller Finanstilsynet ønskede at høre på meldingerne fra Finansiel Stabilitet, der klart og tydeligt gjorde opmærksom på, at tilsynets såkaldte solvensberegninger var forkerte«, siger kilden, der ønsker at være anonym.
»Meldingen til Finansiel Stabilitet var, at det statslige selskab blot skulle tage Finanstilsynets beregninger og ukritisk lægge dem til grund for det videre arbejde«, fortæller kilden til Børsen.
Når V og K må ty til hån, i stedet for at vise solide resultater, så er det et udtryk for, at V og K ikke har kunnet levere varen, og må på desperat vis, ty til mobning.
Hvis man kunne blive rig på at håne, ville den unge statsminister, hr Lars Løkke Rasmussen, være blevet mange milliardær for længst.
Håne-taktikken har givet bagslag.
“Benjamin Kurzweil” – får du penge for alt det l… du drøner ud i aviserne??? Du må sgu da have tid til det. Nej, selvfølgelig er du en rød bestilt arbejder, der “brænder for det her”. Du er vist ikke helt klar over hvilket bål det er du bærer brænde til. Eller også ER du det. Du er jo ikke en god demokratisk dansker, nej det må vist være tydeligt for enhver. Men heldigvis udstiller du dig selv. At du får lov til at smide 35 åndssvage indlæg ind i Berlingske i timen, jamen det er selvfølgelig Berlingskes ansvar – og ytringsfrihed er jo ikke noget man skal forsøge at stoppe. Men, men, men – der må , der MÅ trods alt være en limit.
Benjamin Kurtweil: Tak for din henvisning!
En tilføjelse:
Jeg oplevede Hans Engell som ung journalistelev. Han optrådte så afgjort ikke som nazist, men som det absolut modsatte. Om andres oplevelser kan jeg jo ikke dømme. Min egen, præcise erindring må være mit personlige afsæt.
Til hr Erik Nielsen, 9. februar 2011 kl. 20:56
Den, der tilhører folket, er ikke bange for folket.
PS:
Nej, jeg er ikke betalt af logebrødrene, Saxo Bank, eller KGB.
Der findes mennesker, for hvem “samvittighed”, er noget virkeligt.
Til hr Erik Nielsen, 9. februar 2011 kl. 20:56
For en person som dig, der har svært ved at betjene en computer, og gøre brug af internettet, virker mit bedskedne bidrag, som noget stort. Men det er det i virkeligheden ikke.
Nogle af artiklerne, har jeg endda liggende “på lager”. Det tager mig derfor ikke mange sekunder, at afklæde de borgerlige åndspygmæer.
Rød og blå, er noget, som folk som dig tænker i. For mig er det sort snak.
Jeg tænker kun på Danmark, og hvad der er godt for Danmark, – hele Danmark!
Hvis dette lille ord, “hele”, gør mig rød, i dine rasende røde øjne, så kald mig rød. Det danske flag er jo også lidt rødt, så tager jeg med sindsro.
God klumme, ikke underligt at Ole Sohn i sine unge dage blev kaldt Ole Ål.
@Benjamin Kurzweil
Du taler om ‘samvittighed’ og samtidigt om samhandel med Kina. Som du maaske ved bor jeg i Kina.
Det er min overbevisning, at smart samhandel med Kina er noedvendigt for at DK kan finde en god fremtid – tyskerne er vejvisende – det farlige ved Ole Sohn som banebryder er, at han som socialist maaske vil vaere for ‘kommunist-elskende’ til samtidigt at stille krav til Kina. Vi goer den kinesiske befolkning en helvedes bjoernetjeneste, hvis vi ukritisk samhandler med Kina blot for at redde egen roev!
Kina er stadigt i boernesko med en masse forhold, som vi tager for givet. Hvis ikke vi kritisk samhandler med Kina, vil kineserne aldrig faa ordentlige menneskelige forhold. Vi vil kun stoette regeringen herude i at kunne holde en endnu stoerre kage hen foran naesen paa kineserne.
Denne ‘kage’ har desvaerre den uhyggelige bagdel, at fokuset bliver konstant fjernet fra at goere befolkningens vilkaar bedre; – Alle render efter en financiel bedre tilvaerelse samtidigt med at de prygles. Foerst naar ‘kagen’ er endten spist op eller svundet ind, vil kineserne vaagne op og se skoven for bare traer, og naar den dag kommer skal vi altsaa vaere der for dem…..
(til fr. Elsebeth Nilsson, 9. februar 2011 kl. 19:59)
Jeg har allerede en gang tidligere hjulpet dig med din efterlysning. Nu gider jeg snart ikke mere. Her er artiklen:
http://www.b.dk/kommentarer/kan-en-fhv.-dkp-formand-blive-minister
På den ene side kan/burde det være interessant hvad en professor i statskundskab mener om s-sf’s økonomiske plan, men pakkes det seriøse ind i tilpas meget: er jeg ikke bare sjov (godt til at holde de studerende på bageste række vågne!?) og personfnidder bliver det en anelse hmm, klamt, er det ord der falder nærmest. Det er en skam!
Er det nu virkelig en professor der har skrevet det her, eller bare en borgerlig lakaj der skal håne Ole Sohn. Som en anden ganske rigtig skriver har de borgerlige kun hån tilbage for S-SF, da de selv ikke har en eneste holdbar løsning. Men det er vist kun folk som “professoren” der ikke kan gennemskue den slags (så .. nu skal der hånes !!!)
“Professoren” .. håner i sætninger som fx. “Bruger man indkomstspredning og sætter man lighedstegn mellem det og ”fattigdom”—som venstrefløjen så gerne vil—betyder det reelt, at hvis alle danskeres levestandard blev fordoblet i løbet af en periode, ville ”fattigdommen” være uændret”.
Ja det er da ikke forkert hvis man ellers skelner mellem absolut og relativ fattigdom, som alle der kender til emnet (og det professoren klart ikke). Bruger man den absolute fattigdom, som professoren gør, er der ingen fattige i DK. Alle har at spise og 99% har et sted at bo. De fleste har endda råd til en kop øl i ny og næ. Anderledes er det med den relative fattigdom, som Ole Sohn tilsyneladende er ud efter. Forskellen mellem rig og mindre rig/fattig. Det at kontanthjælpsmodtagere ikke har råd til at sende deres børn på lejrskole, mens alle de andre kan.
Borgerlige er vel ligeglade med den slags, bare vi giver de fattige vand og brød, så overlever de nok.
Socialisme er i følge “professoren” vel at alle skal have råd til at sende deres barn på lejskole. Og det er åbenbart ikke i orden.
Hvorfor er der ingen der på peger, at hvis politikerne (S/SF og E) virkeligt gerne vil lighed i samfundet.
Så er det naturligt at.
1. Afskaffe folketings pensionen
2. Afskaffe minister pensionen.
3. Afskaffe de 2 år med fuld løn, hvor det 1. år end ikke modregnes indtjening.
Hvorfor.
Jo nogle ministere tjener i million klassen, feks læste jeg forleden, at udenrigsministeren tjener 1.3 million, jeg vil mene der er mere end nok i løn der til at selv havde råd til at betale til sin egen pensions opsparing, lige som samtlige privat ansatte i landet er tvunget til..
Det er en ulighed uden lige, at en minister/folketings kandidater, kan få op i mod 500 000dkk i pension, så længe de har haft et par perioder i folketinget. Det er en pension der overskrider gennemsnitslønnen for selv ret højt udannede Danskere.
Så man kan konstantere at socialisterne i Danmark er hyklere uden lige, de på råber sig skatter, afgifter, m.v. modsætter sig skattelettelse i lighedens navn, men INGEN af dem vil afskaffe deres EGNE goder, som er mere ulige end nogen som helst anden ordning i landet.. At blive belønnet med en efterløn (politikere kan få deres pension fra 60års alderen), der er livs lang er så ulige som noget som helst kan blive.
Men afskaffe den uh ha nej. At diskutere den, fy da, det gør vi ikke, det er jo os selv det rammer, så heller snakke højere skat, afgifter m.v. som værktøj for lighed… Oh så glemmer vi lige alle de fradrag som gør at skatter og afgifter ikke rammer politikerne så hård som det rammer resten af landet!
Socialister = Hyklere
Sådan har det altid været, og sådan vil det altid være.
Til hr Michael Nielsen, 10. februar 2011 kl. 08:29
Alle er en hykler,
imens de cykler,
med lovforslag de sylter,
om deres pension, de snylter’.
Banken er styg,
suger som en myg,
og bliver tyk.
Pensionen forsvinder fra den lille dansker,
imens logen rejser til Syden, og salsa danser.
Uffe Ellemann om Ole Sohn… Værsgo!
http://www.b.dk/kommentarer/kan-en-fhv.-dkp-formand-blive-minister
Analyse eller politisk smædeskrift??
Er dit ærinde at analysere, hvad du mener og har udvalgt at citere fra forskellige udtalelser fra Ole Sohn?? Kunne du så ikke gøre det?
Eller vil du – insinuerende og retorisk – mistænkeliggøre Ole Sohn på grund af en fjern fortid??
Begynder du alle analyser af Løkkes udspil med at fundere over, hvor mange fadbamser, han har drukket i fortiden, hvor solvent han mon er??
Begynder du alle analyser af DF med at tænke over, hvordan det ville være gået velfærdssamfundet i Danmark, hvis Mogens Glistrup – Pia Kjærsgårds gamle forbillede – ikke var bliver sat i fængsel, men var lykkedes med at minimere skatten i Danmark og dermed afskaffe velfærden??
Det er en højst useriøs måde, du har skrevet denne artikel på!!
@Kurzweil
Du har for meget tid på det fagforeningskontor du arbejder på. Ikke nogen stor overraskelse – men kan du ikke spare lidt af det usammenhængende vås du overskygger alle kommentarsider med?
Hvem påstår at økonomer er klogere end andre? Det man KAN påstå er at de nok har mere forstand på penge end en skolelærer (Søvndahl), eller jord- og betonarbejder (Sohn).
Der er heller ikke nogen der påstår at tandlæger er de klogeste, men derfor får du jo heller ikke ordnet tænder af en håndværker, vel?
Vilkårlige artikler som du har fået sendt gennem intra konstituerer ikke i sig selv et argument, og må jo ses som noget af et nederlag.
@Platz
Det er sjovt hvordan piben skifter lyd i den røde lejr. Har man et citat taget ud af sammenhæng, der ikke giver mening fra en minister, bliver det plastret op alle steder fra rød lejr – men bliver de selv fanget er der tale om smædekampagne.
De forskellige citater her er jo klare indicier på at manden ikke ved hvad han taler om – det med fortiden er næppe det væsentlige – selvom du gerne ville skifte fokus. Forståeligt nok. Pinlig situation..
@Platz
Regner heller ikke med du kunne tænke dig Jonni Hansen i en ministerstol, selvom han forlod nynazisterne?
Hvor HAR du ret “T.Sand” – “Kurzweil” – jesus, han drøner kun rød “shit” ud om og om igen. JEG har skrevet at han er “bestilt, antaget” til at gøre disse indlæg – for at hjælpe de venstresnoede til at komme til magten, hvad de aldrig gør! SÅ dumme er danskerne trods alt ikke endnu. Måske om 20 år når indvandrerne bestemmer alt. Men ikke nu.
Men hvor er det ulækkert at se denne udanske person blive ved og ved med at forsøge at undergrave vores gamle og gode samfund. Stakkels Danmark. Hvornår begynder vore unge at sige nok er nok??? Men nej, de kloge rejser jo ud af dette besatte samfund!
Jeg var ærligt talt ikke klar over, at åndpygmæerne i blå blok var sådan en gang letvægtere, men jeg lærer hele tiden.
Efter at have læst ca. 40 blogindæg på hr Kurrild-Klitgaards blog, og efter at have givet dem en smule modspil, står det mig endnu mere klart, at den unge hr Lars Løkke, får svært ved at generobre regeringsmagten for VK, med sit spand syge heste og svage medløbere.
OLE SOHN
Du Skal sone sin brøde !
Ole du har frataniseret med fjenden, din ven Walter i Berlin som fik skudt grænseoverløbere.
Du var der jo ikke bare en gang, men mange gange i løbet af mange år.
Du var rollemodel for mange vildledte i disse år, du forherligede forfølgelsen af anderledes tænkende,
var til Østersø uge: “Østersøen et fredens hav” Imens havde dine venner i Rusland travlt med at sende ubåde af Whisky klassen fra havnen i Kaliningrad på spiontogt med atomtorpedoer.Dine venner fik en grinagtig entre i Karlskrona.Ubåden der rødmede!
Men du blev ved med at fratanisere.
Du sagde ikke fra ! Hvorfor ?
I Polen plagede sikkerhedstjenesten Solidaritets medlemmer, anholdt dem og internerede dem på flyvepladsen i Katowiche under foregivende af at de skulle sendes til Sibirien.
Jeg har selv talt med dem i 1981-82 fordi jeg som udsending af Dansk Karitas ( katolsk humanitær organisation)bla. havde dette i opdrag.
Du har haft denne viden dengang. DU SAGDE IKKE FRA !
Min kones russiske familie blev pint og plaget,fik deres landbrug, huse, jord og dyr konfiskeret, det var en del af jeres proces, du viste det, men sage ikke fra ! HVORFOR IKKE !
Se jeg rejste i området fra 1963 og frem, jeg så de store”fremskridt” Osende Trabier, et land befolket af uniformerede embedsmænd og en underkuet befolkning der knap turde tale med mig.
Var din dømmekraft for lille ?
Og så skal du være finansminister !
Med skrårem,seler og hjelm ligesom din nye finansenhed DANKONTROL skal overvåge os alle.
Nå du vil ikke køre i Trabi,nej det ville Walter heller ikke,denne gang får du nok en Mersedes Gelaendewagen, magen til Walters.
Bed du til din herre og skaber om han vil være dig nådig på dommens dag !
Du har diskvlifiseret dig selv,du har været i seng med fjenden.
Hvad tror du du og dine har kostet os i tidens løb,
som du sikkert ved alt om, så har både PET og Militærets Efterretningstjeneste brugt mange mandetimer på dig og dine.
Du er så udansk som man kan blive, der er ingen i Danmark der ønsker Beria,KGB,Sekuritate og Stasi tilbage !
Tak for ordet mens det endnu er frit.
Essensen af Kurrild-Klitgaards blog er
1 ,at Ole Sohn skifter officiel mening lige så hurtigt, som han finder det belejliget
2 og, at Ole Sohn med en af sine meninger havde ret. Nemlig, at det er idiotisk at tale så meget om den relative fattigdom.
Lad dog debatten handle om dette.
Kritikken af Oles meningsskift er selvfølgelig relevant med tanke på, at han har en stor chance for at blive minister allerede i indeværende år. Derfor skal det påpeges. Ligesåvel som det gang på gang – fuldt rimeligt – påpeges når borgerlige politikkere taler sort.
Selvfølgelig kender Kurrild-Klitgaard forskel på den relative og absolutte fattigdom. Men det er der mange der ikke gør blandt socialisterne. Gang på gang bliver, der skreget op om, at nu stiger fattigdommen, når der i virkeligheden menes den relative fattigdom.
Med alt for store uligheder risikere vi for meget uro. Men lighed i sig selv må da aldrig blive et mål. I Sovjetunionen havde man lighed for langt størstedel af befolkningen. Dette betød selvfølgelig en ekstrem lav arbejdsmoral og i det sidste årti i 80erne havde en sovjettisk funktinær eller arbejder mindre velstand end en dansker på dagpenge. Hvad var så bedst? Svaret burde være let.
Med de meldinger om økonomiske “reformer” som er kommet fra borgerligt hold det seneste kvartal(og prøv så at forestille jer alt det de ikke turde tænke højt…. endnu) tror jeg egentligt at hvis de blev gennemført, ville befolkningen få det betydeligt ringere end end de havde det i de socialistiske lande.Se blot på hvad de gør på de områder hvor de tror sig sikre, f.eks Henriette Kjær/Erik Skov Pederesen og den måde Amagerbanken er blevet sjoflet på.Og listen er meget, meget lang.
Inden vi tager Ole Sohn alt for seriøs, når det kommer til “frihed, lighed og broderskab”, så kunne han passende betale skat af de op til 5 mio. kr. han i sin tid personligt modtog fra de kommunistiske partier bag jerntæppet.
Det sker dog nok ikke, der er en udbredt tendens på rød stue til at snyde i skat.
Her er i højere grad tale om “fejhed, ligeyldighed og råddenskab”
C Andersen. Du har tydeligvis ikke været i de forhenværende sovjetrepublikker.
Amagerbanken og Henriette Kjærs privatøkonomi. Hvordan i himlens navn kommer det nu ind i debatten. Uha, der er sket noget dårligt, så lad os ligge det ned i samme skål som alle de andre dårligdomme og beskylde modstanderne for det hele.
Det lyser jo ud af Kammerat Sohn og kumpaner (Helle Skylla og Villy Karybdis) at Rød Blok er blevet tiltagende magtsyge – efter en 10-årig ørkenvandring i opposition. I et forsøg på at sælge deres politiske vare opfører de sig jo langt værre end en amerikansk bilsælger. Det er vist det man kalder at stikke blår i øjnene på vælgerne forud for et valg – hvorefter kommunistfælden klapper efter et valg når ministerbilerne kan indtages. Iøvrigt har Sohn gennemskuet at han ihvertfald nok ikke skal kandidere til udenrigsministerposten eller lign., da der er stor chance for at han ikke vil få indrejsetilladelse til USA (grundet kommunistfortiden og diktatur-fraternisering). Amerikanerne har forlængst gennemskuet manden, i modsætning til danske vælgere. En glødende kommunist skifter ikke sådan holdning – men forsøger som en anden kamæleon at skjule sin holdning når dette er politisk opportunt. Det er jo en tikkende politisk bombe. På et tidspunkt vil Sohn og proselytter forhåbentligt komme til at sande følgende læresætning: “Man kan narre nogle mennesker hele tiden, og alle mennesker en gang imellem, men man kan ikke narre alle mennesker hele tiden.” (Abraham Lincoln).
@Jens Christiansen,
Du skrev 10. februar 2011 kl. 23:05
“Det lyser jo ud af … at Rød Blok er blevet tiltagende magtsyge – efter en 10-årig ørkenvandring i opposition. I et forsøg på at sælge deres politiske vare opfører de sig jo langt værre end en amerikansk bilsælger. Det er vist det man kalder at stikke blår i øjnene på vælgerne forud for et valg – hvorefter kommunistfælden klapper efter et valg når ministerbilerne kan indtages. ”
Jeg er ikke uenig. Det eneste problem for mig er, at hvis vi erstatter navnene med den nuværende regering, Rød med Blå, og “opposition” med “regering”, så passer udsagnet lige så vel på det sammenrend, der misrøgter landet lige nu.
I øvrigt er jeg forbavset over, at man fokuserer så meget på den efter min mening rimeligt imaginære højre-venstre akse, når vi har forskellige afarter af socialdemokratier både ved magten og i oppositionen.
Hvis vi kigger på en akse som hedder formynderi vs. personlig frihed, så finder man jo stort set alle partierne i den formynderiske ende. Er det ikke sørgeligt? De vil allesammen straffe, stramme og forbyde – måske lidt forskellige ting, men resultatet er stadig indskrænkninger i den personlige frihed.
Torben Jensen, kl. 22,13. Enig med dig – det er i allerhøjeste grad relevant at holde fokus på Ole Sohn og dissekere hans udtalelser. Han tegner i høj grad den økonomiske politik i rød blok og er muligvis tiltænkt en ministerpost, hvis S/SF vinder næste valg.
Ole Sohn har jo været formand engang. Det har han da ikke glemt! – han er ambitiøs og vil til tops igen. Han har nu i mange år tålmodigt siddet som SF-medlem og været særdeles venlig til alle sider – og har dygtigt gjort sig uundværlig for formanden.
Han har næse for at positionere sig og har bl.a. kvalificeret sig ved at satse på det økonomiske område, som jo aldrig har været SFs kerneområde. Han havde posten som SF-medlem af finansudvalget under Lykketoft – og har vel lært et og andet der. Og iøvrigt deltaget i diverse eksotiske “studierejser” med udvalgets medlemmer og formand.
Jeg håber, Kurrild Klitgaard eller andre fortsætter med at analysere Ole Sohns tvetungede tale, som han også brugte i sine unge dage.
Han er absolut ikke noget i sig selv, men han er god til at fange, hvad andre siger eller mener og kan bruge det – alt efter, hvem han er i stue med.
Den mand bør ganske enkelt ikke blive minister.
Hvad med bare at holde sig til det formelle? Enhver dansk statsborger kan risikere af Dronningen at blive udnævnt til minister. Hvis et flertal af Folketingets medlemmer, der også alle skal være danske statsborgere, og som er lovligt valgte, udtaler deres mistillid til den pågældende, må vedkommmende træde tilbage, jf. grundlovens § 15, stk. 1. Længere er den vel sådan set ikke? Er det ikke det, man kalder demokrati og parlamentarisme?
“Er det ikke det, man kalder demokrati og parlamentarisme?”
Tak for den overflødige oplysning (vi andre kan også godt læse og skrive, tak) – men det er vel tilladt at debattere en smule – indtil Sohn og hans små partikammerater kommer til med deres tanke-kontrol-eksperimenter, som de jo så godt kan lide og har bifaldet gennem alle årene. Derfor behøver vi slet ikke at efterlyse en “varedeklaration” fra deres side. Varen er velkendt.
Motto: Try to think what we are going to do ourselves, instead of what Lee is going to do.
De borgerlige åndspygmæer, som kun kan fokusere på S-SF’s politik, kan takke deres Skaber for, at de ikke kæmpede under general Ulysses S. Grants kommando, under den amerikanske borgerkrig.
En ting er sikkert, hvis de borgerlige åndspygmæer havde henvendt sig til general Grant, og talt om, hvad de mente Confederationen ville gøre, så ville general Grant have mistet sin tålmodighed og besindelse, og svaret følgende i raseri, som Grant svarede til en af sine generaler:
“Oh, I am heartily tired of hearing what Robert E. Lee is going to do. Some of you always seem to think he is suddenly going to turn a double somersault and land in our rear and on both flanks at the same time.
Go back to your command, General, and try to think what we are going to do ourselves, instead of what Lee is going to do.”
Man venter ikke på hvad fjenden finder på at gøre. Man tager selv initiativet.
Lær af general Grant, borgerlige idéforladte tøsedrenge!
tag øjet fra den åbenlyse hr. Sohn – se i stedet på de medlemmer af RØD blok, der aldrig har været medlem af DKP (det var jo ofte brødløst), men som alligevel førte kommunistisk politik. exempelvis fhv. minister Lykketoft der er ven med Cubas tyranner og højt hylder deres “sambasocialisme”, talrige andre erhversmarxister i Soc.Dem. og Socialistisk FP/Enhedslisten kunne trækkes frem til eftersyn. og husk endelig Jelved’erne der i årevis var højtfeterede feriebørn i DDR.
S-SF har fremlagt planer for økonomien i Danmark i flere omgange. Inklusiv en stor vækstplan og en plan for at forbedre uddannelserne. Og de har lovet flere vækstplaner fremover.
Det er de partier, der tænker fremadrettet, optimistisk og konstruktivt. Det er de partier, som kan sikre velfærden i Danmark også i fremtiden. Og det er de partier, som ønsker en socialdemokratisk velfærdsmodel i Danmark, dvs. en model med velfærd til alle.
Liberal-konservative modeller af velfærd er: forsikringsdækning på flest mulige områder, nedskæring på alle overførselsindkomster, brugerbetaling, skattelettelser og mest mulig konkurrence i samfundet. En opskrift, der vil øge uligheden og antallet af fattige i Danmark markant. Akkurat som i andre liberale-konservative lande.
Jeg synes, det er SÅ sjovt, at blå blok – og deres håndlangere – hele tiden påstår, at Ole Sohn er uværdig til en ministerpost pga. af sin fortid i “Danmarks Kommunistiske Parti”.
Særlig når man tænker på det kære folketingsmedlem – Fr. Karen Jespersen – som startede i det hedengangne “Venstre Socialisterne” (Det parti i DK, der har været det mest venstreorienterede – NOGENSINDE).
Hvorefter hun blev minister for “Socialdemokratiet”.
For til sidst at ende som minister for “Venstre” (Det parti der er næstmest til højre – lige op ad “Dansk Folkeparti”).
Hende har blå blok – sjovt nok – aldrig haft betænkeligheder med!!
Ok, Benjamin er en blog spammer. Bliver han dog aldrig træt af, at sidde bag skærmen og fornærme sine politiske modstandere i stedet for blot en enkelt gang at komme ind i kampen med argumenter?
Alle de velfærdsplaner som S og SF lover? Tjahh..hvordan er det lige man vil øge arbejdstiden til 38 timer eller hvordan vil man i stedet finde de påståede 15. mia. kroner. Nå ja, det skal man sætte sig ned og aftale med fagforeningerne efter man har vundet et valg.
Vækst og store planer. Ja, dem så man sandelig mange af under Poul Nyrup. Ironi. Men ret skal være ret. Nyrup sikrede dog en væsentlig lavere vækst i de offentlige ydelser end den nuværende regering har kunne klare plus han sikrede væsentlige større privatiseringer. Så 2 pludser til en tidligere Socialdemokratisk regering. Med Ole Sohns forskellige meninger kan man selvfølgelig håbe på, at det bliver de liberale af dem som vinder i længden.
Hvorfor bliver bloggene mere forudsigelige og uinteressante, jo nærmere vi kommer næste valg?
Enhver professionel sælger ved, at man kun kan sælge sine produkter ved at fremhæve fordelene ved produkterne – ikke ved at spilde kundernes tid med at svine konkurrenterne til.
Hvor er det dog befriende og et lækkert bidrag. Tak Peter! Sæt dog de ord på, som vi ønsker at høre…
Mads
Uanset om man er liberal, konservativ eller SF’er bør man kunne indse, at overførselsindkomster naturligvis skal reguleres i samme takt som samfundets øvrige indkomster.
Hvis ikke man gør det, reduceres værdien af overførselsindkomsterne i relation til prisudviklingen, så overførselsindkomstmodtagerne bliver fattigere og fattigere, og det kan ingen være interesseret i.
Det vil skabe mindre købekraft, mindre produktion, færre arbejdspladser osv.
Hvis ikke man regulerer 100%, bør skatten i bunden af samfundspyramiden nedsættes.
Fejlen ved de skattelettelser der er givet i de senere år, var, at de blev givet til toppen af samfundspyramiden, og ikke til bunden.
Skattelettelser i bunden er bedre for samfundsøkonomien, produktion, arbejdspladser osv
Mon ikke der mangler et ord her:
“Det er ellers ikke så længe siden, at Sohn i et andet interview (mangler? afviste) netop sådanne argumenter som ”I bedste fald er det udtryk for uvidenhed. I værste fald er det nogle meget kyniske synspunkter”.
@Jan Eskildsen:
Det er ganske korrekt–der er faldet et ord ud. Tak.
@Morten V., Mads, Otto Kjærgaard m.fl.:
Mange tak. Det er rart at høre den slags.
@Elsebeth Nilsson:
Tak for de venlige ord.
@Bjare Thyregod:
Ja, men så tak for disse ord … (men knap så meget for hvad Du ellers bidrager med).
@T. Sørensen:
Jeg tror, at Du har misforstået det forslag, som en del borgerlige og nu SF kommer med: At overførselsindkomsterne ikke skal reguleres med lønningerne iøvrigt. De skal derimod netop reguleres med priserne. Det betyder altså, at ingen modtagere af overførselsindkomster vil opleve en nedgang i realindkomster.
@Benjamin Kurzweil:
Vi er nok ikke enige om mangt og meget. Men jeg kraftigt opfordre Dig til a) at holde Dig til emnerne; b) lade være med at poste et stort antal kommentarer om alt muligt andet; c) holde en nogenlunde ordentlig debattone. Det står Berlingske og dets bloggere frit at blokere folk, der ikke bidrager seriøst til debatten, og set fra mit perspektiv, er Du nær eller over grænsen for det acceptable.
Kære Peter Kurrild-Klitgård: Jeg er jo ikke en person som ham du bl.a. nævner “B.Kurzweil” – jeg er en almindelig dansker i 60′rne der elsker mit land og kan lide at læse Berlingske og jeres gode debatter. – MEN – som du også selv skriver, så stopper “festen”, når man får “skidt i hovedet” af en blogger som mr. Kurzweil. (bare dog han fulgte sit navn og kun var i artiklerne “eine kurzer weil”, men som jeg tror er han ikke en som os andre der synes at det er sjovt at komme med VOR mening til en god artikel. Nej, han bliver ved og ved, med ren propaganda og nedladende tale til andre.
Jeg har set ham og ser ham om og om igen i andre avis-blogs f.eks. JPs og man springer bare fra – men det er jo hvad han og sin gruppe vil have, så det er jo heller ikke smart. Men mit liv og min tid er for kort til at skrive frem og tilbage med en person på det niveau. Og det er jo heller ikke meningen. Det her var Ole Sohn det drejede sig om. DET har jeg kommenteret. Og man behøver ikke 35 indlæg om samme sag.
@Erik Nielsen: Synes nu du om ikke andet går lige til kanten på emnet med al din bragesnak om hvorfor lige netop DF er det eneste parti, som har forstået noget som helst, og hvor vanvittige de ca 55% af befolkningen, som vil stemme på oppositionen, åbenbart er.
Dit analyseapparat lider i al fald ikke af overkompleksitet
Emnet, tågesnak om ulighed:
Jeg er meget enig i, at ulighedsdebatten i Danmark kun har ført dårligt med sig. Den har bremset al fornuftig snak om nødvendige reformer.
Jeg tror på, at en meget stor ulighed kan være en “dårlig forretning” for et samfund, idet prisen tit er øget ghettodannelse og mere social uro. MEN det med, at vi er Verdens Mest Lige Land, det glemmer mange, og det er helt afgørende at vores udgangspunkt er, at vi er meget meget mere lige end de fleste andre samfund, og der er ingen negative effekter ved at reducere denne lighed en smule.
Sohn ved udmærket godt, hvad han gør. Når han skal lokke blå vælgere over til sig, gør han alt for at fremstå så lidt socialistisk som muligt, og når de røde kritiserer ham, er han selvfølgelig den gode gamle sohn han altid har været. Sådan er det politiske spil.
Realiteten er vel, at vi ikke kommer til at opleve de store omvæltninger med den nye røde regering.
Den stramme udlændingepolitik bliver i det store hele fastholdt. Skattestoppet overlever 1-2 år, og derefter kommer der en eller anden skattereform, som primært skal ramme høje indkomster og måske store formuer. Og så vil boligejerne nok blive ramt på en eller anden måde. Enten ved at udhule rentefradraget, hæve ejendomsskatterne eller diverse snedige miljøafgifter.
Om 10 år, når det igen er de blå’s tur, er den offentlige sektor – som altid – 5 til 10 pct større end i forrige dekade, og skattetrykket er også vokset lidt. Og alle klager over utilstrækkelig velfærd….
Når folk med begrænsede åndsevner får for megen uddannelse, ender de i Cepos, hvor de uophørligt arbejder på at overbevise os andre om, at større ulighed medfører et bedre samfund til gavn for os alle. Ulighed er Cepos’s og højrefløjens gave til menneskeheden. Andre mener, at ulighed er det samme som umenneskelighed – og at øge uligheden er dumhed grænsende til stupiditet. Desværre er vore økonomer tvangsstyrede af uddannelserne i et økonomisk system, der ikke fungerer på andre betingelser. Derfor skal der nye folk til med en ny økonomisk teori. Folk der kan magte overgangen til nye måder at fordele de samfundsskabte værdier på, så vi gradvis kommer ind i en udvikling, der fører til større lighed og større menneskelighed.
Jeg vil blot tilslutte mig Klaus Grand, der på glimrende vis tager eksempler fra Ole Sohns storhedstid i det totalitære internationale kommunistiske arbejde.
Sohn var som mangeårigt medlem og fmd ingenlunde at sammenlinge med Karen Jespersen eller andre med korte tilknytninger.
Ole Sohn har som fmd haft fuldstændig kendskab til de mio. som strømmede ind fra østblokken til partikassen. Alt sammen en del af større plan om at besætte vestlige lande, herunder DK.
Ole Sohn må have haft kendskab til disse planer i detaljer, idet en del af planen var at den kommunistiske politiske elite i landet selvfølgelig skulle overtage magten efter en besættelse. Besættelsesplanerne har været meget detaljeret og utvivlsomt indeholdt planer om “behandling” af politiske modstandere, det kan man så gisne om.
At man i forbindelse med murens fald i 1989 ikke tog et opgør med disse ting, ændrer jo ikke ved Sohns mangeårige rolle. Man skal jo også bemærke at Sohn ikke sagde fra selv ved murens fald, nej der gik et par år.
Man kan jo prøve at tænke på den udenlandske reaktion ved en rød regering, “topkommunist leder Danmark”, jo det skal nok møde forståelse i udlandet.
Jeg er derfor meget enig med Grand i, at Sohn ikke kan være troværdig minister, det er nærmest en hån mod de mange mennesker i Vesten og særlig DK, der har brugt store dele af deres liv på at bekæmpe kommunismen.
Uanset hvor meget vrøvl der kommer fra de røde er de næppe sikre på at slå de blå i sludder og vrøvl. Og helt bortset fra det lægger jeg denne gang igen min stemme hos de røde, fordi jeg så er mest sikker på at slippe for indflydelse fra Dansk Folkeparti og deres sorte holdningers indflydelse på min og min families hverdag. Stik den!
[...] det, men pas på! Du får sandsynligvis ikke et klart svar – til gengæld bliver du nok beskyldt for at føre [...]
Skriv en kommentar